اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحلیلگر سابق سازمان سیا در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

جایگزین پترائوس نشانگر خط‌‌مشی جدید اوباما/سیا مرکز عملیات مخفی در دوره اوباما

خبرگزاری فارس: تحلیلگر ارشد سابق سازمان سیا و مدیر سابق ایران در شورای امنیت ملی آمریکا با توجه به سابقه حضور خود در سازمان سیا درخصوص استعفای رئیس این سازمان نظرات خود را بیان کرد.

جایگزین پترائوس نشانگر خط‌‌مشی جدید اوباما/سیا مرکز عملیات مخفی در دوره اوباما

هیلاری لورت، مدیر سابق ایران، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا است. وی همچنین به مدت 8 سال به عنوان تحلیلگر ارشد در سازمان سیا عضویت داشته است.

هیلاری لورت درخصوص استعفای ژنرال دیوید پترائوس رئیس سازمان سیا از سمت خود در گفت و گو با خبرنگار بین المل خبرگزاری فارس گفت: این احتمال وجود دارد که ژنرال پترائوس واقعا به خاطر دلیلی که ذکر کرده است، استعفا داده باشد. این مشکلی است که اگر کسی در سازمان سیا و در سطوح بالای مدیریتی گرفتار آن شود، به سختی بتواند به کار خود ادامه دهد و از این مساله علیه او استفاده خواهد شد.

 

فارس: چقدر این احتمال وجود دارد که ادعای ژنرال پترائوس برای شخصی بودن مساله استعفایش از ریاست سازمان سیا صحت داشته باشد و ارتباطی با انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نداشته باشد؟

هیلاری لورت: احتمال اینکه واقعا چنین مساله ای وجود داشته باشد وجود دارد، مساله ای که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی درگیر آن هستند و به طور خاص این وضعیت که ژنرال پترائوس گرفتار آن شده است در سازمان سیا می تواند منجر به بدردسر افتادن او شود، شرایطی که می تواند علیه او استفاده شود. برای همین برای ریس سازمان سیا بسیار سخت خواهد بود که با این وضعیت به کار خود ادامه دهد و او تصمیم گرفت قبل از اینکه برای او دردسری ایجاد شود خود استعفا دهد.

 

فارس: به نظر شما چه کسی ممکن است به عنوان رئیس بعدی  سازمان سیا توسط آقای اوباما معرفی شود؟

هیلاری لورت:زمانی که از کارشناسان و مقاله نویسان آمریکایی در خصوص اینکه چه کسانی برای پست های مختلف انتخاب خواهند می شوند سوال شد، اسامی مختلفی مطرح می‌شد ولی برای ریاست سازمان سیا روی ابقای ژنرال پترائوس اتفاق آرا وجود داشت. به همین خاطر بحث های خیلی کمی در رابطه با گزینه های دیگری برای ریاست سازمان سیا وجود داشت. به همین خاطر شاید یک مقدار اسم بردن از فرد خاصی سخت باشد.

 

فارس:با توجه به سابقه ای که در سازمان سیا داشتید چقدر احتمال می‌دهید که آقای اوباما بار دیگر یک نیروی میدانی و نظامی را به عنوان ریاست سازمان سیا منصوب کند؟

هیلاری لورت: باید صبر کرد و دید که چه کسی انتخاب می شود. این انتخاب به ما نشان خواهد داد که اوباما در دور دوم ریاست جمهوری خود در سازمان سیا به دنبال چه خواهد بود. البته این نکته را هم بگویم که برگزیدن یک ژنرال نظامی به عنوان ریاست سازمان سیا در تاریخ این سازمان یک امر طبیعی نیست. یکی از دلایلی که اوباما ژنرال پترائوس را به ریاست سازمان سیا برگزید، این بود که به این سازمان و همچنین به افکار عمومی آمریکا اعلام کند که سازمان سیا تنها مسائل را تحلیل و بررسی نمی کند و بلکه در ذیل ریاست جمهوری وی در خصوص مسایل عملیاتی مبارزه با تروریسم هم فعال است.  سازمان سیا طی ریاست جمهوری باراک اوباما دیگر مانند قدیم نیست که تحلیل ها و روند های خوبی از وضعیت کشورهای دنیا در آن وجود داشته باشد بلکه تبدیل شده است به مرکزی برای عملیات های مخفی و ترور.

اگر اوباما یک ژنرال دیگر را به ریاست سازمان سیا منصوب کند به این معنی خواهد بود که اوباما از سازمان سیا به همین روش استفاده خواهد کرد ولی اگر یک نفر که بیشتر سابقه آکادمیک داشته باشد، انتخاب شود، این نشان خواهد داد که اوباما سیاست های خود را تغییر داده است و قصد دارد به جای برخورد نظامی رفتاری راهبردی تر با کشورهای جهان داشته باشد.

 

در دور اول ریاست جمهوری اوباما خیلی سیاست های او مشخص نبود. وی در ژانویه 2009 به کاخ سفید آمد. او با ایده هایی خوب کار خود را آغاز کرد ولی راهبردی نداشت تا آن را اجرایی کند و برای همین بلافاصله مجبور به استفاده از رویکرد نظامی و عملیات های مخفی شد و از این روش ها برای نشان دادن قدرت آمریکا استفاده کرد ولی در دور دوم ممکن است که راهبردی برای اجرای ایده های خود داشته باشد و به جای جنگ با کشورها با آنها تامل کند.

 

گفت و گو از مصطفی افضل زاده

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول