اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نماینده پارلمان افغانستان: پیمان استراتژیک کابل–واشنگتن باید لغو شود

خبرگزاری فارس: عضو پارلمان افغانستان در آستانه مذاکرات امنیتی کابل-واشنگتن با انتقاد از دولت این کشور، اظهار داشت که باید پیمان استراتژیک بین 2 کشور نیز فسخ شود.

نماینده پارلمان افغانستان: پیمان استراتژیک کابل–واشنگتن باید لغو شود

به گزارش فارس، «محمدنور اکبری» رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان افغانستان در همین رابطه گفت: پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا، ‌به عنوان مهم‌ترین سندی مطرح است که می‌تواند در آینده افغانستان تأثیرگذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: گفته می‌شود دولت افغانستان کمیسیونی را برای بررسی این پیمان تشکیل داده است که سفیر افغانستان در آمریکا در رأس آن است.

اکبری در ادامه گفت: مسئله‌ای به این بزرگی ایجاب می‌کند که دولت افغانستان از کارشناسان، افراد متعهد بخش‌های امنیتی،‌ مشاور امنیت ملی و وزرای امنیتی افغانستان استفاده کند زیرا این افراد اهمیت موضوع را درک کرده و می‌توانند به نفع افغانستان کار کنند.

وی افزود: در رأس چنین کمیسیونی سفیر افغانستان در آمریکا قرار داده شده است که وی فقط یک مهندس است و آگاهی لازم در امور امنیتی را ندارد و همچنین وی هیچ  برخورد درستی با دیپلمات‌ها نداشته و در مسائلی چون فساد اداری نیز دست دارد.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان نیز در همین خصوص تصریح کرد: شاهد بودیم هنگامی که حملات موشکی پاکستان به مرزهای شرقی افغانستان شروع شد، آمریکا با ما همکاری نکرد و بر اساس آن به پیمان عمل نشده است.

به نقل از «جمهور نیوز»، وی گفت: منافع ملی افغانستان ایجاب می‌کند که این بار نیز پیمان امنیتی بین 2 کشور توسط کمیسیونی مورد بررسی قرار گیرد که متشکل از دولت و پارلمان باشد.

«سید حسین عالمی بلخی» نماینده مردم کابل نیز در همین رابطه خاطر نشان کرد: مجلس شورای ملی باید به سمت فسخ پیمان استراتژیک گام بردارد نه اینکه پیمان جدیدی را امضا کند.

به گفته وی،‌ عملی نشدن مواد پیمان قبلی نشان دهنده این است که آمریکا نمی‌خواهد به این پیمان‌ها پایبندی داشته باشد، ‌پس پیمان استراتژیک کابل – واشنگتن باید فسخ شود.

گزارش‌های اخیر حاکی است که دولت افغانستان برای بررسی پیمان امنیتی میان کابل– واشنگتن ‌کمیسیونی را به رهبری سفیر افغانستان در آمریکا تشکیل داده است.

در همین حال معاون وزارت خارجه افغانستان نیز در سخنانی اظهار داشت که طی هفته جاری یک هیئت آمریکایی به منظور مذاکره وارد کابل می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول