اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عدم همراهی آلمان در تحریم های اقتصادی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت : آلمان در محاصره اقتصادی ایران با آمریکا همکاری نخواهد کرد و روابط گذشته خود را با ایران ادامه خواهد داد ، آلمان از هرگونه عملی که باعث لطمه به روابط اقتصادی با ایران شود خودداری و مانند گذشته مواد غذایی مورد نیاز ایران را تامین خواهد کرد .

عدم همراهی آلمان در تحریم های اقتصادی

رخدادهای 7آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به ملت ایران خواستار آن شدند که مردم با شرکت در رفراندوم قانون اساسی به آن رای مثبت دهند .

در عین حال تعدادی از احزاب و گروهها با انتشار بیانیه هایی خواستار تعویق رفراندوم قانون اساسی شدند .

جبهه ملی ایران در ارتباط با رفراندوم قانون اساسی نامه سرگشاده ای به امام خمینی نوشته و پیشنهاد کرد:  رفراندوم برای قانون اساسی متوقف شود و کار تدوین یک قانون اساسی جدید در مجلس شورای ملی پیگیری شود .

حزب پان ایرانیست نیز در ارتباط با نزدیک شدن روز رفراندوم بیانیه ای منتشر و اعلام کرد که اگر همه پرسی به تاخیر نیفتد در رفراندوم شرکت نمیکند .

نهضت آزادی ایران نیز طی اعلامیه ای خاطر نشان ساخت که در رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده و به آن رای مثبت خواهد داد .

حجت الاسلام اکبرهاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و عضو شورای انقلاب در مصاحبه ای گفت : من شخصا ایرادات و پیشنهاداتی به برخی از مواد قانون اساسی دارم که در صورت ضرورت نظرات خود را اعلام خواهم داشت هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود احتمال داد« به دلیل برخی کارشکنی ها مردم حضور کمرنگ تری نسبت به رفراندوم جمهوری اسلامی داشته باشند.» هاشمی همچنین با اشاره به اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان گفت : اشغال سفارت سابق آمریکا کارخوب، بموقع و مفیدی بود ، آمریکا اگر عاقل باشد باید شاه سابق را به ایران مسترد دارد .

زلزله شدید بار دیگر جنوب خراسان را لرزاند و طی آن چند روستا در اطراف بیرجند ، گناباد و قائن ویران شد .

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت : آلمان در محاصره اقتصادی ایران با آمریکا همکاری نخواهد کرد و روابط گذشته خود را با ایران ادامه خواهد داد .

استاندار بوشهر پرواز هلی کوپترهای خارجی بر فراز آبهای ایران و منطقه بوشهر و پیاده شدن تفنگداران دریایی در جزایر خلیج فارس را بشدت تکذیب کرد و گفت :  ماقصد بستن تنگه هرمز را نداریم اما اگر علیه کشور و انقلاب اسلامی ایران تهدیدی صورت گیرد و در منطقه جنگی پیش آید آبراه هرمز بسته خواهد شد .

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه در یک سخنرانی با عنوان « سیاست خارجی از دیدگاه امام حسین» در حسینیه ارشاد گفت: ما اگر فقط بگوئیم شاه را میخواهیم میگویند این مریض بیچاره را میخواهید چه کنید ، ولی ما میگوئیم جناب کارتر با خود جنابعالی کارداریم ، ما به ستمی که بر نوع بشریت رفته اعتراض داریم .

شورای امنیت که قرار بود برای بررسی بحران میان ایران و آمریکا جلسه تشکیل دهد با درخواست ایران این جلسه را تا 10آذر به تعویق انداخت .

هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان طرح مشترک خودمختاری کردستان را که از سوی حزب دمکرات ، سید عزالدین حسینی ، حزب کومله و سازمان چریک های فدایی خلق شاخه کردستان ارائه شده است را رد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست .

قانون اساسی بزرگترین ثمره انقلاب اسلامی

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به ملت ایران خواستار آن شدند که مردم با شرکت در رفراندوم قانون اساسی به آن رای مثبت دهند .

امام خمینی در این پیام تاکید کردند : قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر [ین‌] ثمره جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه‌های رأی گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطه یک اشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید.

رای مثبت امام به قانون اساسی

ایشان در ادامه خاطرنشان کردند : اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می‌دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‌کنم که به این قانون سرنوشت ساز رأی مثبت بدهند.(1)

جبهه ملی خواستار توقف برگزاری رفراندوم شد

جبهه ملی ایران در ارتباط با رفراندوم قانون اساسی نامه سرگشاده ای به امام خمینی نوشته و پیشنهاد کرد:  رفراندوم برای قانون اساسی متوقف شود و کار تدوین یک قانون اساسی جدید در مجلس شورای ملی پیگیری شود .

بر ایمان مردم به امام تکیه نشود / نظرات ما را لحاظ کنید !

جبهه ملی در ادامه با اشاره به رفراندوم قانون اساسی تاکید کرده است : بنظر جبهه ملی ایران تنها تکیه بر اعتقاد مردم به رهبر انقلاب و فقط بهره برداری از ایمان مذهبی قشرهای وسیع مردم نباید عوامل منحصر طرح ریزی سازمان آینده کشور باشد .

نخبگان مورد اشاره جبهه ملی برای تدوین قانون اساسی قطعا روشنفکر مابانی هستند که نظر و دید مثبتی به انقلاب و اصل مترقی ولایت فقیه نداشته و در یک کلام با جبهه ملی همسو و هم جهت هستند . جبهه ملی به این سوال پاسخ نمی دهد که آیا معیار مردم در انتخاب نمایندگان مجلس غیر از معیار آنان در انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی خواهد بود که پیشنهاد می دهند این مجلس کار تدوین قانون اساسی را بر عهده گیرد؟

در ادامه این بیانیه آمده است : ما معتقد هستیم که حمایت آگاهانه مردم و استفاده از نظرات قشرها و گروههای آگاه جامعه و بهره وری از عقاید سازمانها و دستجات اجتماعی و سیاسی برای تدوین قانون اساسی مترقی که نظام آینده جامعه ایرانی را پی ریزی خواهد کرد لازم و ضروری است .

تضاد در قانون اساسی از منظر جبهه ملی

جبهه ملی ادامه داد : نظام آینده سیاسی و حکومتی ایران بر دو مبنای متضاد قرار داده شده است ، یکی مبنای غیرانتخابی که شامل ولایت امر و شورای نگهبان و حکومت فقها و مجتهدین است و دیگر مبنای انتخابی که دلالت بر انتخاب رئیس جمهور و مجلس ملی و تشکیل شوراها از طریق انجام انتخابات میباشد.

جبهه ملی در ادامه پیشنهاد داد : انجام رفراندوم بطور موقت متوقف شود و انتخابات مجلس شورای ملی بر اساس هر یکصد هزار نفر اهالی کشور یک نفر نماینده برای مردم انجام گیرد و طرح مصوب مجلس خبرگان و همچنین طرح پیشنهادی دولت موقت و سایر پیشنهاداتی که برای تکمیل طرح مذکور تنظیم و ارائه شده است به مجلس شورای ملی داده شود و اولین مجلس شورای ملی دوران انقلاب در کنار انتخاب نخست وزیر موقت و تصدی امور مربوطه بکار تدوین قانون اساسی نیز بپردازد . (2)

در بخشی از  نامه سرگشاده به نهادهایی اشاره شده که جبهه ملی آنها را غیر انتخابی می داند . در نظام اسلامی هر چند معیار مشروعیت همه نهادها و ارگانها از صدر تا ذیل الهی است ولی همه ارکان نظام وابسته به رای و نظر مردم هستند ، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم انتخاب می شوند و این نمایندگان رهبری که واجد شرایط و دربرگیرنده صفات موجود در حدیث امام صادق و در یک کلام نائب امام زمان (عج) است را به ملت معرفی می کنند ، مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با رای مستقیم خود انتخاب کرده و بر عملکرد آنان از طریق نهادها و ارگان هایی که خود مهر تائید بر آنها زده اند نظارت می کنند و آیا با همه این اوصاف می توان نهادی را در نظام جمهوری اسلامی نام برد که بی رای و نظر مردم و با تکیه بر زور سرنیزه بر سریر قدرت تکیه زده باشد ؟!

انتقاد جبهه ملی از شورای انقلاب و دولت موقت مستعفی

در بخشی از نامه جبهه ملی آمده است : وضع کنونی ناشی از طرز تفکر و اعمال کسانی است که شورای انقلاب را تشکیل میدهند ، این عناصر که پس از پیروزی انقلاب بر همه شئون تسلط یافتند و اوضاع و احوال حاکم کشور را بوجود آوردند با تائید اکثریت وزیران دولت بازرگان نشان دادند که از نظر ماهیت فکری و طرز تفکر اجتماعی تفاوتی با دولت موقت نداشته اند و اختلاف آنان با دولت در واقع جنگ تحصیل قدرت بوده است .

حزب پان ایرانیست نیز خواستار تعویق رفراندوم شد

حزب پان ایرانیست نیز در ارتباط با نزدیک شدن روز رفراندوم بیانیه ای منتشر و اعلام کرد که اگر همه پرسی به تاخیر نیفتد در رفراندوم شرکت نمیکند . (3)

نهضت آزادی به قانون اساسی رای مثبت می دهد

نهضت آزادی ایران طی اعلامیه ای خاطر نشان ساخت که در رفراندوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده و به آن رای مثبت خواهد داد . (4)

نصب وزیر پست و تلگراف از سوی امام

رهبر انقلاب همچنین طی حکمی دکتر محمود قندی را طبق پیشنهاد شورای انقلاب به سمت وزیر پست و تلگراف منصوب نمودند. (5)

هاشمی رفسنجانی : به قانون اساسی ایراداتی دارم

حجت الاسلام اکبرهاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و عضو شورای انقلاب درباره قانون اساسی و برگزاری رفراندوم گفت : قانونی که توسط نمایندگان واقعی مردم در مجلس خبرگان تهیه شده است از نظر اعتبار مورد شک نیست چون با معیارهای صحیح دمکراسی تطبیق دارد البته من شخصا ایرادات و پیشنهاداتی به برخی از مواد قانون اساسی دارم که در صورت ضرورت نظرات خود را اعلام خواهم داشت ، بطور کلی در برگزاری رفراندوم نقطه ضعفی نمی بینم .

تحریم انتخابات عمل صحیحی نیست

هاشمی در مورد بیانیه برخی احزاب و گروهها مبنی بر تحریم رفراندوم نیز گفت : تحریم شرکت در رفراندوم عمل صحیحی نیست زیرا وقتی آزادی رای و ابراز نظر وجود داشته باشد حتی مخالفان نیز می توانند شرکت کرده و رای منفی بدهند اینگونه برخوردها و اعلام تحریم و عدم شرکت در رفراندوم نه تنها سازنده نیست بلکه مایوس کننده میباشد .

وی ادامه داد : از سوی  دیگر وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم در این امر شرکت می کنند عدم شرکت یک یا چند گروه سیاسی تاثیری نمی تواند داشته باشد .

حجت الاسلام اکبرهاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و عضو شورای انقلاب درباره قانون اساسی و برگزاری رفراندوم گفت : قانونی که توسط نمایندگان واقعی مردم در مجلس خبرگان تهیه شده است از نظر اعتبار مورد شک نیست چون با معیارهای صحیح دمکراسی تطبیق دارد البته من شخصا ایرادات و پیشنهاداتی به برخی از مواد قانون اساسی دارم که در صورت ضرورت نظرات خود را اعلام خواهم داشت ، بطور کلی در برگزاری رفراندوم نقطه ضعفی نمی بینم .

به دلیل برخی کارشکنی ها حضور مردم کمرنگ خواهد بود

هاشمی گفت : احتمال میدهم به دلیل برخی کارشکنی ها مردم حضور کمرنگ تری نسبت به رفراندوم جمهوری اسلامی داشته باشند .

توافق با عزالدین حسینی و دمکراتها راه حل پایان بحران کردستان

سرپرست وزارت کشور در مورد اوضاع کردستان نیز گفت : هیئت حسن نیت باید با دو گروه مشخص یعنی جناح عزالدین حسینی و دمکراتها با توافق برسند .

بازرگان بدون اطلاع امام استعفا داد

هاشمی در مورد استعفای دولت موقت  نیز گفت : استعفای دولت بازرگان امر از پیش حساب شده ای نبود و حتی بدون اطلاع امام خمینی و شورای انقلاب صورت گرفت ، بحرانی که در رابطه با ملاقات بازرگان با برژینسکی و حمله و اعتراض گروههای مختلف مردم به این امر پیش آمد دولت را مجبور به استعفا کرد.

اشغال سفارت آمریکا کار خوب ، بموقع و مفید

هاشمی در ادامه به اشغال لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت : اشغال سفارت سابق آمریکا کارخوب، بموقع و مفیدی بود ، آمریکا اگر عاقل باشد باید شاه سابق را به ایران مسترد دارد . هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست های اقتصادی آینده اشاره کرد و گفت : ما نمی توانیم کوههای عظیم ثروت را در کنار گودال های عمیق فقر تحمل کنیم . (6)

زلزله شدید در استان خراسان

زلزله شدید بار دیگر جنوب خراسان را لرزاند و طی آن چند روستا در اطراف بیرجند ، گناباد و قائن ویران شد . موسسه ژئوفیزیک تهران و پایگاه لرزه نگاری مشهد شدت این زلزله را 6تا 5/6ریشتر و به مراتب شدیدتر از زلزله قائنات که دو هفته پیش رخ داد اعلام کرد . گزارش های رسیده حاکی است در اثر این زلزله بیش از 15نفر کشته و 70نفر نیز زخمی شده اند . (7)

کشف دو بمب با قدرت تخریبی وسیع در دو نقطه تهران

یک بمب الکترونیکی با قدرت تخریبی 4هزار مترمربع که در استخر شهرک شهدا واقع در انتهای یوسف آباد کارگذاشته شده بود توسط ساکنین و ماموران شهرک کشف و توسط ماموران امداد شهربانی خنثی شد . یک بمب قوی دیگر نیز که در کاغد کادو بسته بندی شده بود در کنار تیربرق فشار قوی مقابل یک مدرسه در تهران کشف شد. (8)

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه : ما اگر فقط بگوئیم شاه را میخواهیم میگویند این مریض بیچاره را میخواهید چه کنید ، ولی ما میگوئیم جناب کارتر با خود جنابعالی کارداریم ، ما به ستمی که بر نوع بشریت رفته اعتراض داریم . بنی صدر گفت : ما به دشمن بشریت می گوئیم اگر مرغ شوی و به آسمانها بروی و اگر ماهی شوی و به دریاها بروی در پیشگاه بشریت به محاکمه کشیده خواهی شد .

آلمان در محاصره اقتصادی ایران شرکت نمی کند

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت : آلمان در محاصره اقتصادی ایران با آمریکا همکاری نخواهد کرد و روابط گذشته خود را با ایران ادامه خواهد داد ، آلمان از هرگونه عملی که باعث لطمه به روابط اقتصادی با ایران شود خودداری و مانند گذشته مواد غذایی مورد نیاز ایران را تامین خواهد کرد . (9)

استاندار بوشهر : در صورت بروز جنگ تنگه هرمز را می بندیم

استاندار بوشهر پرواز هلی کوپترهای خارجی بر فراز آبهای ایران و منطقه بوشهر و پیاده شدن تفنگداران دریایی از جزایر خلیج فارس را بشدت تکذیب کرد . احمد مدرسی زاده گفت : در حال حاضر به نیروهای مسلح دستور داده شده است به محض مشاهده هر نوع حرکت مشکوک و تجاوز احتمالی هوایی و دریایی عکس العمل نشان دهند و بسوی آن شلیک کنند .

وی ادامه داد : ماقصد بستن تنگه هرمز را نداریم چون این یک راه آبی بین المللی است و ایران همچون کشورهای ذینفع از آن مراقبت می کند اما اگر علیه کشور و انقلاب اسلامی ایران تهدیدی صورت گیرد و در منطقه جنگی پیش آید آبراه هرمز بسته خواهد شد . (10)

بنی صدر : ما علاوه بر شاه با خود کارتر نیز کار داریم

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه در یک سخنرانی با عنوان « سیاست خارجی از دیدگاه امام حسین» در حسینیه ارشاد گفت : ما اگر بخواهیم سیاست خارجی موفقی در پیش بگیریم باید اولا از تهدیدها از میدان بدرنرویم و روی آنچه حق میدانیم بایستیم و ثانیا آنچه را که حق میدانیم برای تمام بشریت بدانیم .

وی ادامه داد : ما اگر فقط بگوئیم شاه را میخواهیم میگویند این مریض بیچاره را میخواهید چه کنید ، ولی ما میگوئیم جناب کارتر با خود جنابعالی کارداریم ، ما به ستمی که بر نوع بشریت رفته اعتراض داریم . بنی صدر گفت : ما به دشمن بشریت می گوئیم اگر مرغ شوی و به آسمانها بروی و اگر ماهی شوی و به دریاها بروی در پیشگاه بشریت به محاکمه کشیده خواهی شد . (11)

با درخواست ایران ؛ تشکیل جلسه شورای امنیت 5روز به تاخیر افتاد

شورای امنیت که قرار بود برای بررسی بحران میان ایران و آمریکا جلسه تشکیل دهد با درخواست ایران این جلسه را تا 10آذر به تعویق انداخت . در جلسه کوتاه دیشب شورای امنیت سلامتیان از سوی بنی صدر حاضر شده بود ولی سخن نگفت و رئیس بولیویایی شورای امنیت برگزاری جلسه را به 10آذر موکول کرد . (12)

صباغیان طرح مشترک خودمختاری کردستان را رد کرد

هاشم صباغیان عضو هیئت حسن نیت کردستان طرح مشترک خودمختاری کردستان را که از سوی حزب دمکرات ، سید عزالدین حسینی ، حزب کومله و سازمان چریک های فدایی خلق شاخه کردستان ارائه شده است را رد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست .

صباغیان با اشاره به ماده سه طرح مشترک مبنی بر تشکیل مجلس ملی و حکومت خودمختار کردستان گفت : هرکس به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد و ماده سه این طرح را بخواند میتواند درک کند که این طرح چه دورنمایی را در مقابل ما قرار میدهد .

توافقی که زیرپا گذاشته شد

صباغیان در بخس دیگری از سخنان خود از اینکه حزب دمکرات با سازمان چریک های فدایی خلق شاخه کردستان و کومله اعلامیه مشترکی صادر کرده است ابراز تعجب کرد و گفت : سران حزب دمکرات قبلا بطور ضمنی موافقت کرده بودند که این دو گروه سیاسیی در مذاکرات شرکت نکنند و از ما نیز خواسته بودند که این مطلب را با عزالدین حسینی در میان بگذاریم ولی اکنون تعجب میکنم که چطور آنان با چنین طرح مشترکی موافقت کرده اند .

با کدام گروهها مذاکره می کنیم ؟

صباغیان در ادامه سخنانش یکبار دیگر خاطرنشان کرد که هیئت حسن نیت تنها با افراد یا گروههایی مذاکره میکند که به اساس جمهوری اسلامی ، رهبری امام خمینی و حل مسئله کردستان از طریق مسالمت آمیزاعتقاد داشته باشند . صباغیان تاکید کرد : سازمان چریک های فدایی خلق و کومله دارای چنین شرایطی نیستند و به همین دلیل ما با آنان پشت میز مذاکره نخواهیم نشست . (13)

حمایت حزب توده و سازمان مجاهدین [منافقین] از فرمان تشکیل بسیج

حزب توده ایران و سازمان مجاهدین خلق با انتشار بیانیه های جداگانه از فرمان تشکیل بسیج توسط امام خمینی حمایت کردند .(14)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 137

2- اطلاعات ، 7آذر1358، صفحه 8، جبهه ملی به خوبی میدانست که مردم مسلمان ایران گوش به فرمان رهبر انقلاب داشته و فرامین و نظرات امام خمینی را نصب العین قرار می دهند از این رو در نامه خود با اشاره به این واقعیت تاکید می کند که نباید به این شور و عشق مردم تکیه کرده و تکلیف قانون اساسی را به رفراندومی که نتیجه قطعی آن رای مثبت مردم است محول کرد . جبهه ملی از سویی دیگر پیشنهاد می دهد نظرات نخبگان در این زمینه شنیده و لحاظ شود ، به اصطلاح نخبگانی که کاملا روشن و مشخص است که نظر و دید مثبتی به انقلاب و اصل مترقی ولایت فقیه نداشته و در یک کلام با جبهه ملی همسو و هم جهت هستند . جبهه ملی به این سوال پاسخ نمی دهد که آیا معیار مردم در انتخاب نمایندگان مجلس غیر از معیار آنان در انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی خواهد بود که پیشنهاد می دهند این مجلس کار تدوین قانون اساسی را بر عهده گیرد؟

در بخش دیگری از این نامه سرگشاده به نهادهایی اشاره شده که جبهه ملی آنها را غیر انتخابی می داند . در نظام اسلامی هر چند معیار مشروعیت همه نهادها و ارگانها از صدر تا ذیل الهی است ولی همه ارکان نظام وابسته به رای و نظر مردم هستند ، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم انتخاب می شوند و این نمایندگان رهبری که واجد شرایط و دربرگیرنده صفات موجود در حدیث امام صادق و در یک کلام نائب امام زمان (عج) است را به ملت معرفی می کنند ، مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با رای مستقیم خود انتخاب کرده و بر عملکرد آنان از طریق نهادها و ارگان هایی که خود مهر تائید بر آنها زده اند نظارت می کنند و آیا با همه این اوصاف می توان نهادی را در نظام جمهوری اسلامی نام برد که بی رای و نظر مردم و با تکیه بر زور سرنیزه بر سریر قدرت تکیه زده باشد ؟!

انتقاد از شورای انقلاب و نیز دولت موقت از دیگر محورهای نامه جبهه ملی به امام است ، تائید اعضای دولت موقت از سوی شورای انقلاب یکی از دلایلی شمرده شده که شورای انقلاب با دولت بازگان همسو و نیز همجهت است و آنچه که واضح مینماید این نکته است که اعتماد شورای انقلاب به وزیران معرفی شده از سوی دولت موقت و شخص بازرگان نه به این دلیل که این افراد اصلح گزینه ها هستند که از آن جهت بود که در شرایط حساس  نخستین روزها و ماههای پیروزی انقلاب بایستی به مسئولین کشور اعتماد می شد تا شرایط برای گذر از بحران و انتخاب دولت دائمی و پیش از آن تدوین و رفراندوم قانون اساسی فراهم شود .

3- اطلاعات ، 7آذر1358، صفحه 8

4- اطلاعات ، 7آذر1358، صفحه 3

5- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 139 ، محمود قندی در جریان انفجار مقرّ حزب جمهوری اسلامی به دست گروهک منافقین در روز 7 تیر 1360 به شهادت رسید.

6- طلاعات، 7آذر1358،صفحه 11

7- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 1

8- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 1

9- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 1

10- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 1

11- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 2

12- کیهان ، 7آذر1358، صفحه4

13- کیهان ، 7آذر1358، صفحه 16

14- اطلاعات ، 7آذر 1358، صفحه 8

 پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول