به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رجبعلی برزویی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود در دانشگاه علمی ـ کاربردی اصفهان اظهار کرد: تاکنون بیش از 200 مرکز علمی ـ کاربردی برای فراگیری فناوری در جوار کارخانهها تأسیس شده است و مرکز فولاد ماهان سپاهان یکی از این مراکز است که امروز در اصفهان آغاز به کار میکند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی در سال 71 با هدف تربیت افراد ماهر و توانمند به منظور کمک به اشتغالزایی تشکیل شده است، افزود: در 10 سال گذشته این دانشگاه توانسته به موفقیتهای زیادی در راستای نیل به اهداف خود دست پیدا کند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور گفت: در سایر دانشگاهها و مراکز آموزش شاید تنها یک درصد از کل دانشآموختگان موفق شوند که در زمینه تحصیلی خود به اشتغال دست پیدا کنند اما در دانشگاه علمی ـ کاربردی به طور معمول 82 درصد مهارتآموختگان میتوانند در رشته خود جذب به کار شوند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال افرادی که در رشتههای مرتبط کشاورزی در دانشگاه علمی ـ کاربردی تحصیل کردهاند تا 90 درصد جذب کار شدهاند.
برزویی تاکید کرد: در دو سال گذشته دانشگاه علمی ـ کاربردی رویکردهای جدیدی داشته است که تمام مسئولان در نهادهای مختلف دولتی در راستای تثبیت این اهداف، دانشگاه علمی ـ کاربردی را یاری کردند.
وی تصریح کرد: در رویکرد جدید دانشگاه علمی و کاربردی، افراد در سه مرحله مهارتهای لازم در زمینه رشته خود را کسب میکنند و پس از گذراندن تحصیلات در دورههای سه ماهه کارورزی شرکت و سپس وارد محیط کار میشوند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کل کشور گفت: برای آموزش مهارتها در زمینه شغلی از استادکارانی استفاده کردهایم که پس از گذراندن دورههای تربیت مدرس وارد دانشگاه میشوند که این شیوه همان روش استاد و شاگردی است که ما آن را وارد نظام آموزش خود در دانشگاه علمی ـ کاربردی کردهایم.
وی ادامه داد: دورههای آموزشی در نظام نظری و در نظام دانشگاه علمی ـ کاربردی با هم متفاوت است، به طوریکه در نظام نظری، دانشجو ضرورتهای ابتدایی را میگذارند و پس از تعیین رشته، تحصیلات خود را ادامه میدهد و حاصل کار رسالههایی است که تنها برخی از آنها مفید واقع میشوند.
برزویی با اشاره به اینکه در دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه علمی ـ کاربردی یک استاد راهنمای عملی و یک استاد راهنمای نظری وجود دارد، گفت: در کمسیون آموزش تحقیقات کشور کمیتهای برای حمایت از نظام آموزش مهارتی تشکیل شده است و این کمیته یک سند حمایتی از آموزشهای مهارتی طراحی کرده است.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور افزود: طبق این سند حمایتی 70 درصد آموزش عالی کشور باید به سمت آموزش عالی مهارتی پیش برود.
وی ادامه داد: روند کاری دانشگاه علمی و کاربردی همسو با دولت پیش میرود به نحوی که در دولت تاکنون آییننامه آموزش مهارتی، آییننامه صلاحیت حرفهای و آییننامه احراز اشتغال تشکیل شده است.
برزویی تاکید کرد: اکنون مهمترین موضوع مبحث فرهنگسازی و ترغیب عموم مردم برای فراگیری یک مهارت است تا زمانی که ضرورت کسب این مهارتها در بین عامه مردم درک شود.
وی گفت: کشور ایران در خصوص فتح قلههای علمی در دنیا رتبه 16 را دارد اما دانشگاه علمی و کاربردی قصد ندارد در خصوص تولید مقالات در این رتبه سهمی داشته باشد بلکه این دانشگاه بنا دارد سهم مهارت را در دنیا بالا ببرد و بر شاخههای مهارتی متمرکز شود.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کل کشور تصریح کرد: کشور آمریکا به عنوان مهد فناوری در دنیا در حوزه پژوهش 56 درصد فعالیت دارد و ما نیز به دنبال این هستیم که همچون آمریکا سهم مهارت را در صنعت توسعه دهیم.
انتهای پیام/آ/ض1002