اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کل کشور خبر داد

افتتاح 200 مرکز علمی ـ‌ کاربردی در کنار کارخانه‌های اصفهان

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی از افتتاح 200 مرکز علمی ـ کاربردی در کنار کارخانه‌های اصفهان خبر داد.

افتتاح 200 مرکز علمی ـ‌ کاربردی در کنار کارخانه‌های اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رجب‌علی برزویی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود در دانشگاه علمی ـ کاربردی اصفهان اظهار کرد: تاکنون بیش از 200 مرکز علمی ـ کاربردی برای فراگیری فناوری‎ در جوار کارخانه‌‌‌ها تأسیس شده است و مرکز فولاد ماهان سپاهان یکی از این مراکز است که امروز در اصفهان آغاز به کار می‎کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی ـ کاربردی در سال 71 با هدف تربیت افراد ماهر و توانمند به منظور کمک به اشتغال‌زایی تشکیل شده است، افزود: در 10 سال گذشته این دانشگاه توانسته به موفقیت‎های زیادی در راستای نیل به اهداف خود دست پیدا کند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور گفت: در سایر دانشگاه‎ها و مراکز آموزش شاید تنها یک درصد از کل دانش‌آموختگان موفق شوند که در زمینه تحصیلی خود به اشتغال دست پیدا کنند اما در دانشگاه  علمی ـ کاربردی به طور معمول 82 درصد مهارت‌آموختگان می‎توانند در رشته خود جذب به کار شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال افرادی که در رشته‎های مرتبط کشاورزی در دانشگاه علمی ـ کاربردی تحصیل کرده‌اند تا 90 درصد جذب کار شده‎اند.

برزویی تاکید کرد: در دو سال گذشته دانشگاه علمی ـ کاربردی رویکردهای جدیدی داشته است که تمام مسئولان در نهادهای مختلف دولتی در راستای تثبیت این اهداف، دانشگاه علمی ـ کاربردی را یاری کردند.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید دانشگاه علمی و کاربردی، افراد در سه مرحله مهارت‎های لازم در زمینه رشته خود را کسب می‎کنند و پس از گذراندن تحصیلات در دوره‎های سه ماهه کارورزی شرکت و سپس وارد محیط کار می‎شوند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کل کشور گفت: برای آموزش مهارت‎ها در زمینه شغلی از استادکارانی استفاده کرده‎ایم که پس از گذراندن دوره‌های تربیت مدرس وارد دانشگاه می‎شوند که این شیوه همان روش استاد و شاگردی است که ما آن را وارد نظام آموزش خود در دانشگاه علمی ـ کاربردی کرده‎ایم.

وی ادامه داد: دوره‎های آموزشی در نظام نظری و در نظام دانشگاه علمی ـ کاربردی با هم متفاوت است، به طوریکه در نظام نظری، دانشجو ضرورت‎های ابتدایی را می‎گذارند و پس از تعیین رشته، تحصیلات خود را ادامه می‎دهد و حاصل کار رساله‎هایی است که تنها برخی از آنها مفید واقع می‎شوند.

برزویی با اشاره به اینکه در دوره‎های کارشناسی ارشد دانشگاه علمی ـ کاربردی یک استاد راهنمای عملی و یک استاد راهنمای نظری وجود دارد، گفت: در کمسیون آموزش تحقیقات کشور کمیته‎ای برای حمایت از نظام آموزش مهارتی تشکیل شده است و این کمیته یک سند حمایتی از آموزش‎های مهارتی طراحی کرده است.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کشور افزود: طبق این سند حمایتی 70 درصد آموزش عالی کشور باید به سمت آموزش عالی مهارتی پیش برود.

وی ادامه داد: روند کاری دانشگاه علمی و کاربردی هم‌سو با دولت پیش می‎رود به نحوی که در دولت تاکنون آیین‎نامه آموزش مهارتی، آیین‎نامه صلاحیت حرفه‎ای و آیین‎نامه احراز اشتغال تشکیل شده است.

برزویی تاکید کرد: اکنون مهم‌ترین موضوع مبحث فرهنگ‌سازی و ترغیب عموم مردم برای فراگیری یک مهارت است تا زمانی که ضرورت کسب این مهارت‎ها در بین عامه مردم درک شود.

وی گفت: کشور ایران در خصوص فتح قله‎های علمی در دنیا رتبه 16 را دارد اما دانشگاه علمی و کاربردی قصد ندارد در خصوص تولید مقالات در این رتبه سهمی داشته باشد بلکه این دانشگاه بنا دارد سهم مهارت را در دنیا بالا ببرد و بر شاخه‎های مهارتی متمرکز شود.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی کل کشور تصریح کرد: کشور آمریکا به عنوان مهد فناوری در دنیا در حوزه پژوهش 56 درصد فعالیت دارد و ما نیز به دنبال این هستیم که همچون آمریکا سهم مهارت را در صنعت توسعه دهیم.

انتهای پیام/آ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول