اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه در مازندران:

لالایی‌های مازندران احیا شود / کتاب واژگان مازندرانی تدوین شود

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه در مازندران گفت: با برگزاری سنت‌ها و جشن‌های مازندرانی مانند جشن تیرگان، گت چله (چله بزرگ) خورده چله (چله کوچک) و لالایی به اشکال مختلف، فرهنگ مازندرانی را احیا کنیم.

لالایی‌های مازندران احیا شود / کتاب واژگان مازندرانی تدوین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی‌اصغر هادیان دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت روز مازندران در دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد یک فرهنگ و هنر ساری اظهار داشت: مازندران تاریخ بسیار دیرینه داشته و از فرهنگ غنی برخوردار است و ضروری است که این فضا و جایگاه به وجود می‌آمد که پیشینه مازندران را احیا کنیم.

وی ادامه داد: با برپایی همایش‌ها، مراسم خاص و مناسبتی اقشار مختلف مردم را با فرهنگ مازندرانی از قبیل موسیقی، پوشاک، غذا و آیین‌های مازندران پیوند دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این مراسم و برنامه‌ها به همین سادگی برگزار نمی‌شود، گفت:‌ ضرورت دارد مسئولان کشوری و مسئولان محلی ظرفیت را به وجود آورده و پشتیبانی کنند.

هادیان با اشاره به اینکه با برگزاری سنت‌ها و جشن‌های مازندرانی مانند جشن تیرگان و گت چله (چله بزرگ) خورده چله (چله کوچک) به اشکال مختلف فرهنگ مازندرانی را احیا کنیم، اذعان داشت: ضرروی است برای اینکه نسل جدید از واژه‌های مازندرانی فاصله نگیرد، تیم پژوهشی با همکاری مسئولان نسبت به تهیه کتاب واژگان مازندرانی اقدام کند تا اقشار مختلف مردم با با ریشه و زبان مازندرانی آشنا شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ‌این مسائل می‌تواند احیا کننده زبان، فرهنگ و داشته‌های تاریخی ما باشد چراکه فاصله گرفتن از این زبان و فرهنگ باعث می‌شود فرهنگ به فراموشی سپرده شده و از بین برود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها به فرهنگ مازندرانی بپردازند تا این فرهنگ حفظ شود، گفت: آموزش‌های لازم در زمینه موسیقی و لالایی مازندران داده شود تا فرهنگ را احیا کنیم.

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول