اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به بهانه سالروز تولد پدر شعر نو

شعرهای نیما نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی

خبرگزاری فارس: به بهانه 21 آبان ماه سالروز تولد علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج نگاهی به زندگی و آثار این شاعر پرآوازه مازندرانی بیش از گذشته می‌تواند جایگاه فرهنگ و ادب را در مازندران نشان دهد.

شعرهای نیما نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از نوشهر، نیما یوشیج در 21 آبان سال 1274 هجری شمسی در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور به دنیا آمد. پدرش ابراهیم‌خان اعظام‌السلطنه متعلق به خانواده‌ قدیمی مازندران و به کشاورزی و گله‌داری مشغول بود.

12 ساله بود که به همراه خانواده به تهران رفت و در مدرسه عالی سن لویی مشغول تحصیل شد.

پس از مدتی با تشویق یکی از معلم‌هایش به شعر گفتن مشغول شد و در همان زمان با زبان فرانسه آشنایی یافت و شعر گفتن به سبک خراسانی را شروع کرد.

پس از پایان تحصیلات در مدرسه سن‌لویی، نیما در وزارت دارایی مشغول کار شد اما پس از مدتی این کار را مطابق میل خود نیافت و آن را رها کرد.

نیما بنیانگذار شعر نو فارسی است

شعر نیمایی سبکی از شعر معاصر فارسی است که نخستین نمونه شعر نو و برآمده از نظریه ادبی نیما یوشیج شاعر معاصر ایرانی است.

تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی مدیون این انقلاب و تحولی هستند که نیما مبدع آن بود. نیما یوشیج با مجموعه تأثیرگذار افسانه که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید.

شعر نو عنوانی بود که خود نیما بر هنرش گذاشت

علی اسفندیاری در سال 1300 خورشیدی نام خود را به نیما تغییر داد. نیما نام یکی از اسپهبدان تبرستان بود و به معنی کمان بزرگ است. او با همین نام شعرهای خود را امضا می‌کرد. در نخستین سال‌های صدور شناسنامه نام وی نیماخان یوشیج ثبت شده‌است.

انقلاب نیما با دو شعر «ققنوس» و «غراب» آغاز می‌شود و او این دو شعر را در مجله «موسیقی» که یک مجله دولتی بود، منتشر کرد. او در 62 سال زندگی خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییرناپذیر و ابدی می‌نمود، با شعرهایش تحول بخشد.

نیما در سال 1300 منظومه قصه رنگ پریده را در هفته‌نامه قرن بیستم میرزاده عشقی به چاپ رساند. این منظومه مخالفت بسیاری از شاعران سنتی و پیرو سبک قدیم مانند ملک‌الشعرای بهار و مهدی حمیدی شیرازی را برانگیخت. در حقیقت نخستین اثر منظوم نیمایی است که در قالب مثنوی سروده شده ‌است. شاعر در این اثر زندگی خود را روایت کرده‌ است و از خلال آن به مفاسد اجتماعی پرداخته ‌است. سپس افسانه را سرود که در آن روحی رمانتیک حاکم است. نیما در این آثار و اشعاری نظیر خروس و روباه، چشمه و بز ملاحسن مسأله‌گو افکاری اجتماعی را بیان می‌کند اما قالب اشعار قدیمی است.

برخی از شاعرانی که امروز در زمره نوگرایان به حساب می‌آیند از نخستین حامیان نیما بودند. از جمله این افراد باید به احمد شاملو، اسماعیل شاهرودی، هوشنگ ابتهاج و مهدی اخوان ثالث اشاره کرد.

این شاعر بزرگ، درحالی ‌که به علت سرمای شدید یوش به ذات‌الریه مبتلا شده بود در 13 دی 1338 در شمیران شهر تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. سپس در سال 1372 بنا به وصیت وی پیکر او را به خانه‌اش در یوش منتقل کردند. قدمت خانه نیما به دوره قاجار می‌رسد. این بنا به شماره 1802 از سوی سازمان میراث‌ فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده‌ و حفاظت می‌شود و بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است.

تازگی شعر نیما در گذر زمان

فرماندار نوشهر در آستانه مراسم سومین شب نیما که به میزبانی شهرستان نوشهر برگزار می‌شود در گفت‌وگو خبرنگار با فارس در نوشهر گفت: شعر جزو پیشروترین هنرها در طول 30 سال اخیر بوده و در ارتقای ارزش‌ها و آرمان‌ها و همچنین در مسیر نهادینه کردن و فرهنگ سازی، نقش موثری داشته است.

محمدعلی قمی اویلی درباره نقش و جایگاه نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران  گفت: نقش نیما یوشیج در تاریخ ادبیات فارسی و در تاریخ معاصر ایران چنان پر فروغ و بااهمیت است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

وی افزود: آثار نوشتاری نیما هم در مقام نقد ادبی و هم در مقام شعر، همه و همه در یک جهت حرکت می‌کنند و محقق و پژوهشگر بی‌طرف، نمی‌تواند به نتیجه‌ای جز آن نتیجه‌ای که تاریخ ادبیات رسیده، برسد.

نیما شاعری نیست که گذشت زمان او را به فراموشی بسپارد

قمی اویلی بیان کرد: این شاعر بزرگ و نوگرای مازندرانی قبل از آنکه شعر بسازد یا بنویسد، درباره خود شعر نوشته است و درباره شعری که آرزو داشت جای شعر کهنه فارسی را بگیرد، اما در همان جایگاه و منزلت باشد، نه در مقامی نازل و پست‌تر از آن قرار گیرد.

فرماندار نوشهر اظهار کرد: نیما در مکتوبات خویش به کرات از قوانین و قواعدی حرف می‌زند که ابتکار خود اوست و این قواعد در آغاز کار آنچنان بدیع و غریب بود که جز مخالف سازی برای نیما کار دیگری نکرد، اما اکنون همان قواعد تبدیل به سنت شعر نو شده‌اند.

وی گفت: نیما شاعری نیست که گذشت زمان او را کهنه و به فراموشی بسپارد بلکه این نیما را تازه‌تر می کند و هرچه جلوتر برویم آهنگ نیما در نسل های آینده بیشتر دیده می شود و بی‌دلیل نبود که خود نیما می‌گوید « گوش من از صدای آیندگان پر است» و این بدان معناست که گویی نیما یوشیج  خود می‌‌دانست که کسانی پس از گذشت سال‌ها، شعر او را زمزمه خواهند کرد.

پرداختن شاعران به مباحث ارزشی

وی همچنین با بیان ویژگی‌های شعر انقلاب خاطرنشان کرد: پرداختن شاعران به مباحث ارزشی با محتوای غنای انسانی و دینی و مضمون‌یابی‌ها و مضمون آفرینی‌ها از ویژگی‌های اصلی شعر انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به رویکرد شعر و شاعر در عرصه‌های کنونی گفت: باید نوع نگاه یک شاعر به دنیا، پدیده‌های هستی و حق و باطل را روشن سازد و رویارویی شاعران امروز در برابر عظمت انقلاب اسلامی و رویش‌های بیداری اسلامی که جنبشی مطابق با گفته‌های دین و قرآن بوده و یا در قبال حوادث اخیر میانمار و اهانت‌ها به مقدسات اسلامی، چگونه و چه اندیشه‌ای برای گفتن دارند.

فرماندار نوشهر، دو دستاورد بزرگ در شعر انقلاب را شعر آیینی و شعر جنگ دانست و تاکید کرد: شاعران متعهد باید با بصیرت و با توجه به ضرورت‌ها و با قرار گرفتن در معرض دغدغه‌ها و مسایل ایران و جهان اسلام، به خلق شعر بپردازند.

انتهای ‌پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول