اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی 1800 اثر ثبتی دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به رشد آمار آثار ثبتی استان در دولت نهم و دهم، تعداد آثار ثبتی استان تا سال 84 را 520 اثر عنوان کرد که این تعداد اکنون به بیش از هزار و 800 اثر رسیده است.

آذربایجان‌شرقی 1800 اثر ثبتی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در مراسم رونمایی از ثبت ملی آیین سوگواری محرم در بازار جهانی تبریز اظهار کرد: آیین‌های بومی و مذهبی همچون جشن‌ها و عزاداری‌ها در روند ثبت جهانی بسیار موثر هستند و بازار تبریز با داشتن نمونه‌های فراوانی از این برنامه‌ها با دست پر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: در جریان ثبت جهانی بازار تنها معماری منحصر به فرد و کالبد این بنا ثبت نشد، بلکه ارزش‌های جاری در بازار تاریخی تبریز نیز به ثبت رسید.

محمدی بازار تاریخی تبریز را از دیرباز محل حیات عزاداران حسینی عنوان کرد و گفت: این عزاداری‌ها از دوران صفویه رایج بوده و در دوره قاجاریه با ساخت تیمچه مظفریه به اوج خود می‌رسد و تا به امروز نیز با رونق به کار خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین ثبت عزاداری‌ها و سوگواری‌های محرم در بازار تبریز را برای پژوهشگران و اندیشمندانی که قصد مطالعه متمرکز بر روی این آیین‌ها دارند، بسیار موثر خواند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به توجه ویژه‌ای که در دولت‌های نهم و دهم نسبت به ارزش‌های دینی و مذهبی صورت گرفته است، تصریح کرد: ثبت ملی تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام با حضور احمدی‌نژاد و ثبت ملی مکان رویداد قیام 29 بهمن مردم تبریز در زمان دولت وی نشان از این نگرش دارد.

محمدی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی 150 مسجد و امامزاده تاریخی دارد که همه آنها یا مرمت شده و یا در دست بازسازی قرار دارند.

وی با اشاره به رشد آمار آثار ثبتی آذربایجان‌شرقی در دولت نهم و دهم، تعداد آثار ثبتی استان تا سال 84 را 520 اثر عنوان کرد که این تعداد اکنون به بیش از یک‌هزار و 800‌ اثر رسیده است.

محمدی همچنین با اشاره به برکات ثبت ملی عزاداری‌های محرم در دل بازار تاریخی و جهانی شده تبریز در زنده نگه داشتن آداب مذهبی این منطقه، از 23 پروژه مرمتی فعال در مجموعه بازار بزرگ تبریز خبر داد.

پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول