اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آخرین جلسه درس خارج فقه مطرح شد

انتقاد آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از افزایش گرایش‌های غرب‌مآبانه‌ در ایران

خبرگزاری فارس:‌ یکی از مراجع تقلید قم گفت:‌ حیف است که مملکت حسینی و عاشورایی این همه مشکل داشته باشد، چرا باید مظاهر و گرایش‌های غرب‌مآبانه‌ بی‌دینی و گناه، مانند ربا و رشوه، پارتی‌بازی و تجمّل‌گرایی غربی در آن ظاهر شود.

انتقاد آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از افزایش گرایش‌های غرب‌مآبانه‌ در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود قبل از ماه محرم‌الحرام با اشاره به اینکه عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام سنّت بزرگ تشیع است که هویت عالی شیعه به وسیله آن به دنیا اعلام می‌شود اظهار کرد: حیات دینی و مکتبی ما به این برنامه مهم تقوّم دارد و هر چه این برنامه با عظمت و شکوه بیشتر برقرار شود، شکوه مذهب بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه شهادت حضرت سیدالشهدا اسلام را بیمه کرد افزود: اگر شهادت آن حضرت پیش نیامده بود با برنامه‌های ضداسلامی بنی‌امیه، اسلامی باقی نمی‌ماند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه شخصیت حضرت سیدالشهدا بسیار بالا است و درک ما از این شخصیت والا بسیار پایین است، خاطر نشان کرد: کتاب‌های متعددی هم درباره این شخصیت عظیم الهی نوشته شده است. یکی از شخصیّت‌های مسیحی «آنتوان بارا» است که از جمله آثار او می‌توان به کتاب «من یک مسیحی شیعه‌گرا هستم» و «امام حسین در اندیشه مسیحیت» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: او با لحنی نزدیک به شیعه می‌گوید «پس از دو سال مطالعه‌ سیره سید الشهداء بهتر دیدم که افکار و دیدگاه‌های خود را مرتب کنم تا از آن به بعد بر اساس آنچه به دست آوردم و در پرتو افکار و الهاماتی که با عنایت خداوند کسب کردم، یک سال را نیز در تألیف کتاب سپری کنم. اینک وقتی آن را بازخوانی می‌کنم اطمینان می‌یابم که من در خلال تهیه آن مورد تأثیر الهاماتی قرار داشته‌ام که بدون آن هرگز نمی‌توانم این کار را به پایان ببرم به همین خاطر خدا را سپاس می‌گویم و یقین دارم که مشمول عنایت گل خوشبوی پیامبر، سربریده از روی ستم و شهید راه حق در دل سرزمین کربلا حسین خواهم بود.»

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی تاکید کرد: عاشورا مکتب انسان‌ساز حسینی در طول سال اگر چه نزدیک به 14 قرن است به روی همگان باز بوده و برکات آن در استمرار و ازدیاد است، اما با حلول ماه محرم در هر سال رونقی خاص و جلوه‌ای عالم‌تاب می‌یابد و به همه هشدار می‌دهد و به همه نهیب می‌زند که ظلم، ستم، استحقار، استکبار و استضعاف محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه قیام سیدالشهدا کرامت انسانیت را زنده کرد گفت: این قیام درس حق‌پرستی، ایمان‌گرایی، عدالت‌خواهی و باطل‌ستیزی بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برنامه‌ها و مراسم عظیم سوگواری و حرکت مواکب و تشکیل مجالس جهانیان را متوجه جلالت مقام و رفعت قدر انسان می‌سازد گفت: هیچ جمعیت و امتی چنین دانشگاه همگانی و چنین وسیله جهانی در اختیار ندارد.

وی تاکید کرد: باید همه قدر این فرصت را بدانند و از آن برای اصلاح همه امور استفاده کنند. ارزش این برنامه‌ها و این مجالس و عزاداری‌ها آسمانی و معنوی است.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به اینکه هر چه این برنامه‌ها در محتوای اسلامی و هدایت‌های قرآنی ظاهرتر باشد، جامعه به سوی کمال پیش می‌رود گفت: باید در سخنرانی‌ها، منابر، راهپیمایی‌ها، مرثیه‌‌خوانی‌ها و شعرهای عاشورایی همگان با تعهد باشند و تأمین اهداف اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر مقصود باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: متأسفانه جامعه ما در عین حال که در بخش‌های مهمّی موفق بوده و در استقلال سیاسی و موقعیت جهانی جایگاه شایسته‌ای دارد در بخش‌هایی که بنیاد بقاء هویّت جامعه است، ضعیف می‌شود.

وی اضافه کرد: گرایش‌های غرب‌مآبانه ملاهی و مناهی، ترویج موسیقی و فیلم‌های مبتذل و برنامه‌های اختلاط زن و مرد به بهانه‌های مختلف و مشکلات اقتصادی گرانی و بیکاری، مطالبی است که باید در این برنامه‌های عاشورایی در منابر و سخنرانی‌ها، بزرگان اهل منبر و مدّاحان محترم جامعه در مورد آنها هشدار بدهند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی خاطر نشان کرد: حیف است که مملکت حسینی و عاشورایی این همه مشکل داشته باشد، چرا باید مظاهر بی‌دینی و گناه مانند ربا و رشوه، پارتی‌بازی و تجمّل‌گرایی غربی در آن ظاهر شود.

وی گفت: همه معایب باید از برکت عاشورا و تفسیر نهضت حسینی و قیام سید الشهداء برطرف شود، سید الشهداء با پوست و گوشت و هیکل یزید مخالفت نداشت، او با رفتار یزید، با تظاهر او به معاصی، به هتک نوامیس دین، شراب‌خواری، ستمکاری و استبداد او طرف بود.

انتهای پیام/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول