اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اشپیگل بررسی کرد

استعفای پترائوس و پرسش‌هایی که بی‌پاسخ ماندند

خبرگزاری فارس: یک هفته‌نامه آلمانی در گزارشی با بررسی استعفای رئیس سازمان جاسوسی آمریکا نوشت که همچنان نکاتی باقی مانده‌اند، که به آنها پاسخ داده نشده‌ است.

استعفای پترائوس و پرسش‌هایی که بی‌پاسخ ماندند

به گزارش  فارس، هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» با زیر سوال بردن دلایل استعفای «دیوید پترائوس» به بررسی اعلام این خبر پس از پیروزی «باراک اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.

این گزارش با طرح این مطلب آغاز می‌شود که پترائوس صدها ایمیل عاشقانه برای معشوقه‌اش فرستاد؛ اقدامی که اکنون به بهای از دست دادن شغلش تمام شده است. با این حال همچنان پرسش های زیادی بدون پاسخ مانده‌اند، از جمله اینکه چرا پلیس آمریکا رایانه رئیس سازمان امینت آمریکا را بررسی کرد؟ چرا این موضوع آنقدر دیر افشا شد؟ آیا این استعفا فقط به دلیل فاش شدن یک ماجرای عاشقانه بود؟ و اینکه آیا «باراک اوباما» می‌تواند در پی این رسوایی وضعیت را مدیریت کند؟ مهمتر اینکه پترائوس  چیزی برای پنهان کردن دارد یا خیر؟

برای پرداختن به این موضوع بد نیست به نوشته‌های «لاورا اینگراهام» مجری محافظه‌کار رادیویی که در این بین مطالبی را در توییتر منتشر می‌کند، اشاره کرد.

وی در نوشته‌های خود از نام «حسین» که در نام کامل اوباما وجود دارد، استفاده کرد، اینگراهام هر زمان که می‌خواهد به بحران بپردازد، اینگونه از اوباما نام می‌برد. این مجری رادیو حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی که به کشته شدن سفیر این کشور منجر شد را با حملات تروریستی 11 سپتامبر مقایسه کرده است و از مدت‌ها پیش این پرسش را مطرح کرد که آیا دولت اوباما از ناآرامی‌ها در بنغازی و حمله احتمالی به مقر کنسولگری اطلاع داشت یا خیر که البته در این زمینه نقش سازمان جاسوسی آمریکا معنای ویژه‌ای دارد.

در چنین شرایطی پترائوس باید هفته آینده در پارلمان درباره حمله به کنسولگری در بنغازی توضیح دهد. به عبارتی می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا پترائوس به بازی گرفته شده است؟

البته در این بین یک چیز روشن است و آن این است که نه پترائوس و نه «مایکل مورل» معاون سابق و سرپرست موقت سیا حرف بیشتری برای گفتن ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش به ماجرای «پائولا برادول» اشاره شد. وی که فارغ التحصیل آکادمی نظامی آمریکا در «وست‌پوینت» در سال 1995 است، در روزنامه‌های «نیویورک‌تایمز» و «بوستون گلوب» نیز قلم می‌زند. او مدیر مرکز «جبسن» در مطالعات ضد ترور بوده و بعدها در دپارتمان مطالعات جنگ مدرک دکتری خود را کسب کرده است. نکته اینکه او در ارتش آمریکا نیز خدمت کرده و اکنون در نیروهای ذخیره ارتش آمریکا درجه سرگردی دارد.

برادول چندی پیش با هدف نوشتن شرح‌ حال دیوید پترائوس به او نزدیک شد و در نهایت او با کمک «ورنون لوب» بیوگرافی او تحت عنوان «همه چیز درباره تحصیلات ژنرال دیوید پترائوس» را در ژانویه 2012 منتشر کرد.

اکنون پترائوس متهم به برقراری رابطه عاشقانه با این زن است.

به موازات این موضوع مسئله دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد و آن اینکه تاکنون هیچ مدرکی دال بر اینکه اعتراف پترائوس به رابطه عاشقانه به معنای رخ دادن آن باشد، به دست نیامده است.

 

چرا سنای آمریکا زودتر در جریان گذاشته نشد؟

نیویورک‌تایمز نوشت که پلیس آمریکا مدت زمانی طولانی اطلاعات درباره پترائوس را مخفی کرده بود تا نتیجه انتخابات را تحت الشعاع قرار ندهد. این موضوع به اینجا ختم نشد و سنای آمریکا در این هفته از ماجرای رسوایی پترائوس مطلع شد. از این رو شورای سنا از بررسی این مورد خبر داده است.

باید گفت که تخریب پترائوس به عنوان قهرمان جنگ عراق امتیازی برای اوباما محسوب می‌شود. البته اوباما شخصی کارآمد را از دست داد که در بسیاری از موارد تبحر داشت.از سویی استعفای پترائوس در هفته نخست پس از انتخابات آمریکا باعث شد تا مسئله لیبی بار دیگر در این کشور مورد توجه قرار گیرد.

افزایش اعتماد اوباما به پترائوس

اگر چه از پترائوس اغلب با عنوان جمهوری‌خواه یاد می‌شود و  خدمات وی در جنگ عراق مورد توجه قرار می‌گیرد و لقب ژنرال «جرج بوش» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را گرفته است، اما وی در اواخر دوران ریاست بر سیا توانست اعتماد اوباما را نیز جلب کند. در واقع اوباما وی را به 2 سمت می‌شناخت: فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی در افغانستان تا سال 2010 و رئیس سیا از سپتامبر 2011.علاوه بر همه اینها پترائوس برای به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) نیز مورد توجه اوباما قرار گرفت.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در اکتبر مطلبی را منتشر کرد مبنی بر اینکه سیا تاکنون 30 تا 35 پهپاد در اختیار دارد و همچنان می‌خواهد 10 فروند دیگر را به این تعداد اضافه کند و این به معنای نزدیک شدن مرزهای اطلاعات محرمانه و نظامی است. به عبارتی اوباما با پترائوس توانست دیدگاه‌های عالی نظامی را با دیدگاه‌های اطلاعاتی در هم آمیزد.

این هفته‌نامه آلمانی در ادامه از مورل، «تام دانیلون» مشاور 57 ساله اوباما، «ریچارد لوگر» 80 ساله سناتور «ایندیانا» و «جک رید» سناتور 62 ساله «رود‌آیلند» به عنوان نامزد‌های احتمالی جانشینی پترائوس نام برد و نوشت که فرقی ندارد که چه کسی جانشین وی می شود مهم این است که هیچ کدام از این افراد نمی‌توانند باعث فراموش شدن پترائوس شوند.

انتهای‌پیام/ط.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول