اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر برجسته کهگیلویه و بویراحمدی:

چرامی‌ها در ادبیات عاشورایی مقام اول کهگیلویه و بویراحمد را دارند

خبرگزاری فارس: شاعر برجسته کهگیلویه و بویراحمدی با بیان این که شهرستان چرام دارای ویژگی‌های خاصی است، گفت: چرام از شهرستان‌هایی است که در ادبیات عاشورایی، آواها و نواها بدون تعارف مقام اول را دارد.

چرامی‌ها در ادبیات عاشورایی مقام اول کهگیلویه و بویراحمد را دارند

فریدون داوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در چرام در خصوص اجتماع بزرگ عاشوراییان که در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری صدا و سیما و میراث فرهنگی انجام گرفت، اظهار داشت: این طرح به عنوان میراث ماندگار با مشارکت صدا و سیما و میراث فرهنگی از مجموعه شش ایلی که در استان است به صورت قومیتی و سایر بنیه‌ها در همه نقاط استان برگزار شد.

شاعر برجسته کهگیلویه و بویراحمدی با بیان این که شهرستان چرام دارای ویژگی‌های خاصی است، ابراز داشت: چرام معمولا یکی از شهرستان‌هایی است که در ادبیات عاشورایی، آواها و نواها بدون تعارف می‌توان گفت مقام اول را در استان دارد.

وی با اشاره به این که سادات تاثیرگذاری از چرامی‌ها در میان علما بودند، گفت: اگر چه ما میرزا شوقی از ایل طیبی را داریم که هم زمان با دوره ناصرالدین‌شاه شروع کرده و در تهران هم توانسته نوحه‌خوانی و تعزیه گردانی کند اما حضور کسانی مانند آقای وظیفه، مرحوم حاج تقی نیکروز و الله‌داد دوستی به تعزیه خوانی‌ها و نوحه خوانی‌ها در شهرستان چرام شکل و رونق جدی داد.

این مسئول با بیان این که چرام در میان شعرای بعد از انقلاب شعرای خوبی دارد، اضافه کرد: خانم گداپور، آقای تقی‌زاده، احمد نیکروز، علی مرادی و  عصمت ملکوتی در جشنواره‌های کنگره عاشورایی مقام آورده‌اند.

داوری سهم عظیمی از ادبیات دینی را متعلق به چرامی‌ها دانست و عنوان کرد: دلایل تاثیرگذاری ادبیات عاشورایی این بود که شهرستان چرام 186 شهید از بیدانجیر گرفته تا نقطه مرزی گچساران تقدیم به انقلاب و اسلام کرد.

وی با اشاره به این که یکهزار و 500 جانباز و هفت آزاده در این شهرستان است، متذکر شد: در عین حال در برگزاری آیین‌های مذهبی شهرستان چرام مقام اول در استان را دارد.

این شاعر توانا چرام را جزو شهرهای معنی‌دار برشمرد و ابراز کرد: تفکر و فرهنگ شهادت نزد چرامی‌ها نهادینه شده و دلیل آن علاقه و دلبستگی آن‌ها به ائمه اطهار است.

انتهای پیام/82002/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول