اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه:

40 درصد از دعاوی مربوط به طلاق توافقی حل می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه با اشاره به جایگاه وکلا در جامعه گفت: در حال حاضر 40 درصد از دعاوی مربوط به طلاق در سراسر کشور به صورت توافقی حل می‌شود.

40 درصد از دعاوی مربوط به طلاق توافقی حل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، یدالله عسکری پیش از ظهر امروز در نخستین همایش تخصصی نقش وکلا در صلح و سازش که با حضور وکلا، قضات و دانشجویان رشته‌های حقوق دانشگاه‌های استان و نیروهای نظامی و انتظامی در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ایفای نقش وکلا در دستگاه قضایی از شاخص‌های رشد هر جامعه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه نخستین حس و دغدغه وکلا و قضات، ایجاد عدالت و تلاش برای اجرای حق است، افزود: همه پیامبران الهی و مصلحان تاریخ برای اجرای عدالت قیام کردند و بنابراین رشته حقوق از قداست خاصی برخوردار است.

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه خطاب به دانشجویان رشته‌های حقوق که در آینده می‌خواهند قضات و وکلای کشورمان شوند، گفت: رشته حقوق رشته مقدسی است و اهمیت این رشته به خاطر این است که تمام تلاش این افراد قدم نهادن به مسیر حق و عدالت و پیاده کردن آن در جامعه است.

عسکری با تاکید بر اینکه حقوق همه‌جانبه است و حتی متهم و محکوم نیز حق دارد، تصریح کرد: اگر فردی از جامعه حقوقی لباس و جامه قضاوت و وکالت بر تن می‌کند برای این است که از حق مظلوم و بی‌گناه دفاع کند.

وی مرحله پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی و از بین بردن انگیزه‌های وقوع جرم و پیشگیری‌های وضعی انتظامی و سخت کردن زمینه ارتکاب جرم را از مراحل مهم و اساسی در پیشگیری‌های قضایی عنوان کرد و یادآور شد: پیشگیری‌های کیفری و اعمال سیاست کیفری مجازات‌ها از دیگر مراحل پیشگیری‌های قضایی است که موجب تنبیه مجرم و تنبه کسانی که در معرض خطر جرم هستند، می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی بسترساز جرم است، تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم به معنای پیشگیری از اختلافات است.

عسکری بیان کرد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرم بر عهده قوه قضائیه است اما پیشگیری از وقوع جرم به تنهایی از عهده این قوه خارج است و این موضوع یک امر فراقوه‌ای است.

وی اضافه کرد: متاسفانه رشد جمعیت کیفری زندان‌ها در کشور چندین برابر رشد جمعیت کشور است و این افزایش جمعیت کیفری حاکی از غفلت دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است.

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه ارتقای دانش حقوقی در کنار انجام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را از شاخص‌های موثر در پیشگیری‌های قضایی دانست و اظهار کرد: باید تلاش کنیم که داوری در جامعه توسعه پیدا کند و قانون‌مداری و صلح و سازش و آگاه‌سازی‌های حقوق در جامعه ارتقا یابد.

عسکری با اشاره به داشتن دستگاه قضایی کارآمد افزود: سرعت، دقت و سلامت دستگاه قضایی از عوامل موثر بر دستگاه قضایی کارآمد است.

وی با اشاره به نقش وکلا در جامعه تصریح کرد: ایفای نقش وکلا از شاخص‌های اصلی رشد جوامع است اما این نقش نباید فقط معطوف به دادگستری شود بلکه وکلا باید در همه جا در کنار مردم باشند.

مدیرکل پیشگیری‌های قضایی قوه قضائیه بر حضور وکلا در همه ارگان‌ها، ادارات و در بطن جامعه برای دادرسی و رسیدگی به امورات مردم تاکید کرد و گفت: در همین راستا پیش‌نویس لایحه‌ای نوشته شده که وکلا در بطن جامعه و در کنار مردم حضور داشته باشند.

* ایجاد مراکز داوری در مراکز استان‌های کشور

عسکری با اشاره به کم تخصص بودن داوری در کشورمان، اضافه کرد: نوشته شدن لایحه قانون داوری و ایجاد مراکز داوری در مراکز استان‌ها از راهکارهای موثر در تخصصی کردن بحث داوری در دستگاه قضایی است که با این بستر قانون‌مداری در جامعه توسعه یافته و رفتار حقوقی مردم نیز منطقی‌تر خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه وکلای طرفین دعوا نقش مهمی در ایجاد صلح و سازش دعاوی دارند، خاطرنشان کرد: همراهی با قضات در تحقق اجرای عدالت و پایبند بودن به سوگند بدون شک در ایجاد صلح و سازش موثر خواهد بود.

انتهای پیام/79005/صا/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول