اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نمایشگاه میقات نور

فضای زمستانی موزه هنرهای معاصر در پاییز

خبرگزاری فارس: لبخندش از لب نمی‌افتد. سبزه روی، آرام، آهسته و ساکت در قاب عکس خودش را جا داده. موزه هنرهای معاصر و سکوت، دو نقطه مقابل هم هستند. یکی در برابر دیگری قد علم می‌کند اما انگار سکوت اغلب مچ موزه را به زمین می‌کوبد.

فضای زمستانی موزه هنرهای معاصر در پاییز

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نمایشگاه عکس و آثار نقاشی دیجیتال در محل موزه هنرهای معاصر اهواز شامگاه یکشنبه 15 آبان ماه افتتاح شد و تا 24 آبان ماه ادامه پیدا می‌کند. نمایشگاه «میقات نور» که مقارن با ایام عید سعید غدیرخم در شامگاه 14 آبان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و دیگر هنرمندان استان در محل موزه آغاز به کار کرد، تلفیقی از دو نمایشگاه عکس و نقاشی دیجیتال است.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه که توسط منوچهر یگانه دوست و رجبعلی قهرمانی عکاسی شده‌اند، متعلق به موزه هنرهای معاصر فلسطین هستند. همچنین آثار نقاشی دیجیتال با مضمون امام علی (ع) نیز از موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به امانت گرفته شده که شامل 40 اثر از هنرمندان معاصر از جمله ساعد مشکی، امیر عبدالحسینی، مصطفی گودرزی، احمد آقا قلیزاده، علی وزیریان، مسعود شجاعی طباطبایی و.... هستند.

در بخش دیگری از نمایشگاه یکی دیگر از عکاسان خوزستانی عکس‌های خود را به نمایش در آورده است.

مونس خوشبخت، عکاس و گرافیست درباره عکس‌های ارائه شده‌اش می‌گوید: آثاری که من در این نمایشگاه ارائه کردم شامل 28 قطعه عکس هستند که به مدت 10 روز در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

آثار عکس این نمایشگاه با 44 اثر فوم در ابعاد 70 در 50 با عنوان «شکوه حج از دیرباز تا امروز» روایت مستند ایام با شکوه حج از دهه 40 تا سال 1385 را به تصویر می‌کشد.

در آنجا از گنه عاری

وارد نمایشگاه می‌شوی. سکوت موزه هنرهای معاصر مثل سرمای زمستانی به مغز استخوانت می‌نشیند. چرخی می‌زنی تا شاید دلیل این سوز را بفهمی.

عکاس خوزستانی که در موزه هنرهای معاصر اهواز، آثار عکس‌ خود را به نمایش گذاشته از سانسور بیش از اندازه‌ای که از سوی دستگاه‌های متولی امور هنری اعمال شده، ابراز نارضایتی می‌کند و معتقد است که هنر در خوزستان بیش از اندازه سانسور می‌شود.

مونس خوشبخت، ضمن نارضایتی از حذف برخی از آثارش با نگرانی می‌گوید: از این بابت انتقادی ندارم اما به دلیل تعلق خاطری که به آثارم داشتم، علاقمند بودم که همه آنها در معرض نمایش قرار بگیرند. همان طور که پیش از این نیز توانستم همه آثارم را در کنار تعداد دیگری از آنها که در این نمایشگاه حذف شد و به نمایش در نیامد، در نمایشگاه عکس ساری به نمایش بگذارم.

این هنرمند خوزستانی همچنین می‌گوید: آثاری که در این نمایشگاه ارائه کردم شامل 28 قطعه عکس هستند که به مدت 10 روز در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

خوشبخت درباره استقبال از نمایشگاه «میقات نور» در موزه هنرهای معاصر اهواز ادامه می‌دهد: بازدید از عکس‌های من در روز افتتاحیه خیلی خوب بود و حدود 90 درصد از بازدید کنندگان از ‌آثارم بازدید کردند.

عکس‌های گرفته شده توسط مونس، اکثرا از زندگی مردم کشور هندوستان هستند، بخشی از آن‌ها نیز تصاویر عاشورا در اهواز نشان می‌دهند.

نمایشگاه «میقات نور» در طبقه همکف موزه هنرهای معاصر جا خوش کرده است. در طبقه اول که گویا قرار است افتتاحیه نمایشگاه دیگری آغاز شود، خبری از بازدیدکنندگان نیست. بر خلاف سال‌های اول راه‌اندازی موزه که علاقه‌مندان با شور و اشتیاق به بازدید می‌آمدند.  به طوری که سخنران‌ها از شلوغی روزهای افتتاحیه نمایشگاه‌ها گله‌مند می‌شدند اما این روزها دیگر همچون گذشته نیست. حالا همه جا را سکوت فرا گرفته.

خوشبخت درباره روز افتتاحیه می‌گوید: برای روز افتتاحیه مراسمی در نظر گرفته شده بود اما افتتاح انجام نشد و تنها مدیر کل ارشاد اسلامی آمد و روبان را قیچی کرد.

این عکاس یکی از دلایل استقبال کم بازدید کنندگان و هنرمندان را از نمایشگاه‌ها، محدودیت‌های بی‌شمار و سانسور زیاد می‌داند. او معتقد است: با اینکه  در خوزستان، فرصت تحصیل در رشته‌های هنری تا مقطع کارشناسی فراهم شده اما دغدغه هنر در استان همچنان پایین است.

همه باید ببینند اما...

زیبایی برخی از عکس‌ها و تصاویر مذهبی چشمت را نوازش می‌دهد. مو بر تنت سیخ می‌شود، نمی‌دانی از قشنگی تصاویری است که یک به یک از کنارشان می‌گذری یا از سرمای آنجاست.  در اینجا تصاویری از اهل بیت بر دیوارها قرار گرفته که همگان باید ببینند اما نمی‌بینند.

یکی از بازدید کنندگان می‌گوید: پیامک افتتاحیه ساعاتی پیش به دستم رسید. تبلیغ خیلی ضعیف بود و باور کنید بسیاری از شهروندان حتی نمی‌دانند موزه هنرهای معاصر کجاست، چه رسد به اینکه بدانند نمایشگاه «میقات نور» برپا است.

این در حالی است که مدیر کل ارشاد خوزستان درباره ضعیف بودن تبلیغات می‌گوید: نیازی به تبلیغات فراوان نیست و اهالی هنر خودشان باخبر هستند.

این در حالی است که یکی از اهداف راه‌اندازی نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر، افزایش خیل علاقه‌مندان به هنر است. هنری که شاید بسیاری از افراد استعداد آن را داشته باشند و به دنبال دیدن چنین فضاهایی هستند.

نگاهم به یکی از عکس‌ها می‌افتد. پیرمردی با سیمایی استخوانی و پوستی سبزه. به نظر می‌رسد عکاس، چهره‌ پیرمرد را در لحظه‌ای که دچار هیجان بیمار گونه‌ای بوده به تصویر کشیده است. چهره او حاکی از نیرویی مرموز است که در نگاه مردان اهل هندوستان می‌توان سراغش را گرفت. چشمان پیرمرد بسته، اما بی‌رحمی و تندی آفتاب نیم‌روز را تداعی می‌کند.

هنر به چشم آید

علی سراج، عکاس مستند اجتماعی که از این نمایشگاه بازدید کرده است، می‌گوید: هیچ پوستر تبلیغاتی در شهر و مراکز فرهنگی ندیدم. اگر تبلیغات نشود مسلماً استقبال کم خواهد بود. اگر اثر هنرمندی دیده نشود هرگز موفق نمی‌شود.

سراج، آثار عرضه شده را نسبتا خوب ارزیابی می‌کند و ادامه می دهد: با توجه به اینکه مونس خوشبخت عکاس گرافیک است، عکس‌ها را به صورت چیدمانی و مستند چهره‌نگاری در آورده است.

وی همچنین می‌افزاید: در این مواقع نمی‌توان یک عکس از مجموعه را نقد کرد. تصاویر در کنار یکدیگر و به صورت مجموعه گفتمان، معنای دیگری را به مخاطب می‌رساند. مثلا پسری که بر روی سنگ دستشویی نشسته که جدیداً در هنر مدرن به عنوان ارزش هنری شناخته می‌شود.

این عکاس خوزستانی وضعیت عکاسی را در استان به نقد می‌کشاند و می‌گوید: تنوع در سبک و سیاق آثار عکاسی در اهواز کم است. ما در نمایشگاه اندیشه‌های مختلف نمی‌بینیم. با توجه به اینکه در عکاسی سبک‌های متفاوتی از جمله مد، چیدمانی، صنعتی و.. داریم، نیاز به معرفی بسیاری از اندیشه‌های عکاسی داریم.

سراج پیشنهاد می‌کند: اگر یکی از عکاسان که عکس‌هایش در نمایشگاه حضور پیدا کرده، برای بازدیدکنندگان یک ورک شاپ (کارگاه آموزشی) برپا می‌کرد، خیلی خوب و مفید ‌بود. چراکه هم مخاطبان با او بیشتر آشنا می‌شدند و هم اینکه از تجربیات مختلفی بهره می‌بردیم.

فرار از سرما

عکس‌های تکیه داده شده بر دیوار را یکی پس از دیگری می‌بینی، چشمانت را با دیدنشان نوازش می‌دهی و به سراغ دیگری می‌روی. در نهایت به مجموعه تصویری از آدم‌هایی با چهره‌هایی مغموم می‌رسی. سوز سرمای موزه چهره‌ات را همچون چهره آدم‌های درون قاب عکس مغموم می‌کند. دور نمایشگاه گشته‌ای. خارج می‌شوی از نمایشگاه. موزه هنرهای معاصر را با تن سپردن به نسیم خنک پاییزی و منظره چشم نواز  بال بال زدن‌های مرغابیان کارون ترک می‌کنی. گویی بال زدن مرغابیان و هوای پاییزی، بسیار هنری‌تر نشان می‌دهد.  باید منتظر ماند و دید هنرمندانی که عرصه را خالی می‌کنند و آنان که غم نان دارند آیا به میدان هنر باز می‌گردند؟ یا همچنان باید بال زدن هنرمندانه پرندگان را در کنار موزه هنرهای معاصر به جای هنر شهری ببینیم.

......................................

گزارش: قاسم منصور آل‌کثیر

......................................

انتهای پیام/2247 /و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول