اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

سقاخانه‌‌های تبریز یادگار عشق به آیین‌های بزرگداشت محرم است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: وجود سقاخانه‌‌ها در گذشته تبریز یادگار عشق به آیین‌های بزرگداشت محرم و اباعبدالله الحسین (ع)، ائمه اطهار و آموزه‌های انسان‌دوستانه این بزرگان است.

سقاخانه‌‌های تبریز یادگار عشق به آیین‌های بزرگداشت محرم است

تراب محمدی امروز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: سقاخانه محله اهراب تبریز که با شماره 17503 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است متعلق به دوره قاجار بوده و در خیابان اهراب و در نزدیکی باغ فجر (گلستان) واقع شده است.

وی اضافه کرد: سقاخانه اهراب حدود 7 متر طول و 5 متر عرض دارد و با مساحتی حدود 42 متر مربع تنها بازمانده آیین سقاخانه‌ای در تبریز است.

محمدی افزود: این بنا که ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد، برای شمال به جنوب ساخته شده و از طریق یک هشتی که با مصالح چوبی مسقف است به داخل بنا متصل می‌شود.

وی در مورد آسیب‌ها و خطراتی که بنا را تهدید می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه این بنا آخرین و تنها سقاخانه تبریز به شکل سنتی است لازم است با بررسی و پژوهش‌های کارشناسانه نسبت به حفظ و احیای آن اقدام کرد.

محمدی افزود: بخش ورودی بنا با احداث ساختمان‌های جدید طوری مورد تهدید و فشار است که نمای بنا را از حالت پایدار خارج کرده است، همچنین بخشی از نمای غربی بنا در اثر نوشته‌های تبلیغاتی و بخشی از آن با پوشش اندود گچ و خاک از حالت اولیه خارج شده و قسمت‌هایی از بنا نیز در اثر رطوبت و عوامل جوی آسیب دیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان‌شرقی در مورد اقدامات لازم برای حفظ بنا گفت: سه خطر اصلی، ایستایی بنا را مورد هجوم قرار داده، یکی از این موارد فرسودگی مصالح آجری به علت مرور زمان است.

وی ادامه داد: آسیب دیگر مربوط به عوامل جوی است و مورد آخر فشار ناشی از احداث ساختمان‌های جدید در اطراف سقاخانه است؛ همچنین مرمت هره چینی و ناودانی که به دلیل آسیب دیدن، آب باران را به درون بنا بازگشت می‌دهد و نشانه‌گذاری روی ترک محراب این بنا از اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اهمیت آب در باورهای دینی مردم تاکید کرد: سقاخانه نمادی از باورهای مردم نسبت به جایگاه آب و اهمیت سیراب کردن رهگذران است و با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع)، شایسته است چنین بناهایی که هم قدمت زیادی دارند و هم به اعتقادات و باورهای مردم گره خورده‌اند بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند تا نسل‌های بعدی نیز با فرهنگ غنی و پرمفهومی که در لایه‌های کهن شهر جریان داشته آشنا شوند.

وی گفت: وظیفه ماست که ابنیه و تاریخ گذشته را برای انتقال به آینده حفظ کنیم و در این میان توجه به علایق و باورهای مردم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و فرا رسیدن ماهی مانند محرم فرصت خوبی برای بازبینی اقدامات انجام گرفته در حوزه دین و باورهای مذهبی است.

محمدی تاکید کرد: ثبت ملی آیین‌های عزاداری بازار تاریخی تبریز اقدامی در این راستا بود که آیین رونمایی از این میراث معنوی شهرمان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی با استقبال هیئات مذهبی بازار تاریخی، شهر تبریز و اقشار مختلف مردم مواجه شد‌. 

سقاخانه اهراب در خیابان قدیمی اهراب واقع است و تنها سقاخانه موجود تبریز به شمار می‌رود.

این سقاخانه در حال حاضر فقط در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا باز می‌شود و در همین روزها هم مردم بسیاری از محلات دور و نزدیک برای روشن کردن شمع به این مکان می‌آیند.

انتهای پیام/6002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول