اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد

مطالعه؛ اولویت سوم مردم ایران برای گذران اوقات فراغت/کم‌توجهی شهرداران به کتابخوانی‌

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طبق یک نظرسنجی که نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام داده مطالعه، انتخاب سوم مردم برای گذران اوقات فراغت است.

مطالعه؛ اولویت سوم مردم ایران برای گذران اوقات فراغت/کم‌توجهی شهرداران به کتابخوانی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، منصور واعظی ‌در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در سال‌جاری با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر این که نباید در کشور کسی باشد که مطالعه نکند و تاکید معظم له بر همکاری همه بخش‌ها برای رسیدن به این نقطه‌ اظهار کرد: در وضعیت فعلی کشور ما از جهت شاخص‌های اصلی کتابخوانی در منطقه رتبه اول را دارد؛ اما در سند چشم‌انداز کتابخوانی تاکید شده که در سال 1404 ایران باید جزو 15 کشور اول جهان باشد و ما هنوز با این وضعیت فاصله داریم.

وی با بیان اینکه مردم ایران اوقات فراغت زیادی دارند، افزود: طبق یک نظرسنجی که نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام داده مطالعه، انتخاب سوم مردم برای گذران اوقات فراغت است در حالی که اگر بخواهیم کشور پیشرفته‌ای باشیم باید تدابیری اتخاذ کنیم که خواندن و مطالعه گزینه اول مردم برای پر کردن اوقات فراغت باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه کتابخوانی در حوزه فرهنگ یک موضوع اساسی است به جایگاه تبریز و آذربایجان‌شرقی در فرهنگ کشور اشاره و تصریح کرد: تقاضا برای کتابخانه در این استان زیاد است و تفریبا از تمام ظرفیت استان نیز به طور صد‌درصد استفاده می‌شود لذا وضعیت این استان باید نسبت به نقاط دیگر تفاوت داشته باشد.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود غیردولتی بودن نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یک مزیت دانست و افزود: از آنجا که موضوع فرهنگ و کتابخوانی در نظام جمهوری اسلامی موضوعیت دارد باید تحت یک هدایت فرهنگی و فارغ از ساختار دستگاه‌های دولتی باشد.

دولت‌های نهم و دهم دوره طلایی کتابخوانی در کشور است

وی دوره فعالیت دولت‌های نهم و دهم را دوره طلایی کتابخوانی در کشور عنوان کرد و گفت: دولت در این 7 سال از هیچ کمکی به کتابخانه‌ها فروگذار نکرده و افزایش 5 برابری بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان توجه ویژه دولت به این امر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین به قانون اختصاص نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به اداره کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: عده معدودی از شهرداران نسبت به این قانون کم‌توجه هستند که البته معتقدیم اگر آنها نیز نسبت به اهمیت آن توجیه شوند همراهی لازم را خواهند داشت.

انتهای پیام/6002/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول