اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر نیرو:

ایران سومین کشور جهان در سدسازی است

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو با اشاره به جایگاه سوم ایران در صنعت سدسازی جهان گفت: هم اکنون میزان تامین انرژی از نیروگاه‌های برق آبی ایران 19هزار گیگاوات ساعت در سال است که این میزان فقط 10 درصد انرژی تولیدی در کشور است.

ایران سومین کشور جهان در سدسازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مجید نامجو  ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت پروژه مشترک سد و نیروگاه برق آبی ارس که با حضور «سرژسرکیسیان» رئیس جمهوری ارمنستان در خاک ارمنستان آغاز شد، با بیان اینکه آب از دیدگاه وزارت نیرو به عنوان یک حلقه ارتباطی و عامل پیوند ملت ها و کشورهای منطقه است، اظهار کرد: احداث پروژه‌های اقتصادی در این زمینه، جزو مطالبه‌های همیشگی دو ملت ایران و ارمنستان برای افزایش رفاه و آسایش آنان است.

وی اظهار کرد: منابع آب مشترک در منطقه، نعمت‌های خدادادی هستند که باید برای رفاه و سعادت مردم منطقه به کار گرفته شود و این امر، مستلزم باور و اراده مشترک بین این کشورهاست.

وی اجرای پروژه «مگری» و «قره‌چیلر» را نماد بارزی از این اراده مشترک دانست و افزود: هم اکنون میزان تامین انرژی از نیروگاه‌های برق آبی ایران 19 هزار گیگاوات ساعت در سال است که این میزان فقط 10 درصد انرژی تولیدی در کشور است و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به 40 هزار گیگاوات ساعت خواهد رسید.

وزیر نیرو سپس با اشاره به جایگاه سوم جمهوری اسلامی ایران در صنعت سدسازی جهان، اظهار کرد: این رتبه، جایگاه ممتازی برای صنعت سدسازی کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، گفت: دولت این اجازه را به وزارت نیرو داده است تا برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر را به قیمت مناسب و به صورت تضمینی خریداری کند که این امر، به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور گسترده صنعتگران ایران در پروژه‌های آب و برق سایر کشورها، تصریح کرد: هم اکنون پیمانکاران ایرانی زیادی در کشورهایی نظیر سوریه، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، نیکاراگوئه، عراق، ونزوئلا و ... مشغول اجرای پروژه‌های آبی و برقی و خدمات فنی و مهندسی مرتبط با صنعت آب و برق هستند و ایران براساس سیاست حسن همجواری، مایل به همکاری با تمام کشورهای دوست و همسایه به ویژه ارمنستان است و در این راستا، از هرگونه همکاری مشترک در زمینه آب و انرژی استقبال می‌کند.

وزیر نیرو هدف از اجرای سد و نیروگاه مشترک ارس را استفاده از پتانسیل رودخانه ارس و تولید انرژی برقابی به میزان متوسط 1700 گیگاوات ساعت در سال برای هر دو کشور اعلام کرد و گفت: با اجرای این پروژه، ایران سالانه به میزان حدود 862 گیگاوات ساعت و ارمنستان حدود 792 گیگاوات ساعت از انرژی برق آبی بهره‌مند خواهند شد.  

براساس این گزارش، پروژه مشترک سد و نیروگاه برق آبی ارس شامل یک سد و دو نیروگاه برقابی مگری (در خاک ارمنستان) و قره چیلر (در خاک ایران) هر کدام به ظرفیت 130 مگاوات بر روی رودخانه ارس است که عملیات اجرایی این پروژه امروز با برگزاری آیین کلنگ زنی نیروگاه «مگری» آغاز شد.

اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه 400 میلیون دلار است که از سوی ایران تامین خواهد شد و با این روش، نیروگاه‌های دو طرف توسط شرکت‌های ایرانی طراحی و اجرا می‌شود و بهره‌برداری از نیروگاه در خاک جمهوری ارمنستان تا پایان دوره بازگشت سرمایه در اختیار شرکت‌های ایرانی خواهد بود و برق تولیدی آن نیز در اختیار شرکت توانیر قرار می‌گیرد.

طرح برق آبی ارس دارای دو بند انحرافی و دو تونل انتقال آب است که نخستین بند انحرافی در ابتدای مرز مشترک ایران و ارمنستان و از نوع بتنی با ارتفاع هشت متر با مخزنی به حجم پنج میلیون مترمکعب طراحی شده است.

دومین بند انحرافی نیز در محل پاسگاه صداقت ایران با ارتفاع 9 متر از نوع بتنی و مخزنی به حجم پنج میلیون مترمکعب خواهد بود.

برنامه زمان‌بندی اجرای این طرح مرزی پنج ساله پیش بینی شده و مهمترین سازه این طرح شامل دو تونل انتقال 17 هزار و 800 متری (در طرف ایران) و 18 هزار و 200 متری (در طرف ارمنستان) با قطر داخلی 8.5 متر است.

شاخص اقتصادی هزینه به فایده نیروگاه قره چیلر 1.55 و نرخ بازده داخلی آن 13 درصد است ضمن اینکه شاخص اقتصادی هزینه به فایده نیروگاه مگری 1.39 و نرخ بازده داخلی آن 12 درصد است.

انتهای پیام/ب10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول