اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

الله‌کرم:

هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب هستند/مهدوی‌کنی و مصباح رویش‌های دهه 80

خبرگزاری فارس: استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران با بررسی عملکرد هاشمی و خاتمی در جریان فتنه، گفت: هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی و مهدوی‌کنی و مصباح‌یزدی رویش‌های این دهه هستند.

هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب هستند/مهدوی‌کنی و مصباح رویش‌های دهه 80

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین الله‌کرم عصر امروز در برنامه «ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی» در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان ریزش را به مفهوم لغوی جدا شدن و افتادن نامید و اظهار کرد: در مفهوم سیاسی ریزش‌ها به معنای کناره‌گیری افراد و یا گروه‌های سیاسی، مخالفت و مقابله آنها با اصلی است که از آن جدا شده‌اند.

وی با اشاره به اصلی که منجر به ریزش و رویش شده است، ابراز کرد: این اصل در چهار عنوان قرار دارد.

این فعال سیاسی، حمایت از اسلام انقلابی با تفسیر ولایت فقیه، دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام، مقابله با استکبار جهانی و جریان‌های همسوی داخلی آن و دفاع از معنویت و عدالت را چهار اصل ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب ذکر کرد.

وی همگرایی، حمایت و رقابت بین افراد و گروه‌های سیاسی دوران انقلاب اسلامی را از موارد قابل توجه در رویش‌ها دانست و افزود: رویش‌ها و ریزش‌ها در چارچوب ایدئولوژیک رخ داده و سپس از نظر سیاسی ریزش‌ها و رویش‌ها به وجود آمده است.

*دهه 60 نخستین ریزش ایدئولوژیک

الله‌کرم با بیان اینکه نخستین ریزش ایدئولوژیک در دهه 60 رخ داد، تصریح کرد: گروه فرقان، منافقان و نهضت آزادی در همان سال‌های اولیه انقلاب دچار ریزش شدند.

وی با بیان اینکه گروه‌ فرقان با اصل انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به مخالفت می‌پردازند، ابراز کرد: شکل گروه آنها در آینده وابستگی به استکبار جهانی پیدا می‌کند.

این فعال سیاسی با تصریح بر اینکه گروه منافقان اسلام را قبول داشتند و در چارچوب دیدگاه اعتقادی معتقد بودند مبارزه شکل می‌گیرد و پیروز می‌شوند، اذعان کرد: منافقان معتقد بودند اسلام جایگاهی برای مبارزه مسلحانه قایل نیست و باید به مارکسیسم توجه کنند و در پیروزی انقلاب اسلامی شکاف ایدئولوژیک با انقلاب پیدا می‌کنند و موجب کودتا و براندازی در خرداد سال 60 می‌شوند.

وی گروه نهضت آزادی را در دهه 60 عنوان کرد و گفت: این گروه اساس فیزیک را با نوع نگرش علمی‌تجربی به جامعه نگاه کرده و آن را با نگاه دنیوی مطرح می‌کنند.

الله‌کرم با اشاره به اینکه این سه گروه دچار چارچوب التقاط در ایدئولوژی شده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها در فرآیند با نظام دست به حرکت به نفع بخشی از ایدئولوژی التقاطی خود می‌زنند و در نهایت دچار ریزش می‌شوند و به مقابله با نظام می‌پردازند.

*منتظری ریزش دهه 60 انقلاب اسلامی بود

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در تمام ادوار خود شاهد ریزش‌ها و رویش‌هایی بوده است، اظهار کرد: حزب جمهوری اسلامی به‌کار خود پایان داد و در این شرایط جامعه روحانیت و روحانیون مبارز شکل گرفتند.

دبیرکل حزب‌الله کشور افزود: روحانیت مبارز با دیدگاه اسلام عدالت‌محور و بر پایه ولایت مطلقه فقیه پا بر عرصه وجود گذاشت و روحانیون مبارز با نگرش انقلابی به اسلامی تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی مهندسین و موتلفه اسلامی با رویکرد روحانیت مبارز همگام بودند، گفت: سازمان مجاهدین و دفتر تحکیم وحدت نیز با روحانیون مبارز همراه شدند.

الله‌کرم تشکیل کارگزاران را رویش سوم دهه 60 عنوان کرد و یادآور شد: در این دوران نهضت آزادی به صورت جریان غرب‌گرایی صف‌بندی می‌کند.

وی منتظری را ریزش دهه 60 معرفی کرد و متذکر شد: انقلاب اسلامی در دهه‌های 60، 70 و 80 سه نوع ریزش و رویش داشته است.

*دهه 70 ریزش ایدئولوژیک بود

این فعال سیاسی با اشاره به تلاش‌هایی برای دنیوی‌ کردن حکومت در دهه 70، ابراز کرد: دهه 70، دهه ریزش ایدئولوژیک بود و حاکمیت دوگانه و سکولاریسم در این دوران مطرح شد.

وی ادامه داد: عده‌ای در تیر سال 78 حاکمیت دوگانه را مطرح کردند و کارگزاران با جریان لیبرال دموکراسی و مشارکت و دفتر تحکیم شعار سوسیال دموکراسی را ترویج دادند.

الله‌کرم با بیان اینکه نوعی تحول در افرادی که دچار ریزش شده‌اند ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در دهه 70 شاهد ریزش خوئینی‌ها بودیم که معتقد بودند پس از فروپاشی شوروی دیگر نمی‌توان استکبارستیز بود و در مقابله با اسلامیت نظام و جمهوری اسلامی، جمهوری ایرانی را طرح کردند.

وی، آبادگران، رهپویان و ایثارگران را از رویش‌های دهه 70 دانست و گفت: در دهه 70 شاهد حاکمیت کارگزاران سازندگی و اعتقاد آنها به اقتصاد لیبرالی هستیم.

*هاشمی و خاتمی ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی هستند

استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران اذعان کرد: از سال 76 تا 84 دیدگاه اقتصاد لیبرالی کارگزاران و اعتقاد آنها به پیشرفت از این طریق موجب شده تا دیدگاه قرض گرفتن توسعه سیاسی از غرب مطرح شود.

وی افزود: کارگزاران در این دوران دچار التقاط شدند و معتقد بودند که برای بقا باید دنیوی‌گرایی را در اقتصاد و سیاست حاکم کرد.

الله‌کرم با بیان اینکه در پایان دهه 70 احمدی‌نژاد ظهور پیدا کرد، یادآور شد: با آغاز دهه 80 نیز شاهد ریزش‌ها و رویش‌هایی بودیم.

وی اضافه کرد: ریزش‌های دهه 80 در چارچوب ایدئولوژی التقاطی به طرف غرب‌گرایی بوده است.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی را جزو ریزش‌های دهه 80 انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: در این دهه شاهد ریزش روحانیون مبارز و مجاهدان انقلاب اسلامی هستیم.

وی با اشاره به نامه 19 خرداد و خطبه نماز جمعه تیر سال 88، خاطرنشان کرد: خطبه‌های هاشمی ‌رفسنجانی در حمایت از جریان فتنه بود که موجب ریزش وی شد.

*موسوی و کروبی مسیر همکاری با غرب را رفتند

الله‌کرم درباره دیدار خاتمی و سورس، گفت: در این دیدار خاتمی می‌گوید که با حکومت مذهبی نمی‌توان به دموکراسی رسید.

وی اضافه کرد: خاتمی دهه 60 معتقد به افزایش 6 عضو شورای نگهبان به 8 عضو فقیه بود و در این دهه چنین نظری را بیان می‌کند که نشان‌دهنده افراط در التقاط است.

این فعال سیاسی، تصریح کرد: موسوی با طرح تقلب و کروبی با طرح تجاوز مسیری را می‌روند که مسیر همکاری با غرب بوده است.

به گفته وی، رایحه خوش‌خدمت، عدالت‌گرا، توحید و عدالت، جبهه متحد اصولگرایان، جبهه ایستادگی، رهروان ولایت، پایداری و.. از رویش‌های دهه 80 هستند.

*آیت‌الله مهدوی‌کنی و مصباح یزدی رویش دهه 80 انقلاب هستند

الله‌کرم درباره رویش‌های دهه 80 و جایگزینی آن، بیان کرد: آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله مصباح‌ یزدی جزو رویش‌های سیاسی دهه 80 انقلاب هستند که جایگزین خاتمی و هاشمی شده‌اند.

وی یادآور شد: همواره ریزش و رویش وجود داشته و مهم این است که رویش‌های انقلاب اسلامی بیشتر از ریزش‌هاست.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول