اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س):

خرافه‌گویی در عزاداری نشانه جهل است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) گفت: خرافه‌گویی در عزاداری نشانه جهل بوده بنابراین برای جلوگیری از خرافات باید آموزش‌هایی برای خطیبان‌، مداحان و عموم مردم ارائه شود.

خرافه‌گویی در عزاداری نشانه جهل است

معصومه ظهیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: بخشی از شاخص‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در روایات ذکر شده که شامل بزرگداشت و گرامیداشت شعائر، مقام و منزلت ائمه اطهار(ع) است.

وی خاطر نشان کرد: پایبندی به آنچه در دین توصیه شده نخستین شاخصه ‌عزاداری بوده بنابراین با برگزاری جلسات اباعبدالله الحسین(ع) باید تعالی، تکریم، معرفت و بزرگداشت شأن اهل بیت(ع) در نظر گرفته شود.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) عنوان داشت: اسباب و ابزار آموزش یکی از شاخص‌های اصلی است که در عزاداری امام حسین(ع) باید در نظر گرفته شود تا گردهمایی‌ها و مراسم‌های عزاداری از نتایج و دستاوردهای ارزشمند برخوردار باشند.

وی تأکید کرد: باید این نکته را در نظر داشت که محبت بدون معرفت و معرفت بدون محبت در عزاداری‌ها سزاوار نیست.

*برگزاری عزاداری‌ها به دور از افراط و تفریط

ظهیری با اشاره به برخی فعالیت‌ها که در عزاداری جایز نیست گفت: مجالس عزاداری باید به دور از هر گونه خرافات، اذیت، افراط و تفریط برگزار شود و در آن اعمال سلیقه صورت نگیرد بلکه آنچه در دین لحاظ شده تبیین شود.

وی افزود: بحث معروف‌گرایی و پرهیز از منکر در مورد اهل بیت(ع) صادق بوده ولی در مورد امام حسین(ع) صراحت این قضیه بیشتر است.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) عنوان داشت: هدف قیام اباعبدالله الحسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین اباعبدالله الحسین(ع) عملکردش میزانی برای شناخت معروف و از طرفی دیگر میزانی برای شناخت منکر است.

وی یادآور شد: متولیان امور باید ابزار کار قانونی حمایت از معروف و توسعه امر به معروف و منکر را داشته باشند.

ظهیری خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از فعالیت‌هایی مانند رشوه‌خواری، بدگویی و اصطکاک جلوگیری کرده و معروف‌هایی مانند حسن خلق، کارهای عام‌المنفعه، حجاب و عفاف را ترویج می‌دهد.

وی با بیان اینکه خرافه‌گویی در عزاداری نشانه جهل است گفت: در این زمینه لازم است آموزش برای خطیبان، مداحان و مردم ارائه شود و کتاب‌های ائمه و سیره بیشتر رواج پیدا کند.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) عنوان داشت: مردم به خرافه‌هایی رغبت دارند که جذابیت دارد بنابراین باید آگاه‌سازی انجام شود تا رغبت مردم نسبت به این افسانه‌ها و داستان‌ها کاهش پیدا کند یا از بین برود.

وی یادآور شد: دشمنان از اثرات عزاداری مانند وحدت، انسجام، شور، پایداری و مقاومت می‌ترسند بنابراین از برگزاری عزاداری‌ها خشمگین می‌شوند.

انتهای پیام/78003/ل/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول