اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در گفت‌گوی مشروح با شبکه روس/۴ و پایانی

بشار اسد: همواره به دیپلماسی اعتقاد راسخ دارم

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور سوریه بر راهکار دیپلماتیک برای حل چالش امنیتی سوریه تاکید کرد و گفت: من همواره به گفت‌وگو حتی با کسانی که گفت‌وگو را نمی‌فهمند یا اعتقاد به آن ندارند، معتقدم.

بشار اسد: همواره به دیپلماسی اعتقاد راسخ دارم

به گزارش فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز در گفت‌وگویی مشروح با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم به بررسی تازه‌ترین تحولات و اوضاع سوریه پرداخت. که متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب روی خروجی فارس قرار می گیرد.

روسیا الیوم: آخرین باری که با یک رهبر عربی گفتگو کردید؛ چه زمانی بود؟

بشار اسد: قبل از بحران.

روسیا الیوم: آیا هیچ وقت شرطی را به شما ارایه کردند که اگر پست ریاست جمهوری را ترک کنید، صلح به سوریه بازخواهد گشت؟

 

بشار اسد: نه این امر به طور مستقیم به من ارایه نشده است اما اعم از اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارایه کردند (باید بگویم) این مسئله ای حاکمیتی است و تنها ملت سوریه حق دارند که درباره آن سخن بگوید. هر چیزی بعد از آن به طور مستقیم یا غیرمستقیم در رسانه های گروهی مطرح می شود، معنا و مفهوم و وزنی در سوریه ندارد.

 

روسیا الیوم: اما آیا شما گزینه ای دارید؟ زیرا به نظر می رسد گزینه در خارج است و هیچ مکانی ندارید که به آنجا بروید بنابراین اگر خواسته باشید کنار بروید به کجا خواهید رفت.

 

بشار اسد: به سوریه. این تنها مکانی است که می توانم در آن باشم. من عروسک نیستم و غرب مرا نساخته است که به غرب یا هر کشور دیگری بروم. من سوری و ساخت سوریه هستم و باید در سوریه زندگی کنم و بمیرم.

 

روسیا الیوم: آیا معتقدید که در این لحظه هرگونه فرصتی برای دیپلماسی یا گفتگو وجود دارد یا شما به مرحله ای رسیده اید که فقط ارتش می تواند به این بحران پایان دهد.

 

بشار اسد: من همواره به دیپلماسی اعتقاد راسخ دارم. من همواره به گفت‌وگو حتی با کسانی که گفت‌وگو را نمی فهمند یا اعتقاد به آن ندارند، معتقدم.معتقدم که ما همواره موفقیت جزئی بدست خواهیم آورد. ما باید در زمینه این موفقیت جزئی پیش از موفقیت کامل سعی و تلاش کنیم. اما باید واقعگرا باشیم. نباید معتقد بود که فقط گفت‌وگو است که می تواند موفقیت را به همراه داشته باشد زیرا کسانی که این اقدامات را مرتکب می شوند، به چند نوع تقسیم می شوند. نوعی که اعتقادی به گفت‌وگو ندارد؛ خصوصا تندروها. نوع دوم که از قانون شکنان تشکیل شده است که چندین سال قبل از آغاز بحران احکام قضایی علیه‌ آنها صادر شده است و دشمن طبیعی آنها دولت است زیرا اگر روند امور به حالت طبیعی خود بازگردد به زندان خواهند افتاد. نوع آخر همان اشخاصی هستند که از خارج حمایت دریافت کرده اند و آنها فقط به اشخاص یا دولت هایی متعهد هستند که به آنها (پول) پرداخت کرده اند و آنها را به سلاح مجهز کرده اند. اینها خود تصمیم نمی گیرند. لذا باید واقعگرا باشیم. نوع دیگری از افراد هم اعم از اینکه جنگجو یا سیاسی باشند، گفت‌وگو را می پذیرند. لذا ما این گفت‌وگو را از چند ماه پیش حتی با جنگجویان آغاز کرده ایم و برخی از آنها از سلاح دست کشیده اند و به زندگی طبیعی خود بازگشته اند.

 

روسیا الیوم: آیا معتقدید که تجاوز خارجی به سوریه نزدیک است؟

 

بشار اسد: معتقدم که هزینه چنین تجاوزی – اگرصورت گیرد- بسیار بیشتر از آن خواهد بود که همه جهان بتواند آن را تحمل کند زیرا

 

اگر مشکلاتی در سوریه بروز کند - به ویژه اینکه ما آخر دژ اعتدال و ثبات و همزیستی در منطقه هستیم- اثر آن همانند دومینو خواهد بود که برجهان از اقیانوس اطلس گرفته تا اقیانوس آرام تاثیر خواهد گذاشت و شما تبعات و عواقب آن را بر سایر مناطق جهان را می دانید. معتقد نیستم که غرب در این سمت و سو حرکت می کند؛ اگر این کار را انجام دهد کسی نمی تواند بگوید که بعد از چنین اقدامی چه خواهد شد.

 

روسیا الیوم: جناب رئیس جمهور، آیا خودتان را درباره چیزی سرزنش می کنید؟

 

بشار اسد: گفت: معمولا لازم است که اشتباهات صورت گرفته در هر تصمیمی را پیدا کنید؛ وگرنه شما بشر نیستید.

 

روسیا الیوم: بزرگترین اشتباه شما چیست؟

 

بشار اسد: صراحتا، الان یاد نمی آید اما قبل از هر تصمیم گیری درک می کنم که جزئی از آن اشتباه خواهد بود اما انسانی نمی تواند اشتباهات خود را الان بشناسد. در برخی اوقات به ویژه در بحران ها، نمی توانید درست را از نادرست ببنید (تشخیص دهد) تا اینکه از بحران عبور کنید. لذا (سخن) من منطقی نخواهد بود اگر الان از اشتباهات صحبت کنم زیرا ما همچنان در قلب این شرایط هستیم.

 

روسیا الیوم‌: بنابراین چیزی نیست که از آن تاسف بخورید.

 

بشار اسد: الان نیست. وقتی هر چیزی روشن شد می توانیم از اشتباهات سخن بگوییم و بی شک اشتباهاتی هست.

 

روسیا الیوم: اگر امروز 15 مارس سال 2011 میلادی بود؛ یعنی وقتی دامنه اعتراضات افزایش پیدا کرد؛ چه چیزهایی را متفاوت انجام می دادید؟

 

بشار اسد: آن چیزی را انجام می دادم که در 15 مارس انجام دادم.

 

روسیا الیوم: همان چیز؟

 

کاملا، من از طرف های مختلف می خواهم که شروع به گفت‌وگو و مقابله با تروریست‌ها کنند. اینگونه وضعیت آغاز شد. با تظاهرات آغاز نشد. تظاهرات یک پوشش بود اما درون این تظاهرات جنگجویانی همزمان شروع به تیراندازی به غیرنظامیان و نیروهای ارتش کردند. چه بسا در سطح تاکتیکی می توانست چیزی متفاوت انجام شود.اما به عنوان رئیس جمهور کشور تصمیم را در سطح راهبردی می گیریم، این چیزی متفاوت است.

 

روسیا الیوم: جناب آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه خودتان را بعد از 10 سال چگونه می بینید؟

 

بشار اسد: من خودم را در کشورم می بینیم، نمی توانم خودم را ببینم، نمی توانم کشورم را ببنیم، (بلکه) می توانم خودم را در کشورم ببینم.

 

روسیا الیوم: آیا خودتان را در سوریه می بینید؟

 

قطعا، لازم است که در سوریه باشم. موضوع به منصب مربوط نمی شود؛ خواه رئیس جمهور باشم یا غیر از آن، این امر دغدغه من نیست. من خودم را در این کشور می بینیم و اینکه این کشور برخوردار از امنیت و باثبات و رفاه بیشتر باشد.

 

روسیا الیوم: جناب آقای بشار اسد رئیس جمهور روسیه از گفت‌وگوی شما با روسیا الیوم تشکر می کنم.

 

بشار اسد: از حضورتان در سویه تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول