اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف استان اصفهان خبر داد

ثبت 7 میلیارد تومان وقف جدید در سال جاری / رهبر انقلاب 900 استفتا در باب وقف دارند

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت میلیارد تومان وقف جدید در استان اصفهان به ثبت رسیده است.

ثبت 7 میلیارد تومان وقف جدید در سال جاری / رهبر انقلاب 900 استفتا در باب وقف دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین اژدری سه‌شنبه شب در نشست بررسی احیای سنت وقف و آشنایی با بنیاد توسعه و عمران موقوفات اظهار کرد: این موقوفات شامل موارد بسیاری می‌شود که ارزش ریالی آنها هفت میلیارد است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بحث وقف و موقوفات اسلامی از زمان پیامبر (ص) آغاز شده است، افزود: حضرت زهرا(س) نیز واقف بودند و تولیت موقوفاتشان را به امام علی(ع) و سپس فرزندان خود واگذار کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه سنت حسنه وقف در سیره تمام اهل‌بیت (ع) وجود دارد، تصریح کرد: چاه‌ها و نخلستان‌های موقوفه امام علی(ع) هنوز هم وجود دارد.

وی در ادامه به ورود وقف اسلامی به ایران و استان اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: از دوران دیلمیان، سلجوقیان و صفویان موقوفات زیادی در اصفهان ثبت شده است، به ویژه در زمان سلجوقیان وقف به اندازه‌ای بوده که دیگر زمین و مکانی برای وقف‌کردن پیدا

نمی‌شده و مردم اصفهان به شهرهای دیگر می‌رفتند و وقف می‌کردند.

اژدری با بیان اینکه قدیمی‌ترین موقوفه استان اصفهان مربوط به یک‌هزار و 116 سال پیش است، بیان داشت: این موقوفه مربوط به شخصی به نام «احمد بن رستم» است که قاضی‌القضات مصر هم زیر این وقفنامه را مهر کرده و اکنون 200 هکتار از این موقوفه در اختیار انرژی اتمی قرار دارد.

وی افزود: حمله افغان‌ها، قحطی سه ساله در اصفهان و اصلاحات ارضی توسط رژیم پهلوی، سبب نابودی بخش زیادی از موقوفات استان اصفهان شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه 12 هزار موقوفه و 41 هزار رقبه در استان اصفهان وجود دارد، بیان داشت: این آمار به گونه‌ای است که به عنوان مثال، میدان امام با 600 باب مغازه تنها یک موقوفه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب امام خمینی(ره) با فتوای «موقوفات باید به حالت وقفیت باقی بماند و عمل به وقف شد» احیاگر موقوفات شد، ادامه داد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب با بیش از 900 استفتا در باب وقف که ظرافت‌ها و نکات بسیار قابل تاملی دارد، عنایات ویژه‌ای به بحث وقف دارند.

اژدری در ادامه به راه‌اندازی سامانه و بانک جامع موقوفات در سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته تمام موقوفات استان اصفهان با جزئی‌ترین مشخصات در این بانک جامع ثبت شده و تمام اطلاعات درباره هر موقوفه به صورت مجزا در دسترس است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 7 میلیارد تومان وقف جدید داشته‌ایم، ادامه داد: درآمد اوقاف در سال گذشته بدون واگذاری سرقفلی و حتی یک سانت زمین، دو برابر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه 85 درصد بیمارستان‌های استان اصفهان موقوفه است، گفت: 355 مدرسه موقوفه و 38 مدرسه علمیه در اصفهان وجود دارد.

وی اضافه کرد: وقفنامه‌ها و موقوفات گسترده‌ای در شهر اصفهان وجود دارد که در بسیاری از موارد مسئولان را متعجب کرده و باید با کمک سایر دستگاه‌ها احیا شود.

اژدری موقوفه را حلال‌ترین مال در عالم دانست و بیان داشت: اوقاف می‌تواند با همکاری سایر ارگان‌ها موقوفات را احیا کند و در تمام زمینه‌ها آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سرقفلی موقوفات را به ثمن بخس واگذار می‌کردند، اظهار کرد: پول موقوفه مال مردم است و به اندازه‌ای ارزش دارد که به آن نفت دوم می‌گویند اما اگر موقوفات زنده شود و سرمایه‌گذاری روی آنها صورت بگیرد، می‌توان گفت از نفت هم بیشتر ارزش دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان آسان‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری را زمین‌های موقوفه عنوان کرد و گفت: احیاکننده وقف مانند واقف از ثواب دنیوی و اخروی موقوفه بهره می‌برد.

وی با بیان اینکه بیش از 700 نیت واقف از دل وقفنامه‌ها استخراج کردیم، اضافه کرد: باید به تمام آنها عمل کنیم و بسیاری از آنها را نیز طبق فتوای مراجع به روز کرده و تغییر کاربری دهیم.

انتهای پیام/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول