اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه:

اردوغان درباره سامانه موشکی پاتریوت دروغ می‌گوید/ داوداوغلو باید برکنار شود

خبرگزاری فارس: رئیس یکی از احزاب معارض ترکیه، اظهار داشت دولت این کشور درباره استقرار موشک‌های پاتریوت دروغ می‌گوید و مجری برنامه‌های خارجی است.

اردوغان درباره سامانه موشکی پاتریوت دروغ می‌گوید/ داوداوغلو باید برکنار شود

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری عراقی «النخیل»، «کمال کیلیتشدار اوغلو» رئیس حزب جمهور‌ی‌خواه خلق ترکیه که یک حزب معارض است، تاکید کرد که تصمیمات دولت این کشور در واقع مبتنی بر اجرای برنامه‌‌های خارجی است و هیچ ارتباطی با منافع ملت ترکیه ندارد و این امر را القا می‌کند که گویی کسی، خارج از کشور، آن را اداره می‌کند.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از این رئیس حزب معارض ترکیه نوشت: وی مقابل اعضای پارلمانی حزبش در آنکارا گفت: دولت ترکیه به مردم این کشور دروغ می‌گوید و اظهارات متناقضی درباره مسئله استقرار موشک‌های پاتریوت در مرزهای سوریه و ترکیه ارائه می‌‌دهد.

کیلیتشدار اوغلو افزود: در حالی که «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه مسئله استقرار موشک‌های پاتریوت را تکذیب می‌کرد، سخنگوی رسمی‌اش چند روز بعد صحت این خبر را تایید کرد و مدعی شد که دولت ترکیه دو ساعتی است که با این مسئله موافقت کرده است و این یک توافق مشترک میان آنکارا و ناتو است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این اظهارات ضد و نقیض، وزارت دفاع ترکیه نیز در بیانیه خود، به تعداد موشک‌های مذکور و مکان‌های استقرار آن یا نیروهایی که همراه این موشک‌ها مستقر خواهند شد، اشاره واضحی نکرده است و این امر بیانگر این حقیقت است که کسی از خارج از کشور برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

این رئیس حزب اپوزیسیون ترکیه با رد هرگونه ارتباط میان استقرار این سامانه موشکی و بحران سوریه، تاکید کرد که ترکیه به استقرار این سامانه موشکی نیازی ندارد، زیرا هیچ تهدید بالستیکی علیه ترکیه وجود ندارد و بهتر است، اردوغان، حقیقت را به ملت خود بگوید.

وی در ادامه از دولت خواست تا به سوالات مرتبط با این مسئله پاسخ دهد و دلیل استقرار این سامانه موشکی را به طور شفاف، توضیح دهد. آیا هدف از این اقدام، حمله به سوریه یا ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع علیه آن است؟... آیا این تصمیم نتیجه چانه‌زنی با اسرائیل است؟ مسئله مهم دیگر این است که چرا ایران و روسیه درباره آن ابراز نگرانی می‌کنند؟

کیلیتشدار اوغلو دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه را به اجرای سیاست خارجه نادرست متهم کرد و گفت که این امر موجب شده تا ترکیه در جامعه بین‌الملل نیز با تناقض همراه باشد به ویژه که این دولت بر خلاف دولت‌های پیشین ترکیه، اصل بی‌طرفی را در قبال بحران‌های خاورمیانه رعایت نمی‌کند.

وی دیدگاه‌های «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه را عامل پایین آمدن جایگاه خارجی ترکیه دانست و از اردوغان خواست تا به منظور جلوگیری از ناکامی‌های خارجی دیگر ترکیه، او را برکنار کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول