اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عدم همراهی فرانسه با تحریم های آمریکایی

خبرگزاری فارس:فیلیپ فراس رایزن اقتصادی سفارت فرانسه در تهران در مصاحبه ای اعلام کرد فرانسه می تواند تمام احتیاجات فوری مواد غذایی مانند گوشت ، گندم ، شکر ، ذرت ، پنیر و دیگر مایحتاج ایران را که از آمریکا تهیه می کرد تامین سازد و در خودکفایی کشاورزان ایران از طریق انتقال تکنولوژی مشارکت نماید .

عدم همراهی فرانسه با تحریم های آمریکایی

رخدادهای 4آذر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به جنبش های آزادیبخش جهان تاکید کردند: نهضت  ما اسلامی است قبل از آنکه ایرانی باشد؛ نهضت مستضعفین سراسر جهان است قبل از آنکه به منطقه‌ای خاص متعلق باشد.

امام خمینی همچنین در دیدار با پرسنل سپاه پاسداران مرکز تهران فرمودند : امروز در راس همه مسائل جهان اسلام مواجهه با آمریکا است . ایشان در این دیدار از ضرورت تشکیل ارتش 20میلیونی [بسیج ] سخن گفتند .

خبر مهم دیگر امروز اینکه فیلیپ فراس رایزن اقتصادی سفارت فرانسه در تهران در مصاحبه ای اعلام کرد دولت متبوع وی رسما بدولت ایران اطلاع داده است فرانسه می تواند تمام احتیاجات فوری مواد غذایی مانند گوشت ، گندم ، شکر ، ذرت ، پنیر و دیگر مایحتاج ایران را تامین سازد و در خودکفایی کشاورزان ایران از طریق انتقال تکنولوژی مشارکت نماید .پیش از این آمریکا ایران را تهدید کرده بود که از صادرات مواد غذایی به ایران خودداری خواهد کرد .

به دعوت حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران بعد از ظهر امروز مردم با تجمع مقابل سفارت سابق آمریکا توطئه آمریکایی حمله به مسجد الحرام را محکوم کردند .

خبر دیگر اینکه حدود 400مهاجم به دکل تلویزیون ایلام حمله کرده و آنرا منهدم ساختند . کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان نیز فرمان آتش بس داد . در بخشی از اعلامیه حزب دمکرات آمده است : حزب دمکرات پس از ملاقات و گفتگوهای مقدماتی با هیئت ویژه بدینوسیله از ساعت 12ظهر روز یکشنبه 4آذرماه 1358به مدت 20روز اعلام آتش بس می کند.

دادگاه انقلاب اسلامی مرکز در جریان رسیدگی به اتهامات 5تن از بازپرسان ، دادیاران و دادستان دادرسی ارتش محاکمه سرگرد بازنشسته علی بهداد بازپرس سابق ارتش را آغاز کرد. مهمترین موضوعی که امروز در این جلسه دادگاه مطرح شد جریان تیراندازی به سوی صمدیه لباف عضو سازمان مجاهدین خلق بود .وی به دلیل مخالفت با تغییر ایدئولوژی مجاهدین از اسلام به مارکسیسم توسط این سازمان ترور شده بود .

در حالیکه اوضاع خاورمیانه هر لحظه بحرانی تر میشود و ناوهواپیما بر 81هزار تنی کیتی هاوک و کشتیهای همراهش به غرب اقیانوس هند و آبهای نزدیک خلیج فارس نزدیک میشوند اسرائیل به آمریکا و مصر پیشنهاد داده است که یک مانور مشترک دریایی برگزار کنند.

نقض حقوق انسانی با زور سرنیزه

رهبر انقلاب امروز پیام مهمی خطاب به جنبش های آزادیبخش جهان صادر کردند . اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از :

1- آقای کارتر با زور سرنیزه تمام حقوق انسانی را نقض می‌کند؛ و در مقابل ملتی که می‌خواهد حقوق خویش را مطالبه کند، به توطئه و ارعاب، دخالت نظامی و محاصره اقتصادی، پرداخته است. در منطق آقای کارتر جواب درخواست بحق یک ملت را باید با قدرت و قوای نظامی داد. و در این منطق، منطق قرون وسطایی و حکومت جنگل بر تمام ارزشهای انسانی و قوانین بین المللی حکومت دارد. این است منطق همه زورمندان و مستکبران در مقابل ملتها و توده‌های ستمدیده.

امام خمینی : شما بدانید این را که از هر اجتماعی که امروز بشود، و اجتماعی باشد که تویش یک تشنجی باشد حتی برای یک مطلب حقی، باید دست برداریم و برویم سراغ آن مسئله اصلی. اگر اینطور نکنیم این به نفع آنهاست. آنها ازش استفاده می‌کنند. شیاطین‌اند آنها.

اشتباه بزرگ کارتر

2- یکی از اشتباهات بزرگ آقای کارتر و امثال او آن است که عمق نهضت اسلامی عصر حاضر و نسل معاصر را نشناخته‌اند. آنان با افکار جنون آمیز قدرتمندان و بیماری روحی مستکبران، به نهضتهای معاصر و ملتهای از قید اسارت روحی رها شده می‌نگرند. و این اشتباهی است فتنه‌انگیز.

امروز اسلام عزیز در مقابل کفر و منطق در برابر زور واقع شده است

3- برادران شجاع من که برای آزادی وطنهای خود قیام کرده‌اید، ملتهای خود را هشدار دهید و مغزها را از آثار تبلیغات چند صد ساله و خود باختگی در مقابل غرب و مستکبرین شستشو دهید؛ و به نهضت ما که نهضت اسلامی و مستضعفین است بپیوندید؛ که امروز اسلام عزیز در مقابل کفر، و منطق در برابر زور واقع شده است.

نهضت ما اسلامی است پیش از آنکه ایرانی باشد

4- نهضت ما اسلامی است قبل از آنکه ایرانی باشد؛ نهضت مستضعفین سراسر جهان است قبل از آنکه به منطقه‌ای خاص متعلق باشد. ای مسلمانان جهان، وای مستضعفین بپاخاسته، وای دریای بی‌پایان انسانها، بپا خیزید و از کیان اسلامی و ملی خویش دفاع کنید.(1)

امروز اختلاف و اجتماع حتی برای مطلب حق به نفع آمریکا است

امام خمینی امروز همچنین با پرسنل سپاه پاسداران مرکز تهران دیدار و گفت و گو کردند . اهم نکات مطرح در بیانات رهبر انقلاب عبارت است از :

1- شما بدانید این را که از هر اجتماعی که امروز بشود، و اجتماعی باشد که تویش یک تشنجی باشد حتی برای یک مطلب حقی، باید دست برداریم و برویم سراغ آن مسئله اصلی. اگر اینطور نکنیم این به نفع آنهاست. آنها ازش استفاده می‌کنند. شیاطین‌اند آنها.

امروز در راس همه مسائل قضیه مواجهه با آمریکا است

2- الآن در رأس همه مسائل اسلام این قضیه مواجهه با امریکاست. اگر بخواهید قدرتها را جدا کنیم از هم، بخواهیم از هم جدا کنیم، قوا از هم منفصل بشود، کشیده بشود از این طرف و از آن طرف، اینها همه‌اش به نفع امریکا تمام می‌شود.

پیام امام خمینی به نهضت های آزادیبخش جهان :برادران شجاع من که برای آزادی وطنهای خود قیام کرده‌اید، ملتهای خود را هشدار دهید و مغزها را از آثار تبلیغات چند صد ساله و خود باختگی در مقابل غرب و مستکبرین شستشو دهید؛ و به نهضت ما که نهضت اسلامی و مستضعفین است بپیوندید؛ که امروز اسلام عزیز در مقابل کفر، و منطق در برابر زور واقع شده است.

تشکیل ارتش 20میلیونی به فرمان امام

رهبر انقلاب همچنین در بخشی از سخنان خود از ضرورت تشکیل ارتش 20میلیونی [بسیج] سخن گفته و فرمودند : باید یاد بگیرید و یاد بدهید رفقایتان را. جوانها را یادشان بدهید. و همه جا باید این‌طور بشود که‌ یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با 20 میلیون جوان که دارد بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد. و این یک همچه مملکتی آسیب بردار نیست. (2)

اعلام آتش بس در کردستان

کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان فرمان آتش بس داد . در بخشی از اعلامیه حزب دمکرات آمده است : حزب دمکرات پس از ملاقات و گفتگوهای مقدماتی با هیئت ویژه بدینوسیله از ساعت 12ظهر روز یکشنبه 4آذرماه 1358به مدت 20روز اعلام آتش بس میکندو از دولت میخواهد از هرگونه عملیات نظامی و هر اقدامی که موجب نقض آتش بس و تحریک گردد خودداری شود .(3)

بدنبال پیام آتش بس ، صبح امروز داریوش فروهر درباره پیشرفت کارها در کردستان گفت : نسبت به پیشرفت گفتگوها بی اندازه خوشبین هستم و امیدوارم عزالدین حسینی و دیگر شخصیت های مذهبی و سیاسی کردستان و همه سازمان های سیاسی و مذهبی کردستان و همه سازمان های سیاسی در این موقعیت حساس  به پیام امام پاسخ شایسته داده و همه نیروی خود را برای پایان دادن به درگیری ها و برادرکشی ها در کردستان بکار اندازند و همچنان که امام گفته اند برای نجات کشور اسلحه های سرد و گرم یعنی قلم و بیان و مسلسل را از نشانه گیری بر روی یکدیگر منحرف و بسوی دشمن های انسانیت نشانه روند . (4)

فرانسه : با تحریم های ضد ایرانی آمریکا همراه نمی شویم

فیلیپ فراس رایزن اقتصادی سفارت فرانسه در تهران در مصاحبه ای اعلام کرد دولت متبوع وی رسما به دولت ایران اطلاع داده است فرانسه می تواند تمام احتیاجات فوری مواد غذایی مانند گوشت ، گندم ، شکر ، ذرت ، پنیر و دیگر مایحتاج ایران را تامین سازد و در خودکفایی کشاورزان ایران از طریق انتقال تکنولوژی مشارکت نماید .

رایزن اقتصادی فرانسه تاکید کرد ایران قبلا از آمریکا گندم می خرید در حالی که ما نیز می توانیم به ایران گندم بفروشیم و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد .(5)

گفتنی است با پیروزی انقلاب، دولت آمریکا همواره ایران را به قطع صادرات مواد غذایی تهدید کرده است ، رهبر انقلاب در ماههای گذشته و در سخنرانی های متعدد بر ضرورت استقلال در تولید مایحتاج غذایی از جمله گندم تاکید کرده اند . 

رایزن اقتصادی فرانسه تاکید کرد ایران قبلا از آمریکا گندم می خرید در حالی که ما نیز می توانیم به ایران گندم بفروشیم و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد . گفتنی است با پیروزی انقلاب، دولت آمریکا همواره ایران را به قطع صادرات مواد غذایی تهدید کرده است ، رهبر انقلاب در ماههای گذشته و در سخنرانی های متعدد بر ضرورت استقلال در تولید مایحتاج غذایی از جمله گندم تاکید کرده اند .

محکومیت توطئه حمله به مسجد الحرام توسط مردم تهران

به دعوت حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران بعد از ظهر امروز مردم با تجمع مقابل سفارت سابق آمریکا توطئه آمریکایی حمله به مسجد الحرام را محکوم کردند . در این تظاهرات انجمن های اسلامی دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه تهران ، کارگران کارخانجات تولیدی ، پیشه وران و اهالی تهران شرکت داشتند.(6)

دکل تلویزیون ایلام منهدم شد

ساعت هشت و سی دقیقه دیشب حدود 400مهاجم به دکل تلویزیون ایلام حمله کرده و آنرا منهدم ساختند. مهاجمین که به انواع سلاخ های سبک و سنگین از قبیل خمپاره و موشک انداز مجهز بودند به دکل تلویزیون ایلام واقع در شاه نخجیر حمله کردند و با مقاومت شدید نگهابانان دکل که همگی جوانمرد بودند روبرو شدند .

این درگیری تا ساعت دو بامداد امروز ادامه داشت و مهاجمین سرانجام موفق شدند دکل تلویزیون را منهدم کنند . گفتنی است مهاجمین پس از انهدام دکل تلویزیون گریختند . (7)

هشدار جبهه ملی به آمریکا

جبهه ملی ایران به مناسبت وقایع اخیر مربوط به سفارت آمریکا صبح امروز در پیامی به ملت ایران آماده باش و به دولت آمریکا هشدار داد .

در بخشی از پیام جبهه ملی آمده است : دنیا بداند که ملت ما در مبارزه ضد امپریالیستی خود از وحدت کامل برخوردار بوده و اختلاف سلیقه در نحوه اداره امور کشور کوچکترین تاثیری در وحدت و یکپارچگی ملی در مبارزه ضد استعماری و دفاع از مرز و بوم خود ندارد. (8)

تظاهرات مردم مهاباد علیه آیت الله منتظری

در پی سخنان آیت الله منتظری در نمازجمعه دوم آذر مردم مهاباد با تعطیل کردن مدارس به سخنان وی اعتراض کردند . (9) گفتنی است آیت الله منتظری در خطبه های نمازجمعه [دو روز پیش] از مردم کردستان خواسته بود به خود آیند و علیه دشمن مشترک با مردم ایران متحد شوند و تنها به اسلام بیندیشند . (10)

اعترافاتی که نشان داد مجاهدین خلق [منافقین] مسلمان نیستند

دادگاه انقلاب اسلامی مرکز در جریان رسیدگی به اتهامات 5تن از بازپرسان ، دادیاران و دادستان دادرسی ارتش محاکمه سرگرد بازنشسته علی بهداد بازپرس سابق ارتش را آغاز کرد .

    بهرام آرام که طراح ترور سرتیب زند رئیس کمیته مشترک بود، وحید افراخته را فرمانده تیمى ساخت که «مرتضى صمدیه لباف» نیز به رغم اختلافات تشکیلاتى و ایدئولوژیک با سازمان، در آن عضویت داشت. مرتضى را به دلیل سرعت عمل و قاطعیت نظامى اش به ناچار انتخاب کردند، ولى بعد از این ترور او دیگر حاضر به کار با سازمان نشد و عبارتى را گفت که معروف شد: «من دیگر نمى خواهم تفنگ شما باشم.»...

مهمترین موضوعی که امروز در این جلسه دادگاه مطرح شد جریان تیراندازی به سوی صمدیه لباف(11) عضو سازمان مجاهدین خلق بود .صمدیه لباف به دلیل مخالفت با تغییر ایدئولوژی مجاهدین از اسلام به مارکسیسم توسط این سازمان ترور شده بود .

نماینده دادستان دادگاه انقلاب گفت : طبق اعترافات موجود در پرونده سرگرد علی بهداد وی صدها نفر از مبارزین را به اتهامات واهی بازجویی و برای آنان قرار صادر کرده است ، وی همچنین بازپرس گروه صمدیه لباف از سازمان مجاهدین خلق و گروه خسرو گلسرخی و گروه های دیگر بوده است .

نماینده دادستان در ادامه قسمتی از پرونده بازجویی صمدیه لباف را برای دادگاه قرائت کرد . لباف در دادگاه گفته بود : من با انگیزه اسلامی وارد سازمان مجاهدین خلق شدم ، برای ایجاد یک حکومت اسلامی که بر مبنای اصول و فلسفه اسلام استوار باشد و مبارزه را برای رسیدن به چنین هدفی به کار مردم قبول داشتم.

وی درباره درگیری خود با اعضای سازمان مجاهدین خلق نیز چنین گفته بود : علت درگیری ما و رحمان افراخته یکی از اعضای سازمان اختلاف ایدئولوژیکی بود که در گروه ما پیش آمده بود ، گروه ایدئولوژی مارکسیستی را قبول کرده و خط مشی خود قرار داده بود ، در حالیکه ما با آن مخالف بودیم و مذهبی باقی مانده بودیم . معتقد به اصول و فلسفه اسلام بودیم ، اختلاف ما به درگیری کشیده شد ، مجید شریف واقفی را زدند ، کشتند و مرا نیز که سر قرار حاضر شده بودم می خواستند بکشند من تیر خوردم ولی کشته نشدم»

دادستان دادگاه انقلاب مرکز ضمن خواندن این بخش از دادگاه صمدیه لباف در زمان رژیم گذشته گفت: اینها خوانده شد به این علت که آقایان مجاهدین خلق [منافقین] اصرار دارند مسلمان هستند و مبارز!(12)

صمدیه لباف در مورد انحرافات سازمان مجاهدین گقت :سازمان بعد انحراف با افراد مذهبى چنین برخورد مى کرد که بدون این که به آنها بگوید ما داراى چه نوع اعتقادى هستیم و چه فلسفه اى مورد پذیرش ماست. ابتدا آن فرد مذهبى را که نسبت به گروه داراى اعتقاد بود و مورد قبول او بود، عضوگیرى مى کردند، سپس سعى مى کرد انگیزه‌ها‌ى مذهبى او را سست کرده و بعد با دادن کتاب‌ها‌ى مارکسیست از قبیل ماتریالیست دیالکتیکى، تضاد و غیره فردى که قبلاً مذهبى بود، به یک فرد ضدمذهب و کمونیست تبدیل شود.

مانور مشترک آمریکا ، اسرائیل و مصر

در حالیکه اوضاع خاورمیانه هر لحظه بحرانی تر میشود و ناوهواپیما بر 81 هزار تنی ¬¬کیتی هاوک و کشتی های همراهش به غرب اقیانوس هند و آبهای نزدیک خلیج فارس نزدیک میشوند اسرائیل به آمریکا و مصر پیشنهاد داده است که یک مانور مشترک دریایی برگزار کنند .

دولت آمریکا با این پیشنهاد موافقت کرده است ولی دولت مصر هنوز نظر رسمی خود را در باره آن اعلام نکرده است . خبرهای رسیده حاکی است آمریکا ، مصر و اسرائیل درصدد ایجاد یک اتحادیه نظامی ولو محرمانه برآمده اند . (13)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 109

2- صحیفه امام، جلد 11، صفحه117 ، هر چند فرمان تشکیل بسیج مستضعفین در تقویم های رسمی 5آذر 1358ثبت شده است ولی بنا به اذعان صحیفه امام خمینی(ره) سخنان ایشان در این مورد مربوط به 4آذر 1358و در جمع گروهی از سپاهیان تهران می باشد . از این رو به فرمان تشکیل بسیج در ذیل رویدادهای  4آذر 1358 اشاره کردیم . گفتنی است در صحیفه نور تاریخ این سخنرانی 6آذر 1358ثبت شده است . 

3- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 11

4- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 11

5- اطلاعات ، 4آذر 1358، صفحه 1و2

6- اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 1

7- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 1

8- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 4آدر1358، صفحه 2

10- کیهان ، 3آذر1358، صفحه3

11- «مرتضى صمدیه لباف» در سال 1325 در یک خانواده مذهبى در شهر اصفهان به دنیا آمد. وى دانشجوى مهندسى دانشگاه صنعتى آریامهر (شریف) شد و در سال 1350 به عضویت سازمان مجاهدین درآمد. صمدیه خود در یکى از برگه‌ها‌ى بازجویى اش مى گوید: «من از سال 1350 به عضویت سازمان مجاهدین درآمدم. در آن موقع این گروه داراى اعتقادات اسلامى بود و هدفش ایجاد یک جامعه توحیدى و برقرارى حکومت اسلامى بود. به همین دلیل من که داراى انگیزه‌ها‌ى مذهبى و اعتقادات اسلامى بودم به وسیله یکى از اعضاى همین گروه عضوگیرى شدم و پس از مطالعات اولیه در سال 1351 و براى اینکه دستگیر نشوم متوارى شده و زندگى مخفى را آغاز کردم.»

وى بعد از ضربه سال 50 که تعداد زیادى از اعضاى سازمان دستگیر شدند در بسیارى از عملیات‌ها‌ى این سازمان شرکت داشت اما ساواک تا سال 53 از مخفى شدن وى اطلاعى نداشت و گفته مى شود در مدت دو سال ( 52- 50 ) مجبور شده است 11 بار خانه خود را تغییر دهد. نمونه‌ها‌یى از برخوردهاى نظامى وى با عناصر ساواک، صمدیه را به یک چهره شجاع تبدیل ساخت.

عملیات نظامى چریک‌ها‌ى فدایى خلق در سال 53 ، سازمان مجاهدین را نیز به تدارک یک سرى ترور وادار کرد. اولین ترورى که سازمان در این مرحله بدان دست زد، ترور سرتیپ زندى پور رئیس کمیته مشترک بود. بهرام آرام که طراح ترور بود، وحید افراخته را فرمانده تیمى ساخت که «مرتضى صمدیه لباف» نیز به رغم اختلافات تشکیلاتى و ایدئولوژیک با سازمان، در آن عضویت داشت. مرتضى را به دلیل سرعت عمل و قاطعیت نظامى اش به ناچار انتخاب کردند، ولى بعد از این ترور او دیگر حاضر به کار با سازمان نشد و عبارتى را گفت که معروف شد: «من دیگر نمى خواهم تفنگ شما باشم.»...به هر حال صمدیه در یکى از برگه‌ها‌ى بازجویى خود ریشه حوادث سال 54 سازمان را چنین توضیح مى دهد: «مطالعات تئوریک نیز داشتیم. این مطالعات شامل کتاب‌ها‌ى مذهبى و نیز مارکسیستى بود که تواماً مى خواندیم در حالى که ما به فلسفه اسلامى معتقد بودیم، کتاب‌ها‌ى مارکسیستى را بدون این که از دید فلسفى الهى مورد بررسى قرار داده مى خواندیم و حتى در بعضى موارد آنها را تائید مى کردیم. این مسئله به اضافه آمدن فردى در کادر رهبرى گروه که فردى مارکسیست بود و به دروغ وانمود مى کرد مسلمان است، براى ما قرآن مى خواند، در حالى که به آن اعتقاد نداشت و همچنین پائین بودن سطح تئوریک و کمى آگاهى اعضاى گروه باعث مارکسیسم شدن گروه گردید. گروه بعد از این با افراد مذهبى چنین برخورد مى کرد. بدون این که به آنها بگوید ما داراى چه نوع اعتقادى هستیم و چه فلسفه اى مورد پذیرش ماست. ابتدا آن فرد مذهبى را که نسبت به گروه داراى اعتقاد بود و مورد قبول او بود، عضوگیرى مى کردند، سپس سعى مى کرد انگیزه‌ها‌ى مذهبى او را سست کرده و بعد با دادن کتاب‌ها‌ى مارکسیست از قبیل ماتریالیست دیالکتیکى، تضاد و غیره فردى که قبلاً مذهبى بود، به یک فرد ضدمذهب و کمونیست تبدیل شود.» وى همچنین مى افزاید: «هیچ کس حق نداشت به جز کتاب مارکسیستى کتاب دیگرى بخواند و یا کتاب‌ها‌ى مذهبى را مطالعه کند مگر به صورت انتقادى و کوبیدن تفکر ایده آلیستى. من از مسئول آموزشم چند بار خواستم بعضى از نشریات قبلى گروه را که مذهبى بودند براى من بیاورد. ولى او کم ترین توجهى نمى کرد و آنها اجازه نمى دادند با کادرهاى پائین در زمینه مسائل ایدئولوژى اسلامى و فلسفه الهى صحبت کنیم.»( رک نمى‌خواهم تفنگ شما باشم ، شریف نیوز، 8بهمن 1384)

12-  اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 2

13- اطلاعات ، 4آذر1358، صفحه 1

 

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول