اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

القدس‌العربی بررسی کرد

لابی صهیونیستی و جای خالی لابی عربی در انتخابات آمریکا

خبرگزاری فارس: روزنامه القدس‌العربی با اشاره به چهار لابی قدرتمند در روند انتخابات آمریکا به بررسی نقش کشورهای عربی با وجود سرمایه‌های عظیم نفتی و مالی در این انتخابات پرداخت.

لابی صهیونیستی و جای خالی لابی عربی در انتخابات آمریکا

به گزارش فارس، روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که امروز میلیون‌ها آمریکایی به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند، این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دو نامزد رقیب در آراء مأخوذه مساوی هستند و این بدان معنی است که هر احتمالی در نتیجه انتخابات ممکن است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

میزان داغ بودن انتخابات برای رسیدن به کاخ سفید حتما با باز شدن صندوق‌های رأی از این هم داغ‌تر خواهد شد و رسانه‌ها و دستگاه های اطلاع‌رسانی نقش مهمی در تاثیر بر آراء مردم نسبت به هر کدام از این نامزدها خواهند داشت.

چهار لابی قدرتمند در انتخابات آمریکا

القدس العربی می‌افزاید: اما ما نسبت به این موضوع احساس خوبی نداریم، چرا که جهان عرب که نفت و تریلیون‌ها دلار سپرده گذاری‌های مالی در غرب و آمریکا دارد، مانند هر ملت فقیر دیگری نقش تماشاگر را در این انتخابات ایفا می‌کند و هیچ اراده‌ای از خود ندارد، اما لابی یهودی نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری یا پارلمانی آمریکا دارد.

آمریکا چهار لابی بزرگ دارد که عبارتند از: لابی شرکت های نفتی و لابی شرکت‌های اسلحه سازی و لابی بازنشسته ها و لابی یهودی. جالب اینجاست که دو لابی بزرگ این کشور یعنی لابی‌های نفتی و سلاح منافع گسترده‌ای در تعامل مستقیم با عرب‌ها دارند و تنها در سال جاری بیش از 125 میلیارد دلار سلاح و هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته اند که صدها هزار فرصت شغلی را برای بیکاران آمریکا ایجاد کرده و در گیرودار بحران اقتصادی خرد کننده آمریکا اوضاع صنایع تسلیحاتی را بهبود داده است.

میت رامنی نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا

از سوی دیگر لابی نفتی نیز به صورت مستقیم در منطقه عربی چه در شمال آفریقا یا منطقه خلیج فارس فعالیت می کند و ثروت های کلانی از این طریق به جیب می‌زنند که بخشی از این ثروت ها به عنوان مالیات به جیب خزانه دولت می‌روند که بالغ بر 16 تریلیون دلار بدهی بالا آورده است، اما با این وجود کشورهای عربی تنها مقدار ناچیزی سود به دست می‌آورند.

بنا بر این گزارش مسایل مربوط به خاورمیانه نقش بسیار کمی در برنامه های انتخاباتی رقبا دارد، اما وجه مشترک هر دوی این نامزدها حمایت مطلق از اسرائیل و امنیت آن و اتخاذ مواضع خصمانه علیه اعراب و مسلمانان است، آنها توافق دارند که باید اسرائیل را به جدیدترین سلاح‌ها مجهز کنند و 400 کلاهک هسته ای این رژیم را به صورت کامل نادیده بگیرند.

گزینش بد و بدتر در انتخابات آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هنگامی که در انجام وعده های خود در مورد برقراری صلح در منطقه و تشکیل دولت مستقل فلسطینی شکست خورد، اعراب و مسلمان را از خود ناامید کرد، وی در عین حال نیروهای آمریکا را از عراق جمع کرد و برای خروج از افغانستان نیز آماده می شود، اما میت رامنی رقیب وی همچنان بر طبل جنگ می کوبد و مواضع اسرائیل را دنبال می کند، او بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نزدیکترین مشاور خود در زمینه مسایل منطقه‌ای می‌داند.

نتانیاهو و رامنی

بسیاری در منطقه معتقدند که بدی اوباما کمتر از طرف مقابل آن است، چرا که وی در دوره دوم ریاست جمهوری اش می تواند کمتر تحت فشارهای لابی یهودی قرار گیرد و شاید بتواند روند سازش را احیا کند، علاوه بر آنکه وی جوان تر از رقیب خود است و به فقرای جامعه نیز تمایل دارد و وعده داده که فرصت های شغلی جدید ایجاد کند و اقتصاد را تقویت نماید، این در حالی است که رامنی فقرا را تحقیر می کند و آنها را باری بر دوش دولت می داند که 47 درصد آنها با اعانه ها زندگی می کنند و هیچ مالیاتی نمی پردازند. وی که خود نیز یکی از اقشار ثروتمند آمریکا است و بالغ بر 500 میلیون دلار ثروت دارد و با هواپیمای شخصی تردد می کند، همچنین موضوع کاهش مالیات از ثروتمندان را مطرح کرده است.

اوباما فرصت بیشتری برای رسیدن به کاخ سفید دارد

القدس العربی تاکید می کند  که فرصت اوباما برای رسیدن مجدد به کاخ سفید بیشتر از رامنی است، چرا که وی جوان است و می‌تواند دستاوردهایی را در زمینه اقتصاد داشته باشد و درصد بیکاری را کاهش دهد، علاوه بر اینها وی آدم شناخته شده ای برای آمریکایی ها است، برعکس رقیب خود که به صورت واقعی آزموده نشده و تنها فرمانداری یک ایالت بزرگ آمریکا را در دست داشته است.

اوباما در حال اعطای مدال شجاعت آمریکا به رئیس رژیم صهیونیستی

آمریکایی‌ها پیشتر و بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی با انتخابات خود رئیس جمهوری را برای همه دنیا انتخاب می کردند، اما الان چهره دنیا تغییر کرده و با بروز قدرت های بزرگی مانند چین و برزیل و هند و بازیابی قدرت روسیه این موضوع دیگر جایی در دنیا ندارد.

آمریکا البته هنوز هم قدرت بزرگی است که حساب ویژه ای روی آن باز می شود، اما گزینشی عمل کردن آن در دخالت های نظامی برای تغییر رژیم های عربی فاسد موجب انتقادات زیادی شده است، از سوی دیگر این دخالت‌های نظامی با وجود ائتلاف چین و روسیه و پایان سلطه طلبی آمریکا بر سازمان ملل متحد و شورای امنیت دیگر کار ساده‌ای نیست.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول