اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد

توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌‌شرقی از توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در پشت سدهای استان خبر داد.

توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد صمدزاده ظهر امروز در نشست شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان خبر داد.

وی اظهار کرد: در روند برنامه‌های در دست اجرای سازمان و نهادینه کردن استفاده بهینه از منابع موجود در راستای توسعه بخش کشاورزی، این امر با حمایت از سرمایه‌گذاران و هدایت کارشناسی در فاز اجرایی قرار گرفته است. 

صمدزاده با اشاره به اهمیت تولید ماهیان خاویاری در آب‌های شیرین استان گفت: ماهیان خاویاری از با ارزش‌ترین ماهیان دنیا هستند و تا سال‌های اخیر دریای مازندران مأمن اصلی این ماهی‌ها بوده و کشورهای ایران و روسیه، عمده تولیدکنندگان خاویار جهان به شمار می‌رفتند.

وی با بیان اینکه بیش از 27 گونه ماهی خاویاری در دنیا وجود دارد که شش گونه آن در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زیست کرده و بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند، افزود: ازدیاد روزافزون جمعیت جهان و توجه مردم کشورها به اهمیت مصرف پروتئین‌های دریایی سبب شد که در اواخر قرن بیستم مقدار صید جهانی ماهیان به بیش از 110 میلیون تن در سال بالغ شود که با لطمات وارد شده به ذخایر موجود این مقدار به حدود 80 میلیون تن کاهش یافته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان با اشاره به این موضوع که آذربایجان‌شرقی از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی برخوردار است، گفت: پیگیری و حل مشکلات موجود در تفاهمنامه بین شرکت آب منطقه‌ای و این سازمان در خصوص استفاده دو منظوره از چاه‌های کشاورزی برای آبزی‌پروری و پیگیری تفاهم‌نامه بین معاونان وزیر جهادکشاورزی، سازمان تات، معاونت آب و خاک و صنایع و سازمان شیلات ایران در توسعه آبزی‌پروری در استخرهای احداثی توسط مدیریت آب و خاک استان از برنامه‌های شاخص این مدیریت بوده است.

صمدزاده با اشاره به برنامه‌های سازمان در توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان و در راستای استفاده بهینه از امکانات موجود افزود: از سال 1390 پایلوت پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: پرورش فیل ماهی در قفس در این دریاچه، با یک‌هزار قطعه ماهی 100 گرمی آغاز و با حداقل تلفات در طول دوره رشد 305 روزه، وزن این ماهیان به طور متوسط به 3.5 کیلوگرم رسیده است. 

صمدزاده با اشاره به اینکه خاویار دریای خزر به دلیل ممنوعیت صید ناشی از خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری، در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود، گفت: در حالی که تا سال‌های اخیر ایران در زمینه صید این ماهیان و استحصال خاویار رتبه دوم جهان را داشته و برند خاویار لوکس جهانی را از آن خود کرده بود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان هزینه‌های یک ساله پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران را 500 میلیون ریال و ارزش افزوده این محصول تا حال حاضر را 250 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: پرورش این ماهیان با رعایت دقیق الگوها و استانداردهای بین‌المللی انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به توجه این مدیریت بر ترویج استفاده از آبزیان در فرهنگ غذایی جامعه گفت: سرانه مصرف گوشت سفید در استان چهار کیلوگرم بوده و تلاش می‌شود ضمن فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف این ماده غذایی و قرار دادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، مصرف آن در سطح استان افزایش یابد و برنامه پنج ساله سازمان جهاد کشاورزی بر افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی تا شش کیلوگرم استوار شده است. 

صمدزاده، با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید بیش از سه هزار و 700 تن از انواع آبزیان در استان و براساس تولید پیش‌بینی شده در سال اول برنامه توسعه پنجم، از حمایت‌های این مدیریت از آبزی‌پروران خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان پیش‌بینی می‌شود که در برنامه پنج ساله آینده میزان تولید به بیش از 6 هزار تن افزایش یابد.

انتهای پیام/‌ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول