اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

17 آبان روز ورود امام رضا(ع) به ابرکوه

ابرکوه امروز حال و هوایی دیگر دارد

خبرگزاری فارس: مردم ابرکوه امروز حال و هوای دیگری دارند، زیرا دل‌های بی‌قرار مردم این دیار امروز میزبان امام هشتم است.

ابرکوه امروز حال و هوایی دیگر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس در ابرکوه، بر اساس اعلام بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 1380، روز 17 آبان ماه سال 195 شمسی برابر با هشتم ربیع الاخر 201 قمری به عنوان روز ورود امام رضا (ع) به این شهرستان در مسیر سفر از مدینه تا مرو اعلام شده است.

هر سال و بعد از اعلام این واقعه و در روز 17 آبان که از طرف شورای فرهنگ عمومی شهرستان، «روز ابرکوه» نام گرفته، مردم ولایتمدار این دیار در قالب یک شبه کاروان و حضور در منزلگاه آن حضرت در محلی به نام مسجد بیرون به ساحت آن امام همام ادای احترام می‌کنند.

مسجد بیرون که منزلگاه امام رضا(ع) در سفر به ابرکوه بوده، همیشه مورد احترام مردم این شهرستان و شهرستان‌های همجوار بوده و ارادتمندان آن حضرت در طول سال نیز با برگزاری مراسم دعا و مناجات و پختن آش نذری و دادن نذورات در این محل به ابراز ارادت به امام هشتم شیعیان می‌پردازند.

این مسجد که به منزلگاه امام رضا (ع) شهرت گرفته، یکی از آثار به ثبت رسیده تاریخی ابرکوه است و در حومه شهر واقع شده و دارای کتیبه‌ای از کاشی معرق در سه رشته خط به عرض تقریبی 65 سانتی‌متر و طول پنج متر و به رنگ‌های آبی و سفید بر پیشانی سر در ورودی مسجد است و سندی بر توقف امام هشتم شیعیان در آن محل است.

در روز ورود مبارک امام هشتم شیعیان شبه کاروانی به یاد کاروان امام رضا (ع) در قالب سوارکارانی از خیابان‌ها و میادین اصلی شهر عبور می‌کنند و در مسیر خیابان نسفی که به این منزلگاه منتهی می‌شود، در کنار آن استقرار می‌یابند و به اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی می‌پردازند.

آغاز حرکت این کاروان ساعت 14 امروز و مکان شروع حرکت، حسینیه محله بازار در مرکز شهر ابرکوه اعلام شده است.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول