اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در گفت‌گوی مشروح با شبکه روس/بخش۳

بشار اسد: ایران برخلاف ادعای غرب مخالف صلح نیست

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور سوریه، ایران را کشوری بسیار مهم در منطقه دانست و گفت: ایران عاملی علیه صلح نبوده است؛ این، اطلاعاتی گمراه‌کننده است که غرب تلاش می کند آن را ترویج کند.

بشار اسد: ایران برخلاف ادعای غرب مخالف صلح نیست

به گزارش فارس، بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز در گفت‌وگویی مشروح با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم به بررسی تازه‌ترین تحولات و اوضاع سوریه پرداخت. که متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب منتشر می‌شود:

روسیا الیوم: ایران به عنوان هم پیمان قوی شما نیز در معرض فشارهای اقتصادی قرار دارد و همچنین با تهدید تجاوز نظامی روبرو است.اگر شما خواسته باشید بین قطع روابط با ایران در مقابل صلح درکشورتان یکی را انتخاب کنید؛ آیا این گزینه را انتخاب خواهید کرد؟

بشار اسد: ما گزینه های متناقضی در این زمینه نداریم. علت این است که ما روابطی قوی با ایران از سال 1979 میلادی تاکنون داشته ایم و روابط ما به طور مستمر بهبود می یابد اما همزمان به سمت صلح حرکت می کنیم. ما روند صلح و مذاکرات صلحی داشتیم. ایران عاملی علیه صلح نبوده است.این، اطلاعاتی گمراه کننده است که غرب تلاش می کند آن را ترویج کند یعنی اینکه اگر ما صلح می خواهیم پس نباید روابط خوبی با ایران داشته باشیم. بین این دو امر هیچ رابطه ای نیست. اینها دو موضع کاملا متفاوت هستند. ایران از سوریه حمایت کرده است و از قضیه ما و قضیه اراضی اشغالی حمایت کرده است و ما باید از ایران در مسائل خودش حمایت کنیم. این امری روشن و ساده است. ایران کشوری بسیار مهم در منطقه است و اگر ما در تلاش به سمت ثبات هستیم باید روابط خوبی با ایران داشته باشیم. نمی توانیم درسایه روابطی بد با ایران یا ترکیه یا همسایه های دیگر از ثبات سخن بگوییم.

روسیا الیوم: آیا هرگونه اطلاعاتی دارید که نشان دهد دستگاههای اطلاعاتی غرب از جنگجویان مخالف در سوریه حمایت مالی می کنند؟

بشار اسد: آنچه ما تاکنون می دانیم این است که این دستگاهها از تروریست ها - از طریق ترکیه و در برخی اوقات از لبنان به طور اساسی- حمایت اطلاعاتی می کنند. اما دستگاههای اطلاعاتی دیگری هستند که غربی نیستند بلکه منطقه‌ای هستند و این دستگاهها بسیار فعال و فعال‌تر از دستگاههای غربی هستند و به طبع تحت اشراف و نظارت دستگاههای اطلاعاتی غرب می باشند.

روسیا الیوم: نقش القاعده در سوریه تا این لحظه چیست؟ آیا بر هر یک از نیروهای مخالف کنترل و سیطره دارند؟

بشار اسد: معتقد نیتسم که آنها برای سیطره بر این گروهها تلاش می کنند بلکه آنها بر اساس تعابیر خودشان، در تلاش برای تاسیس امارت خود هستند، اما آنها به طور اساسی تلاش می کنند تا با ترساندن و مرعوب کردن مردم از طریق انفجارها، ترورها، حملات انتحاری و چیزهایی از این قبل آنها را مایوس کنند تا مردم آنها (عناصر القاعده) را به عنوان یک امر واقع قبول کنند و آنها (عناصر القاعده) گام به گام اینگونه حرکت می کنند اما هدف نهایی آنها برپایی امارتی اسلامی در سوریه است که از طریق آن می توانند ایدئولوژی خاص خودشان را در سایر مناطق جهان ترویج کنند.

روسیا الیوم: بین آنهایی که با شما می جنگند و آنهایی که با شمار مخالف هستند؛ با چه کسی می توانید سخن بگویید؟

بشار اسد: با هر کسی که اراده ای واقعی برای کمک به سوریه دارد سخن می گوییم اما زمان خود را با هر شخصی که می خواهد از بحران ما برای منافع شخصی خودش سوء استفاده کند، تلف نمی کنیم.

روسیا الیوم: اتهامات زیادی به نیروهای دولتی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان سوری وارد شده است. آیا اذعان می کنید که نیروهای دولتی جنایت جنگی علیه غیرنظامیان سوری مرتکب شده اند؟

بشار اسد: اولا ما با تروریسم مبارزه می کنیم و قانون اساسی را برای محافظت از ملت سوریه اجرا می کند. بیایید به آنچه بیش از یک دهه پیش در روسیه اتفاق افتاد بازگردیم. شما با تروریسم در چچن و اماکن دیگری روبرو بودید. آنها به تئاترها و مدارس و نظایر آن حمله می کردند و ارتش روسیه از ملت محافظت می کرد. آیا آن را جنایت جنگی می نامید؟ قطعا نه. چند روز پیش، سازمان عفو بین الملل اذعان کرد که گروههای مسلح چند روز پیش با اسیر کردن تعدادی از سربازان و اعدام آنها جنایت مرتکب شده اند. همچنین سازمان دیده بان حقوق بشر نیز چندین بار به جنایاتی که این گروهها مرتکب شده اند، اذعان کرد و چندین روز پیش آنها را جنایت جنگی توصیف کرد. دوما منطقی نیست که ارتشی علیه ملت خودش جنایت جنگی مرتکب شود زیرا ارتش سوریه از ملت سوریه تشکیل شده است و اگر ارتش بخواهد علیه ملت خودش جنایت مرتکب شود، در آن صورت تقسیم شده و از هم می پاشد.بنابراین نمی تواند یک ارتش قوی و متحد وجود داشته باشد و همزمان هم ملت خودش را به قتل برساند. سوما ارتشی نمی تواند 20 ماه در سایه این شرایط دشوار پایداری کند؛ بدون اینکه از حمایت ملت سوریه برخوردار باشد. بنابراین چگونه می تواند از این حمایت برخوردار باشد درحالی که مردم را به قتل می رساند. این تناقض است.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول