اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن مؤلفان هرمزگان:

ناشران مناطق مرزی نیازمند حمایت ویژه دولت هستند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن مؤلفان و نویسندگان هرمزگان گفت: اگر دولت سهمیه‌ای اختصاصی برای واردات کاغذ ناشران در مناطق مرزی کشور در نظر بگیرد تولید کتاب در استانی همانند هرمزگان رونق می‌یابد.

ناشران مناطق مرزی نیازمند حمایت ویژه دولت هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، علی بهرام‌شاهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان هرمزگان با چالش محرومیت روبه‌رو است و دولت می‌تواند با واگذاری صدور مجوز کاغذ به ناشران این استان از طریق رونق تولید کتاب و تقویت بازار آن در مناطق مرزی با تهاجم فرهنگی غرب مبارزه کرده و چالش محروم بودن استان را به فرصت تبدیل کند.

وی بازاریابی و پخش کتاب را معضل بزرگ بازار کتاب ناشران استانی دانست و افزود: باند‌بازی آفت پخش کتاب ناشران بندر‌عباس است، زیرا به جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که به عدالت خرید می‌کند، سایر اداره‌های این شهرستان از طریق رابطه با کتاب فروشان، کتاب را خریداری می‌کنند.

مدیر انتشارات رسول افزود: خرید کتاب با وارد شدن به عرصه رابطه از طریق اداره‌های این شهرستان باعث می‌شود ناشران در کار پخش کتاب و بازاریابی با مشکل روبه‌رو شوند.

بهرام‌‌شاهی ادامه داد: به عنوان مثال کتابی با موضوع حجاب با کیفیت چاپ بسیار بالا از سوی یک اداره مرتبط در بندر‌عباس خریداری نشد اما همان سازمان از یک کتاب فروشی، کتابی بسیار نازل‌تر را از نظر چاپ، کیفیت و محتوا خریداری کرد.

رئیس انجمن مؤلفان و نویسندگان استان هرمزگان تصریح کرد: خرید عادلانه کتاب از ناشران و کتاب‌فروشان و همچنین نداشتن توقع‌های غیرمعمول چون تخفیف‌های بالا برای خرید کتاب از ناشران، می‌تواند مشکل رکود بازار کتاب استانی را حل کند.

 

وی با اشاره به هزینه‌های بالای برپایی نمایشگاه‌های کتاب از سوی اداره‌های استانی گفت: باند‌ بازی برای خرید کتاب از کتاب فروشی‌های مشخص و در نظر نگرفتن سهمیه خرید برای ناشران، باعث رونق دلالی در حوزه خرید کتاب شده است.

بهرام‌شاهی با بیان اینکه در مناطق محروم با وجود همه مشکلات تولید کتاب می‌تواند با نیاز‌سنجی و تأمین نظر مخاطبان، بازار مناسبی پیدا کند، اضافه کرد: در این صورت، تولید کتاب‌های کودک و نوجوان، دانشگاهی و بومی (شناخت جغرافیای طبیعی و فرهنگ فلکلوریک استان) از بازار مناسبی در این استان برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به تولید کتاب‌هایی با موضوع خلیج فارس در استان به دلیل اهمیت‌ سیاسی و تثبیت موقعیت جغرافیایی آن در کشور گفت: اکنون تولید کتاب‌ با این موضوع بیشتر به صورت سفارشی و از طریق اداره‌های شهرستان درخواست می‌شود و بازار فروش داخلی آن به صورت خرید مردمی کم‌رونق است و بازدهی اقتصادی ندارد.

بهرام‌شاهی با بیان اینکه ناشران در استان باید با اصول کتاب‌سازی آشنا شوند، اظهار داشت: تقویت بنیه اقتصادی ناشران، ضرورت وجود چاپخانه‌های حرفه‌ای از جمله راه‌اندازی چاپ دیجیتال در استان و اهمیت دادن به بخش لیتوگرافی و تهیه فیلم و زینگ که مقدمات پیش از چاپ کتابند، عوامل موفقیت انتشار کتاب در مناطق محروم محسوب می‌شوند.

بهرام‌شاهی با اشاره به طولانی شدن روند صدور مجوز به ویژه در استان‌ها خاطرنشان کرد: تعیین زمان مشخص از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز کتاب استانی و همچنین امکان صدور غیرحضوری مجوز کتاب از طریق بررسی فایل الکترونیکی آثار مکتوب، در حل این مشکل بسیار راهگشاست.

وی با بیان اینکه سیستم توزیع کتاب در استان‌ها از طریق ورود تشکیلات مردمی تقویت می‌شود، ادامه داد: ارسال کتاب به مناطق محروم فقط از طریق نهاد‌های دولتی امکان‌پذیر نیست و نیازمند ورود بخش خصوصی به این عرصه است.

رئیس انجمن مؤلفان و نویسندگان استان هرمزگان افزود: روستاییان مناطق محروم که سال‌ها ممکن است گذرشان به کتاب فروشی‌های پایتخت استان نیفتد یا کتابی برای مطالعه به دستشان نرسد، فقط از طریق فعالیت نهاد‌های مردمی در حوزه پخش می‌توانند آثار مکتوب درخواستی خود را دریافت کنند.

انتهای پیام/ز/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول