اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور حفظ اراضی باغی و زراعی صورت گرفت

تشکیل اکیپ‌های دهگردشی در شهرستان‌ها

خبرگزاری فارس: مدیر امور اراضی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با تغییردهندگان غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برخورد قانونی می‌شود، گفت: اکیپ‌های دهگردشی در جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای حفظ اراضی باغی و زراعی تشکیل یافته است.

تشکیل اکیپ‌های دهگردشی در شهرستان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رحیم مهردادی ظهر امروز در جلسه کمیته زمین سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: این استان در تشکیل و بررسی پرونده‌ها طبق دستورالعمل 19 ماده‌ای وزیر جهاد کشاورزی برای رفع اختلافات اراضی مابین مردم و دولت، در سطح کشور مقام نخست را دارد. 

وی افزود: طبق دستورالعمل 19ماده‌ای وزیر جهاد کشاورزی در سال 89 برای حمایت از حقوق قانونی تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی، 631 پلاک از اراضی مورد تداخل این دستورالعمل در استان احصاء و شناسایی شد.

مهردادی گفت: صیانت و حفاظت از اراضی ملی و کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مهم‌ترین عامل تثبیت روند توسعه بخش کشاورزی بوده است و با توجه به اهمیت تولید محصولات کشاورزی و رعایت حقوق قانونی تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی، مجریان و مسئولان ذی‌ربط در این زمینه تمام تلاش خود را بر تحقق آن معطوف ساخته تا ضمن جدا کردن حساب کشاورزان و تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی از زمین‌خواران حرفه‌ای و متصرفان غیرقانونی که بعضاً به تغییر کاربری غیرقانونی اراضی نیز اقدام کرده‌اند نسبت به اجرای صحیح و مطلوب دستور‌العمل 19 ماده‌ای اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه با تغییردهندگان غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در سراسر استان برخورد قانونی می‌شود، گفت: برای حفظ اراضی زراعی و باغی استان و حمایت از بهره‌برداران واقعی برای ایجاد امکان توسعه پایدار در بخش کشاورزی و کوتاه کردن دست سودجویان و واسطه‌ها از دست‌درازی به اراضی ملی و زراعی، اکیپ‌های دهگردشی در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها تشکیل یافته است.

مهردادی با بیان اینکه بیشترین اختلافات روستائیان و کشاورزان بر سر اراضی ملی است، اظهار کرد: برای حل این مشکل هیئتی در قالب کمیته در شهرستان‌ها با حضور مدیریت جهاد کشاورزی امور اراضی و منابع طبیعی پیش‌بینی شده و توانسته‌ایم ضمن ساماندهی نهایی اراضی ملی و زراعی، در حل اختلافات کشاورزان با اراضی کشاورزی و ملی گام‌های موثری برداریم.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری‌دهندگان غیر‌مجاز ناخواسته و نا‌آگاهانه، صدمات قابل لمسی را به مسیر توسعه بخش کشاورزی استان وارد ساخته و برنامه‌ریزان این بخش با مشکلات زیادی مواجه‌‌ هستند، افزود: تقاضای افرادی که نیاز به تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغی را دارند، بر اساس مفاد آیین‌نامه‌های قانونی توسط کارشناسان امر در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مدیریت امور اراضی استان، در اسرع زمان ممکن بررسی و نتایج آن به صورت مکتوب تحویل متقاضیان می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیریت امور اراضی به نوعی در حیطه اختیارات خود دارای وجوه مشترکی هستند، ادامه داد: تعامل فی‌مابین ادارات فوق‌الذکر عاملی بسیار موثر در کنترل و مهار وضع فعلی ساخت و سازهای غیرقانونی و تغییردهندگان کاربری اراضی است.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های سه‌جانبه شهرستانی در تمام شهرستان‌ها طبق شرح مندرج در دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی، فهرست تمام پلاک‌هایی را که تداخلات موجود است طبق جدولی حسب مورد و به تفکیک هر روستا، دهستان و بخش مربوط استخراج و به هیئت موضوع ماده سه این دستورالعمل ارائه کرده‌اند، افزود: در این راستا 631 پلاک شناسایی شده است که بیشترین موارد آن مربوط به شهرستان‌های کلیبر و مراغه با  195و 182 پلاک و کمترین موارد مربوط به شهرستان‌های جلفا (3 پلاک)، ملکان (5 پلاک)، بناب (5 پلاک)، سراب(6 پلاک) و شبستر (6 پلاک) بوده و در شهرستان‌های هشترود و چاراویماق نیز مورد خاصی تاکنون گزارش نشده است.

مهردادی با اشاره به مشکلات مربوط به تمام پرونده‌های واگذاری اراضی پایاب پمپاژ آب قلی‌بیگلو و سد حیدرکانلو به عشایر افزود: با برگزاری جلساتی ما‌بین اداره کل امور عشایری و منابع طبیعی استان این مشکل در حال حل شدن  است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول