اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان‌رضوی:

خراسان‌رضوی باید در عرصه‌های فرهنگی در کشور پیشتاز باشد

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان‌رضوی گفت: خراسان‌رضوی باید در عرصه‌های فرهنگی در کشور پیشتاز باشد.

خراسان‌رضوی باید در عرصه‌های فرهنگی در کشور پیشتاز باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین فروزان‌مهر ظهر امروز در دیدار با مدیران فرهنگی استان با اشاره به پیچیدگی و ظرافت‌های حوزه فرهنگ با تاکید بر شکل‌گیری نظام‌های فرهنگی متناسب با اصول و ارزش‌ها اظهار کرد: نمی‌توان سایر موضوعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را از حوزه فرهنگ جدا بدانیم.

استاندار خراسان‌رضوی تصریح کرد: فرهنگ حوزه‌ای فرابخشی بوده و برنامه‌ریزی‌های آن معطوف به توسعه مناسبات با سایر بخش‌ها است.

وی از حاکمیت، تولیدکننده و مصرف کننده محصولات فرهنگی با عنوان مولفه‌های اصلی و سه راس مثلث حوزه فرهنگ یاد کرد و افزود: این سه مولفه از حیث ماهیت، محتوا، رفتارها و کارکردها در بخش فرهنگ تاثیرگذارند.

فروزان‌مهر اظهار داشت: فرهنگ در دو سطح بنیادین و مشهود تعریف می‌شود که سطح بنیادین آن، اساس فرهنگ به شمار می‌رود و خود شامل ارزش‌ها، اعتقادات و نگرش‌ها است، سطح مشهود نیز شامل کالاها و خدمات فرهنگی مانند جشنواره‌ها، کتابها هنر و فضاهای فرهنگی است.

وی با اشاره به تاثیر شگرف لایه‌های زیرین یا همان ساحت معنوی فرهنگ گفت: ساحت معنوی فرهنگ می‌تواند آراسته شدن به فضائل اخلاقی و معنوی مانند ایثار، آرمان‌خواهی، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی را در مقابله با خرافات و عرفان‌های نوظهور تقویت کند.

استاندار خراسان‌رضوی افزود: برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگی باید با توجه به بعد زیرین یا همان ساحت معنوی فرهنگ، مبتنی بر فرهنگ و علوم اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری در راس اهداف قرار گیرد.

فروزان‌مهر با اشاره به استفاده دشمنان از ابزار‌های فرهنگی در جنگ نرم  مقابل ملت ایران تاکید کرد: باید با تقویت باورهای دینی و ترویج مبانی فرهنگ اسلام ناب محمدی به مقابله با آنان برخاست.

وی با تاکید بر ساماندهی و انسجام به فعالیت‌های فرهنگی استان و پرهیز از اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای افزود: با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از زائران به استان هر آنچه در حوزه فرهنگ در خراسان‌رضوی اتفاق افتد به کل کشور و حتی سایر کشورها تسری پیدا می‌کند.

استاندار خراسان‌رضوی زیارت امام رضا (ع) را با عنوان عظیم‌ترین ظرفیت فرهنگی توصیف کرد و گفت: توجه به موضوع زیارت و تامین زیرساخت‌های آن باید به صورت جدی دنبال شود.

وی در ادامه آموزش‌و‌پرورش را دستگاهی موثر در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تکلیف آموزش‌و‌پرورش، ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی، تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش‌آموزان است.

فروزان‌مهر یادآور شد: عدالت در ایجاد فضاهای آموزشی، بهره‌برداری بهینه از فضاهای موجود، توجه به شاخص‌های ضریب پوشش، تحصیل واقعی، جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی به ویژه در مناطق کم‌برخوردار باید در راس برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد.

استاندار خراسان‌رضوی اضافه کرد: برگزاری جلسات با سایر مدیران دستگاه‌های فرهنگی و صاحب‌نظران عرصه فرهنگ سبب تداوم  تعامل بخش‌های فرهنگی و تبیین فرهنگ و معنویت در سطح جامعه می‌شود.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول