اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بهره‌برداری قطر و آمریکا از تظاهرات در اردن برای تشدید فشار عبدالله بر سوریه

خبرگزاری فارس: آمریکا و قطر که مطالباتشان برای دخالت نظامی امان در سوریه با بن بست مواجه شده، فشارهای اقتصادی و تهدیدات نظامی را علیه اردن متمرکز کرده‌اند تا این کشور را وادار به دخالت نظامی در سوریه کنند.

بهره‌برداری قطر و آمریکا از تظاهرات در اردن برای تشدید فشار عبدالله بر سوریه

به گزارش فارس، پایگاه خبری المنار گزارش داد که دولت قطر در راستای توطئه های آمریکا در منطقه سعی می کند تا اردن را به جنگ علیه سوریه بکشاند و آن را به دخالت نظامی در سوریه وادار کند، این اجبار از طریق فشارهای اقتصادی و سیاسی بر اردن از طریق گروه اخوان المسلمین در این کشور صورت می‌گیرد.

منابع فلسطینی با اشاره به فشار قطر به اردن تاکید کردند که دولت اردن به صورت واضح به اردنی ها اعلام کرده است که قطر و عربستان سعودی و مصر، اردن را به این بحران اقتصادی کشانده اند تا  این کشور را مجبور به دخالت در سوریه کنند.

نخست وزیر اردن در جریان دیدار با سردبیران روزنامه های این کشور که یک هفته پیش انجام شده، تاکید کرده که مصر در جریان دیدار «علاء البطاینة» وزیر انرژی اردن از قاهره  به وی ابلاغ کرده که موضوع دادن گاز مصر به اردن در قاهره تصمیم گیری نمی شود، آنها اعلام کرده اند که قطر قاهره را از گاز دادن به اردن منع کرده است.

نخست وزیر اردن به سردبیران روزنامه‌ها گفته است که عربستان نیز از دادن نفت به اردن یا فروش نفت به این کشور خودداری می‌کند، بعد از این نشست روزنامه‌های الدستور و الرأی اردن هجمه شدیدی را علیه مصر و عربستان سعودی آغاز کرده اند، برخی منابع  فلسطینی اعلام کردند که اردن در حال حاضر به فکر تاسیس کمیته هایی در شمال ، مرکز و جنوب خود است تا عوامل بحران اقتصادی در این کشور را تشریح کند و علت اساسی این بحران نیز توطئه ای قطری، مصری و سعودی است و این بحران در صورت دخالت نظامی اردن در سوریه حل می شود.

این منابع فلسطینی اعلام کردند که اتفاقاتی که در اردن روی می‌دهد برای اوضاع سوریه و برای سیاست های آمریکا و قطر در سوریه حیاتی است، چرا که ترک ها در نیابت برای براندازی اسد در سوریه به در بسته خورده اند. وی تاکید کرد که حوادث کنونی در اردن با دو هدف صورت می گیرد: اول سوریه و دوم فلسطین.

در مورد سوریه جماعت اخوان المسلمین در اردن دهها نفر از عناصر خود را به اردوگاه های آموزشی در لیبی فرستاده اند و آنها بعد از آموزش به اردن بازگشته اند، البته هدف این افراد رفتن به سوریه نیست، بلکه آنها در راستای مقابله نظامی با دولت مورد استفاده قرار خواهند گرفت، البته اگر دولت اردن بخواهد دخالت نظامی در سوریه را رد کند.

در همین راستا برخی منابع اعلام کردند که شهر اربد شاهد درگیری های مسلحانه ای بود، این منابع افزودند که وزیر کشور اردن پنج شنبه دیدارهایی را با برخی رهبران اخوان المسلمین داشته است مبنی بر اینکه انتخابات پارلمانی در این کشور به تعویق بیفتد و توافق بر قانون انتخابات جدید برای شرکت دادن اخوان المسلمین در انتخابات صورت بگیرد.

بر اساس اعلام این منابع، سهم بندی ها قرار است بر اساس مدل لبنان و نه بر اساس مشارکتی در انتخابات انجام شود، تمام این طرح ها با نظارت و حمایت آمریکا از اخوان المسلمین در اردن صورت می گیرد تا در هنگام ورود به قدرت وارد پروژه حمله به سوریه شوند و ارتش این کشور را به درعا بفرستند، در صورت مخالفت شاه اردن با این موضوع نیز این گروه ها قرار است اردن را به صحنه درگیریها تبدیل کنند، درست مانند همان اتفاقی که در سوریه روی می دهد.

در مورد فلسطین نیز منابع فلسطینی اعلام کردند که آمریکا از طریق قطر بر اردن فشار وارد می کند تا این کشور تسلط خود بر کرانه باختری را بار دیگر احیا کند، این منابع فلسطینی اعلام کردند که نخست وزیر سابق اردن ضیافت شامی را با حضور عشایر شهر الکرک برای شاه اردن ترتیب داده بود و هنگامی که از شاه اردن در مورد امکان تسلط مجدد بر کرانه باختری سوال شد، وی پاسخ را به دکتر عبدالسلام المجالی واگذار کرد و گفت که وی در نشست رام الله که شخصیت های فلسطینی و مسئولان اسرائیلی نیز در آن بودند حضور داشته است، در این نشست در مورد بازگرداندن کرانه باختری به اردن از طریق ایجاد کونفدرالی اردن و فلسطین بررسی شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول