اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناسان اسرائیلی نظر می دهند

دلایل اصلی کناره‌گیری «باراک»/ باراک اولین خون‌بهای جنگ ناکام ۸ روزه غزه

خبرگزاری فارس: کارشناسان امور سیاسی و صهیونیستی ناکامی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف مورد نظر در عرصه سیاسی و شکست در جنگ دوم غزه را عامل اصلی کناره‌گیری ایهود باراک از عرصه سیاسی می‌دانند.

دلایل اصلی کناره‌گیری «باراک»/ باراک اولین خون‌بهای جنگ ناکام ۸ روزه غزه

به گزارش فارس، پایگاه اطلاع رسانی «الر ساله» در گزارشی به قلم «محمد الشیخ» درباره تصمیم غافلگیرکننده «ایهود باراک»،‌ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به کناره‌گیری از عرصه سیاسی نوشت:

کارشناسان امور صهیونیستی بر این باورند، استعفای ایهود باراک و کناره‌گیری او از عرصه سیاسی موضوعی پیش‌بینی شده پس از شکست و ناکامی عملیات نظامی «ستون ابرها» است.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیستی ناکامی‌های مکرر باراک در زندگی سیاسی‌اش وی را واداشت تا این اقدام پیشگیرانه را اتخاذ و خیلی زود کناره‌‌گیری خود از عرصه سیاسی را اعلام کند.

«ناجی البطه»،‌ کارشناس امور صهیونیستی تاکید می‌کند که استعفای باراک پس از شکست ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش در تجاوز نظامی به نوار غزه هر لحظه پیش‌بینی شده بود.

البطه در ادامه افزود: باراک به این جهت استعفا کرد،‌ چون نمی‌خواست نقش قربانی را در این جنگ بازی کند و بار شکست و ناکامی در این تجاوز را بر دوش بکشد.

باراک ظهر روز گذشته کناره‌گیری خود از کابینه «بنیامین نتانیاهو»،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کناره‌گیری از زندگی سیاسی را اعلام و در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که در انتخابات آینده کنست شرکت نخواهد کرد و تا زمان تشکیل کابینه جدید در سمت وزیر به وظایف خود ادامه خواهد داد.

شکست و ناکامی اهداف جنگ

این کارشناس امور صهیونیستی در ادامه توضیح می‌دهد که این باراک بود که به همراه کابینه رژیم صهیونیستی اهداف عملیات نظامی «ستون ابرها» را مشخص کرد، در حالی‌که از همان ابتدا مشخص بود این اهداف محقق نخواهد شد و ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق این اهداف متحمل ناکامی بزرگی شد.

البطه به این نکته اشاره می‌کند که اکثر اسرائیلی‌ها بر این نکته اتفاق نظر دارند که هر فرمانده یا مسئول ارشدی از سمت خود استعفا دهد، عامل شکست و ناکامی نیست و همین موضوع باراک را تشویق کرد تا کناره‌گیری زود هنگام خود پیش از انتخابات اسرائیلی را اعلام کند.

وی تاکید کرد: هر رخدادی که پس از جنگ رژیم صهیونیستی شاهد آن خواهد بود،‌ تاثیری مستقیم یا غیر مستقیم بر انتخابات آینده رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: نتایج جنگ غزه بسیاری از امور را در اسرائیل تغییر خواهد داد و تاثیر بسزایی بر فرماندهان و مسئولان ارشد این رژیم خواهد داشت که عامل اصلی ناکامی در نوار غزه به شمار می‌آیند.

شکست و ناکامی سیاسی

از سوی دیگر «نهاد الشیخ خلیل»، کارشناس امور صهیونیستی معتقد است که دلیل اصلی کناره‌گیری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از عرصه سیاسی را ناکامی و شکست مستقیم او در ایجاد و تشکیل موقعیت و جایگاه سیاسی قدرتمند برای خود ملاحظه کرد که سال‌های سال برای آن متناسب با اهداف سیاسی‌اش برنامه‌ریزی کرده بود.

وی افزود: از آنجا که باراک می‌دید راه سخت و پر پیچ و خمی برای تحقق اهداف خود پیش‌ رو دارد و در انتخابات آینده نمی‌تواند، پیروزی ارزشمندی را محقق کند، به همین دلیل تصمیم به کناره‌گیری از عرصه سیاست کرد. 

الشیخ خلیل ادامه می‌دهد: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی کناره‌گیری خود از عرصه سیاست را اینگونه توجیه کرد که در زندگی سیاسی‌اش نتوانسته جز آنچه که شخصی و خصوصی باشد را برآورده کند و این چیزی نبود که وی انتظارش را داشته باشد.

این کارشناس امور صهیونیستی ادامه می‌دهد: اعلام کناره‌گیری به معنای اعتراف باراک به ناکامی‌های مستمرش در زندگی سیاسی به شمار می‌آید و اگرچه وی تلاش بسیار کرد تا برای خود جایگاه مناسبی را در جامعه صهیونیستی دست و پا کند،‌ تا با قدرت وارد عرصه انتخابات آینده شود، اما نتوانست به جایگاه قابل توجهی دست یابد.

الشیخ خلیل به این نکته اشاره می‌کند که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلاش کرد که خود را از ائتلاف با حزب حاکم لیکود در امان نگه دارد، اما در تحقق این خواسته‌اش با ناکامی مواجه شد و همین موجب سرخوردگی و ناامیدی وی از زندگی سیاسی شد و او را واداشت تا از آن کناره‌گیری کند.

وی تاحدودی دلیل این کناره‌گیری باراک را شکست وارده به ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر نوار غزه نیز می‌داند و گفت که ناکامی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف مورد انتظار ساکنان سرزمین‌های اشغالی و عدم دستیابی به پیروزی و دستاوردی قابل توجه در این جنگ وی را به این اقدام وادار کرد.

عقب‌نشینی و افول قدرت راست صهیونیستی

اما «حسن عبدو»، تحلیلگر امور سیاسی بر این باور است شکستی که رژیم صهیونیستی در جنگ «ستون ابرها» متحمل شد، مهمترین انگیزه سیاسی در پس استعفای باراک بود.

وی تاکید کرد که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه ضعف ساختاری در کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی را برای همه برملا کرد.

عبدو معتقد است که رژیم صهیونیستی از این پس وارد بحران تاریخی خواهد شد که یکی از رهاوردهای برجای مانده از جنگ نوار غزه است که موجب شد، شکستی سخت به این رژیم وارد شود، شکستی که برای این رژیم اصلا پیش‌بینی شده نبود.

این تحلیلگر امور سیاسی تاکید می‌کند: باراک اولین خون‌بهای این جنگ ناکام صهیونیستی است و انتظار می‌رود که به خاطر ناکامی در این جنگ تحت بازجویی و تحقیق قرار گیرد.

عبدو می‌گوید: شانس پیروزی باراک در این انتخابات بسیار اندک و ضعیف بود و جنگ نوار غزه آخرین فرصت برای وی به شمار می‌آمد تا بار دیگر با قدرت به عرصه سیاسی بازگردد و براین اساس عجیب نبود که باراک با دادن استعفا از عرصه سیاسی کناره‌گیری کند.

وی پیش‌بینی کرد که جناح راست صهیونیستی متحمل ضربه سختی شود و این اقدام سرآغاز افول جایگاه این جناح در عرصه سیاسی و عقب‌نشینی آن باشد که به گمان خود بهترین جنگ‌ها را در طول تاریخ رژیم صهیونیستی فرماندهی و رهبری کرده است.

عبدو می‌افزاید: استعفای باراک تاثیر چندانی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن،‌ وزیر خارجه این رژیم در حال حاضر نخواهد داشت، اما تاثیر آن در انتخابات آینده رژیم صهیونیستی آشکار خواهد بود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول