اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد در دانشگاه تبریز

خبرگزاری فارس: پژوهشگران دانشگاه تبریز برای نخستین بار در کشور در مرکز رشد واحدهای علم و فناوری این دانشگاه موفق به طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد شدند.

طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد در دانشگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه طراحی و تولید ماسه مجرای پاتیل برای صنعت فولاد در یکی از شرکت‌های مستقر در این دانشگاه صورت گرفته است، تصریح کرد: این پروژه تحقیقاتی در سومین نمایشگاه علم تا عمل که توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری در شهریور ماه امسال برگزار شد به عنوان طرح برتر کشوری نیز انتخاب شد.

علی رستمی مهمترین هدف اجرای این طرح را بومی‌‌سازی دانش فنی این کار در کنار کار‌آفرینی بیان کرد و یادآور شد: طی مدتی کوتاه با حمایت‌های مرکز رشد دانشگاه تبریز این طرح به تولید نیمه صنعتی رسید و در حال حاضر ضمن کسب تاییدیه‌های فنی از صنایع فولاد کشور موفق به تجاری‌سازی و تولید انبوه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صنعت تولید فولاد با کیفیت بالا، پاتیل به دلایل مختلفی نظیر یکنواخت کردن دما و ترکیب  شیمیایی مذاب، گاززدایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: برای جلوگیری از انجماد مذاب درون نازل انتهایی پاتیل، نازل با یک ماسه دیرگداز (به عنوان ماسه مجرای پاتیل) قبل از ورود مذاب شارژ می‌شود و سپس مذاب درون پاتیل اضافه می‌شود، در هنگام ریخته‌گری، خروج ماسه از درون نازل سبب ایجاد یک دهانه باز خواهد شد که به واسطه آن مذاب فولاد خارج می‌شود امروزه ترکیبات مختلفی به عنوان ماسه مجرای پاتیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر این محصول وارداتی بوده و در این شرکت تلاش شده ترکیب مناسب ماسه مورد استفاده شناسایی و دانش فنی تولید آن فراهم شده و امکان جایگزینی ماسه‌های مجرای پاتیل فراهم شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه مراکز رشد در حقیقت زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان یک کشورند، گفت: در دنیای امروز، این محصولات خام نیستند که رقابت می‌کنند بلکه کسب و کارها هستند که با استفاده از ابزارهای متعددی نظیر محصولات خود، در عرصه ارزش‌آفرینی به رقابت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور و اقتصاد مقاومتی بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از راه‌های عبور از این مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی است و یکی از بهترین مظاهر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند با تولیدات ملی اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند.

وی افزود: این پروژه تحقیقاتی در مدت 1.5 سال با هزینه یک میلیارد ریال توسط شرکت فرادما بنیان تجاری‌سازی شده است.

یادآور می‌شود که شرکت فرادما بنیان در بهمن ماه سال 1389 با هدف طراحی و تولید فرآورده‌های نسوز در مرکز رشد این دانشگاه مستقر شده است. 

انتهای پیام/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول