اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

متن سند مصوب وزارت خارجه رژیم ‌صهیونیستی

گزینه‌های اسرائیل برای مقابله با تلاش فلسطین در سازمان ملل/ سرنگونی عباس و تعیین مرزهای موقت

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در حال بررسی پیش‌نویس سندی است که در آن گزینه‌های مختلف برای جلوگیری از تلاش فلسطینی‌ها برای ارتقا عضویت در سازمان ملل، اعلام شده است.

گزینه‌های اسرائیل برای مقابله با تلاش فلسطین در سازمان ملل/ سرنگونی عباس و تعیین مرزهای موقت

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» پیش‌نویس سندی را از وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی منتشر کرده که اسرائیلی‌ها در آن گزینه‌های پیش‌روی خود را برای مقابله با تلاش فلسطینی‌ها برای ارتقا وضعیت در سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن مرزهای 1967، اعلام کرده‌اند. در این سند به رسمیت شناختن مرزهای موقت و سرنگون کردن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از جمله گزینه‌های پیش‌‌روی اسرائیل اعلام شده است.

این پیش‌نویس پس از نشست سه روزه «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی و 30 تن از دیپلمات‌ها و سفرای ارشد این رژیم در «وین» به تصویب رسیده است. هدف از این نشست شناسایی راه‌های موجود برای جلوگیری از به تصویب رسیدن طرح ارتقا وضعیت فلسطین به عنوان ناظر غیرعضو، بوده است.

در بخشی از این سند آمده است: «در صورتی که فلسطینی‌ها از رفتن به سازمان ملل دست بکشند، اسرائیل باید با مسئولان فلسطینی برای تشکیل دولت فلسطین در مرزهای مشروط و موقتی به توافق برسد - مرزهای ثابت پس از آرام شدن جهان عرب، برگزاری انتخابات در فلسطین و مشخص شدن وضعیت روابط میان غزه و کرانه باختری تعیین می‌شود».

مشروح بندهای پیش‌نویس این سند که اکنون «آویگدور لیبرمن» در حال بررسی آن است، عبارتند از:

1. اسرائیل فورا دولت فلسطین را در مرزهای مشروط به رسمیت می‌شناسد. بر این اساس فلسطینی‌ها کنترل امنیت و امور شهری بخش A از کرانه باختری را بر عهده خواهند داشت و در بخش B از کرانه باختری هم تنها مسئولیت امور شهری بر عهده آن‌هاست. این منطقه بین 40 تا 50درصد اراضی کرانه باختری را شامل می‌شود.

2. محدوده زمانی برای مرزهای مشروط تعیین نمی‌شود و هیچ موعد سررسیدی برای مرزهای دائمی فلسطینیان وجود نخواهد داشت. مذاکرات بر سر تعیین مرزهای دائم و دیگر موضوعات اصلی تجدید خواهد شد.

3. فلسطینی‌ها متعهد می‌شوند که هیچ اقدام یکجانبه‌ای انجام ندهند، به خصوص نزدیک شدن به دادگاه جنایی بین‌المللی در لایحه.

4. اسرائیل ساخت و ساز در بلوک‌های بزرگ شهرک‌های «آریل»، «ملاله» و «گوش اتزیون» را متوقف نمی‌کند.

البته این سند هنوز در مرحله پیش‌نویس بوده و لیبرمن همچنان در حال بررسی آن است. قرار است وی در چند روز آینده در صورت نهایی شدن این سند، آن را به کابینه ارشد رژیم‌صهیونیستی ارائه کند.

در این سند همچنین آمده است که اگر فلسطینی‌ها همچنان به تلاش خود برای به رسمیت شناخته شدن در سازمان ملل ادامه دهند، اسرائیل اقدامات سختگیرانه‌ای را در قبال آن‌ها اعمال می‌کند.

در بخش دیگری از این سند آمده است: «واقعیتی که در مورد به رسمیت شناخته شدن فلسطین در سازمان ملل وجود دارد، این است که این امر به کلی بازدارندگی اسرائیل را از بین برده و به تمام اعتبار آن لطمه می‌زند. این کار هر نوع آرایشی را که می‌توانست در آینده از سوی اسرائیل مورد قبول واقع شود، کاملا غیرممکن می‌کند».

بند دیگری از این سند به تلاش اسرائیل برای سرنگونی «محمود عباس» اشاره می‌کند. در این بند آمده است: «هرچند که این گام ساده نیست، با در نظر گرفتن مواردی که اسرائیل برای اجرای آن نیاز به روبرو شدن با آن‌ها دارد، تنها گزینه دیگری که در این رابطه می‌تواند پیش‌رو باشد، سرنگون کردن دولت ابومازن (محمود عباس) است. گزینه‌های دیگری چون ایجاد محدودیت و یا پاسخ‌های ملایم‌تر، تنها به معنی پرچم سفید تکان دادن به این اقدام و تائید این است که رهبری اسرائیل قادر به مواجهه با این چالش نیست».

رژیم‌صهیونیستی همچنین تهدید کرده است که در صورت پذیرفته شدن ارتقا عضویت فلسطین در سازمان ملل، معاهده اسلو را لغو می‌کند. این رژیم به سفرای خود در کشورهای مختلف اعلام کرده است که به دولت‌های میزبان خود اعلام کنند که در صورت پذیرفته شدن درخواست فلسطینی‌ها، اقدام به تجدید نظر و لغو معاهده اسلو خواهند کرد.

بنا برنامه اعلام شده، رای‌گیری برای ارتقا وضعیت فلسطین در سازمان ملل قرار است در روز 29 نوامبر (9 آذر) یعنی در روز جهانی همبستگی با فلسطینیان انجام می‌شود.

به نوشته هاآرتص در صورتی که این رای‌گیری انجام شود، احتمالا 150 عضو از 194 عضو مجمع عمومی سازمان ملل با آن موافقت خواهند کرد و این درخواست با اکثریت قاطع به تصویب می‌رسد.

در صورتی که این طرح تصویب شود، سازمان ملل مرزهای 1967 را به عنوان مرزهای فلسطین به رسمیت می‌شناسد.

یک مقام وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی در مصاحبه با هاآرتص گفته است که اسرائیل تلاش دارد کشورها را وادار به فشار آوردن به فلسطینیان به خصوص محمود عباس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین کند.

معاهده اسلو در سال 1993 میان «یاسر عرفات» و «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی تصویب شد. این معاهده ادامه اشغالگری صهیونیست‌ها بر اراضی اشغالی را ممکن ساخت، اما اسرائیل را به خروج از غزه و بخشی از کرانه باختری، وادار کرد. این معاهده هرچند که «اسلو» نام گرفته و گفت‌وگوهای آن در پایتخت نروژ انجام شده، اما نهایتا در واشنگتن و تحت نظارت «بیل‌ کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا به امضا رسید.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول