اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

ایران از نظر سرانه مطالعه و کتاب سرآمد منطقه شده‌است

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ترکیه در سال 88 از ایران از لحاظ سرانه مطالعه جلوتر بود، اما امروز از لحاظ امکانات کتابخانه‌ای، منابع، انتشار، کتاب و سرانه مطالعه ایران کشور اول منطقه شده است.

ایران از نظر سرانه مطالعه و کتاب سرآمد منطقه شده‌است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، منصور واعظی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم را دوره طلایی کتابخوانی در کشور عنوان کرد و گفت: دولت در این 7 سال از هیچ کمکی به کتابخانه‌ها فروگذار نکرده و افزایش 5 برابری بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان توجه ویژه دولت به این امر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به قانون اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به اداره کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: تعدادی از شهرداران نسبت به این قانون کم‌توجه هستند که البته معتقدیم اگر آنها نیز نسبت به اهمیت آن توجیه شوند همراهی لازم را خواهند داشت.

وی بدهکارترین شهرداری از اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به اداره کتابخانه‌های عمومی را شهرداری تهران اعلام کرد و افزود: تاکنون فقط یک شهرداری در کشور به خاطر اینکه از پرداخت نیم درصد درآمد خود به اداره کتابخانه‌ها مقاومت کرده به قوه قضائیه معرفی شده است.

واعظی ادامه داد: شهرداری‌ها در کشور به طور متوسط سالانه مبلغ 300 میلیارد ریال به اداره امور کتابخانه‌های عمومی پرداخت کرده‌اند.

وی گفت: یکی از راهکارهای موثر برای افزایش سرانه مطالعه در کشور توسعه کتابخانه‌ها و مکان‌های فرهنگی مناسب برای مطالعه است.

واعظی اظهار کرد: در صورتی که دولت شرایط و بستر مناسب برای مشارکت مردم و افراد خیر در این عرصه را فراهم کند، ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم می شود.

سرانه فضای کتابخانه‌ای کشور 2 مترمربع است

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به ازای هر100ایرانی درحال حاضر دو متر مربع فضای مطالعاتی در کشور وجود دارد که در هدف گذاری پایان برنامه پنجم این سرانه مطالعه چهار متر و در افق 1404به هشت متر می‌رسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه امسال جشن دو برابری شاخص‌های کتاب و کتابخوانی همزمان با هفته کتاب برگزار که بیانگر اهتمام دولت و رئیس‌جمهوری در این رابطه است، اظهار کرد: در آغاز دولت نهم یک هزار و 600 کتابخانه وجود داشت و امروز با اهتمام دولت دهم این میزان به بیش از دو هزار و 800 کتابخانه رسیده است.

این مسئول یادآور شد: کتابخانه‌هایی که در دولت نهم و دهم ساخته شده متراژ آن به‌طور متوسط از کتابخانه‌های پیش از دولت نهم و دهم نیز بیشتر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه کتابخوانی در حوزه فرهنگ یک موضوع اساسی است به جایگاه تبریز و آذربایجان‌شرقی در فرهنگ کشور اشاره و تصریح کرد: تقاضا برای کتابخانه در این استان زیاد است و تقریبا از تمام ظرفیت استان نیز به طور صد‌درصد استفاده می‌شود لذا وضعیت این استان باید نسبت به نقاط دیگر تفاوت داشته باشد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود غیردولتی بودن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یک مزیت دانست و افزود: از آنجا که موضوع فرهنگ و کتابخوانی در نظام جمهوری اسلامی موضوعیت دارد باید تحت یک هدایت فرهنگی و فارغ از ساختار دستگاه‌های دولتی باشد.

دولت‌های نهم و دهم دوره طلایی کتابخوانی در کشور است

وی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم را دوره طلایی کتابخوانی در کشور عنوان کرد و گفت: دولت در این 7 سال از هیچ کمکی به کتابخانه‌ها فروگذار نکرده و افزایش 5 برابری بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان توجه ویژه دولت به این امر است. 

ایران، کشور اول منطقه در سرانه مطالعه شده است/ ایران از ترکیه گذشت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کشور ترکیه در سال 88 تنها کشوری بود که از ایران از لحاظ سرانه مطالعه جلوتر بود، اما امروز از لحاظ امکانات کتابخانه‌ای، منابع، انتشار، کتاب و سرانه مطالعه ایران کشور اول منطقه شده است.

وی اظهار کرد: ترویج امر فرهنگ مطالعه تنها وظیفه یک یا دو دستگاه نیست بلکه تمام دستگاه ها باید در این امر مهم نقش داشته باشند. 

انتهای پیام/ب/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول