اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

از بین بردن میلیون‌ها انسان برای نجات چند نفر

خبرگزاری فارس: امام خمینی: اگر آمریکا بشردوست بود برای نجات جان چند بشر نزدیک 35میلیون انسان را در محاصره اقتصادی قرار نمی داد تا به زعم آنها این مردم از گرسنگی تلف شوند .

از بین بردن میلیون‌ها انسان برای نجات چند نفر

رخدادهای 8آذر 1358

چکیده

صادق قطب زاده امروز به پیشنهاد شورای انقلاب و حکم امام به سمت وزارت امورخارجه منصوب شد تا بعد از دکتر ابراهیم یزدی و ابوالحسن بنی صدر سومین سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور باشد.

بنی صدر نیز در یک مصاحبه مطبوعاتی کارشکنی رادیو و تلویزیون با مسئولیت صادق قطب زاده را دلیل کناره گیری خود خواند .

رهبر انقلاب امروز با پنج نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا مصاحبه و دلایل اشغال لانه جاسوسی و تبلیغات دروغین غرب در این زمینه را افشا کردند . امام خمینی در این مصاحبه تاکید کردند : اگر آمریکا بشردوست بود برای نجات جان چند بشر نزدیک 35میلیون انسان را در محاصره اقتصادی قرار نمی داد تا به زعم آنها این مردم از گرسنگی تلف شوند .

امام خمینی همچنین با اشاره به تبلیغات برخی احزاب که می گویند قانون اساسی جایی برای فعالیت ما باز نگذاشته است فرمودند : این آقایان اهل این هستند که می‎خواهند ... ملیت ما را از بین ببرند. می‎خواهند مملکت ما را تجزیه کنند که همچون آزادی به آنها ندادیم.

اگر آمریکا بشر دوست بود ...

رهبر انقلاب امروز با پنج نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا مصاحبه و دلایل اشغال لانه جاسوسی و تبلیغات دروغین غرب در این زمینه را افشا کردند . اهم نکات مطرح در سخنان امام عبارت است از :

1- اگر آمریکا بشردوست بود برای نجات جان چند بشر نزدیک 35میلیون انسان را در محاصره اقتصادی قرار نمی داد تا به زعم آنها این مردم از گرسنگی تلف شوند .

آقای کارتر هم از آن اشخاصی است که تربیت آسمانی ندارد. اگر شنیده باشید، این چند روز، یک دفعه رفته است کلیسا و دعا کرده که این افراد خارج بشوند. شما بدانید که این دعای او هم مثل دعاهای محمدرضاست که مشهد می‎رفت و دعا می‎کرد. اینها همان مثلی است که یکی از حکمای ما عبید زاکانی گفته است که مژدگانی که گربه عابد شده است.
چرا آمریکا شاه را تحویل نمی دهد

2- یکی از احتمالاتی که آمریکا شاه را تحویل ایران نمی دهد آن است که کارتر نگران آن است که شاه سابق علاوه بر جنایات خود جرایم کارتر و دولتمردان وقت آمریکا را نیز افشا کند . آن وقت تقاضای محاکمه رؤسای جمهور را هم خواهیم کرد.

کارتر تربیت آسمانی ندارد /مژدگانی که گربه عابد شد

3- آقای کارتر هم از آن اشخاصی است که تربیت آسمانی ندارد. اگر شنیده باشید، این چند روز، یک دفعه رفته است کلیسا و دعا کرده که این افراد خارج بشوند. شما بدانید که این دعای او هم مثل دعاهای محمدرضاست که مشهد می‎رفت و دعا می‎کرد. اینها همان مثلی است که یکی از حکمای ما عبید زاکانی گفته است که مژدگانی که گربه عابد شده است.

چرا به برخی احزاب آزادی داده نشده است

4- اینکه [برخی احزاب ] می‎گویند که [قانون اساسی] برای ما مجال نگذاشته، برای آن شرط است که نقض ملیت ما را نکنند. این آقایان می‎خواهند نقض ملیت ما را بکنند؟ نقض جمهوری اسلامی ما را بکنند...

5- در عین حالی که قانون اساسی ما می‎گوید که همه احزاب، همه جمعیتها، اقلیتهای مذهبی و انجمنهای اسلامی و انجمنهای دیگر همه آزاد هستند، فقط گفته‎اند که شرطش این است که شما نقض ملیت ما را نکنید... ملیت ما را نخواهید از بین ببرید، نقض جمهوری اسلامی ما را نکنید، نقض قانون اساسی ما را نکنید، نقض اسلام را نکنید، این شرطی که کرده‎اند اینها را ناراحت کرده که این آقایان اهل این هستند که می‎خواهند ملت ما را از بین ببرند. ملیت ما را از بین ببرند. می‎خواهند مملکت ما را تجزیه کنند که همچون آزادی به آنها ندادیم.(1)

یکی از احتمالاتی که آمریکا شاه را تحویل ایران نمی دهد آن است که کارتر نگران آن است که شاه سابق علاوه بر جنایات خود جرایم کارتر و دولتمردان وقت آمریکا را نیز افشا کند . آن وقت تقاضای محاکمه رؤسای جمهور را هم خواهیم کرد.
پیام امام برای صرف وجوه شرعیه برای کمک به زلزله زدگان

رهبر انقلاب امروز در پیامی از ملت ایران خواستند برای کمک به زلزله زدگان خراسان بشتابند ، ایشان همچنین اجازه دادنداز سهم امام ـ علیه‎السلام ـ و سادات در کمک به زلزله زدگان استفاده شود . (2)

بنی صدر از وزارت خارجه کنار رفت ؛ قطب زاده آمد

صادق قطب زاده امروز به پیشنهاد شورای انقلاب و حکم امام به سمت وزارت امورخارجه منصوب شد تا بعد از دکتر ابراهیم یزدی و ابوالحسن بنی صدر سومین سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور باشد . (3)

بنی صدر : تعدد مشاغل دلیل کناره گیری از وزارت خارجه نبود

بدنبال انتصاب صادق قطب زاده بعنوان سرپرست وزارت امورخارجه بنی صدر گفت : دلایل استعفای من بی توجهی به کارهای دیگری که بر عهده داشتم نبود ، بلکه من هر روز منهای 3تا 5ساعت که می خوابیدم بقیه ساعات را بلاانقطاع کار می کردم ، از صبح تا ظهر در وزات خارجه بودم ، بعد از ظهر در شورای انقلاب و بعد از آن در وزارت دارایی . بنابراین من کاری را در زمین نگذاشته بودم که بخاطر آن مجبور شوم از دیگر کارها استعفا دهم .

به بن بست رسیده بودم  / قطب زاده نگذاشت

وی ادامه داد : مطلب این است که ما روشی را در پیش گرفته بودیم که به بن بست رسیده بود ، اینکه ما از آمریکا بخواهیم شاه را پس دهد و در عوض گروگان ها را بگیرد حرفی نیست که به نتیجه برسد .

بنی صدر گفت : من قبول کردم بن بست را بشکنم با هدف قرار دادن استرداد شاه . بنابراین مقصود ما این بود که شاه را به ایران برگردانیم ، برای اینکه شاه را به ایران برگردانیم کاری نمی توانستیم بکنیم مگر اینکه موضوع گروگانها را درجه دو بکنیم و موضوع استرداد شاه را درجه اول و برای این کار بایستی مسئله آمریکا و دخالتش را در ایران مسئله روز بکنیم . پس ناچاربودیم از امکاناتی که در جهان داشتیم برای رسیدن به هدف استفاده کنیم ولی رادیو و تلویزیون [با مسئولیت قطب زاده] سیاستی درست مقابل ما را پیش گرفت .

شرکت در شورای امنیت بی معنی شده است

بنی صدر گفت : با تبلیغات دروغ و جعل خبر و ناسزا گفتن به دبیرکل سازمان ملل جوی درست شد که در ذهن همه این مسئله شکل گرفت که اگر ما در شورای امنیت شرکت کنیم فورا یک حکم محکومیت دست ما میدهند و ما محکوم شده بر می گردیم بنا بر این با جوی که ایجاد شد شرکت کردن در شورای امنیت بی معنی شد .

بنی صدر ادامه داد : با این اوصاف ادامه سیاست ترغیب دولت آمریکا در استرداد شاه از طریق ایجاد جو مساعد در افکار ملت آمریکا و دنیای امروز غیرممکن شد و در نتیجه من چطور می توانستم در وزارت خارجه بمانم . (4)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد11، صفحه 141

2- صحیفه امام ، جلد 11، 140

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 154

4- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول