اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل اسرائیل را به شدت منزوی‌ می‌کند

خبرگزاری فارس: یک روزنامه اسرائیلی در مطلبی نوشت: انتظار می‌رود حداقل ۱۵۰ کشور به نفع ارتقاء موقعیت فلسطین در سازمان ملل رای دهند که در این صورت اسرائیل به طور فزاینده‌ای منزوی خواهد شد.

هاآرتص: تصویب عضویت فلسطین در سازمان ملل اسرائیل را به شدت منزوی‌ می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «هاآرتص» در مطلبی نوشت: انتظار می‌رود مجمع عمومی سازمان ملل امروز قطعنامه تاریخی را به تصویب برساند و فلسطین را طبق مرزهای 1967 به عنوان عضو ناظر به رسمیت بشناسد.

به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود 150 کشور به نفع این قطعنامه رای دهند. در این صورت، اسرائیل از این شکست سیاسی تحقیرآمیز رنج خواهد برد و همراه با آمریکا، کانادا، جزایر مارشال و در بهترین حالت، همراه با آلمان و جمهوری چک منزوی شود.

در بخشی از این مطلب آمده: همزمان با نزدیک شدن زمان رای‌گیری، کشورهای غربی بیشتری اعلام کرده‌اند که به نفع این قطعنامه رای خواهند داد. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه اسرائیل در این باره گفت: «اوضاع بسیار جدی است. ما ضربه خواهیم خورد و کاملا تنها خواهیم شد».

هاآرتص در مطلب خود آورده است؛ 11 عضو اتحادیه اروپا از جمله، فرانسه، قبرس، اسپانیا، پرتغال، لوکزامبورگ، فنلاند، دانمارک، اتریش، ایرلند، مالتا و یونان حمایت خود را از اقدام فلسطین اعلام کرده‌اند. نروژ و سوئیس نیز که عضو اتحادیه اروپا نیستند، حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، «ویلیام هیگ»،‌ وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه اعلام کرد، لندن مایل به حمایت از درخواست فلسطینی‌هاست اما لازم است از مقامات فلسطینی تعهد بگیرد در صورت تصویب این قطعنامه، از آن برای اقدام علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی لاهه استفاده نخواهد کرد و مذاکرات صلح با اسرائیل را بدون هیچ گونه پیش‌شرطی سریعتر آغاز کند.

طبق این مطلب، یک منبع در وزارت خارجه انگلیس گفته، لندن هنوز چنین اطمینان خاطری را دریافت نکرده و کماکان در حال مذاکره با فلسطینی‌ها در این باره است. وزارت خارجه انگلیس بر این باور است اگر فلسطینی‌ها چنین تعهدی دهند، لندن حداقل از 20 کشور دیگر اروپایی درخواست خواهد کرد به نفع این قطعنامه رای دهند و آلمان و جمهوری چک که قبلا اعلام کرده بودند، به آن رای منفی خواهند داد، با عقب‌نشینی از موضع خود به این قعطنامه رای ممتنع می‌دهند.

هاآرتص نوشت: اما در این میان، آمریکا تا لحظه آخر مخالف این اقدام فلسطین بوده است. «ویلیام برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا و «دیوید هال»، نماینده آمریکا در خاورمیانه چهارشنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در هتل وی در نیویورک دیدار کردند و مخالفت واشنگتن با این موضوع را به وی ابلاغ کردند و از وی خواستند این موضوع را بررسی کند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، رای مجمع عمومی سازمان ملل دستاوردی غیرمنتظره‌ای برای تشکیلات خودگردان و محمود عباس خواهد بود، اما بر عکس،‌ برای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر، «آویگدور لیبرمن»،‌ وزیر خارجه و «ایهود باراک»، وزیر جنگ اسرائیل پیروزی فلسطین در سازمان ملل، شکستی برای اسرائیل و نیز ناکامی برای هر یک از آنها محسوب می‌شود.

بر اساس این مطلب، در حالی که حزب حاکم در اسرائیل به سمت راست حرکت می‌کنند، جامعه جهانی از جمله دوستان اسرائیل به سمت چپ حرکت می‌کنند. آنها دیگر مایل نیستند اشغال اسرائیل بر کرانه باختری را بپذیرند. جالب اینجاست که هیچ یک از رهبران اسرائیل مایل نیستند این شکست به او منصوب شود. از این رو، نتانیاهو هیچ بیانیه‌ای در این باره منتشر نکرده است. لیبرمن و باراک نیز به طور طعنه‌آمیزی،‌ اکنون در نیویورک به سر می‌برند.

هاآرتص نوشت: لیبرمن ترجیح می‌دهد در مجمع عمومی سخنرانی نکند و این مسئولیت را به «ران پراسور»، نماینده اسرائیل در سازمان ملل واگذار کرده است. در واقع، وزارت خارجه به طور کل فعالیت برای منصرف کردن کشورها را رها کرده و در تلاش است تا جایی که می‌تواند کشورها را برای صدور بیانیه‌ای متقاعد کند که قرار است در آن اعلام شود این اقدام صرفا سمبولیک است و صرفا کشورهای عضو می‌توانند در مذاکره مستقیم با اسرائیل، درباره سایر مسائل تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول