اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حکم استاندار گلستان

سرپرست جدید فرمانداری گنبدکاووس معرفی شد

خبرگزاری فارس: سرپرست جدید فرمانداری گنبدکاووس با حکم استاندار گلستان منصوب شد.

سرپرست جدید فرمانداری گنبدکاووس معرفی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، به موجب حکم جواد قناعت استاندار گلستان، محمدتقی قزل‎سفلی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس به عنوان سرپرست جدید فرمانداری منصوب شد.

قزل‎سفلی بر اساس این حکم با حفظ سمت به عنوان سرپرست فرمانداری گنبدکاووس منصوب شد.

حیدرعلی احمدی فرماندار سابق شهرستان گنبدکاووس هفته پیش به عنوان فرماندار شهرستان گرگان معرفی شد.

شهرستان گنبدکاووس 325 هزار و 789 نفر جمعیت دارد که 146 هزار و 827 نفر در شهر و 178 هزار و 216 نفر در روستاها ساکن هستند.

از مجموع جمعیت این شهرستان، 162 هزار و 738 نفر مرد و 163 هزار و 51 نفر زن هستند.

همچنین در این شهرستان 83 هزار و 446 خانوار زندگی می‎کنند که 39 هزار و 668 خانوار در شهر و 43 هزار و 589 خانوار در روستاها ساکن هستند.

این شهر به خاطر دارا بودن یکی از بلندترین برج‌های آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی بنا شده ‌است، معروف است. این شهر در سدهٔ اخیر مرکز ترکمن‌ صحرا محسوب شده و دومین شهر بزرگ استان گلستان پس از گرگان مرکز استان است.

شهر کنونی به سال 1305 هجری شمسی، در دوران سلسله پهلوی به ‌دستور رضاشاه بنیان نهاده شد و به سپاس از قابوس بن وشمگیر نام آن ‌را گنبد قابوس (که اکنون به گنبدکاووس تغییر یافته‌ است) نهادند.

نقشه اصلی این شهر توسط کارشناسان آلمانی، مطابق با اصول شهرسازی طراحی شد و از این رو خیابان‎های متقاطعی داشته و با الگوی شطرنجی فاقد معابر تنگ و قدیمی است. گنبدکاووس از نخستین شهرهای ایران است که در آن شهرداری قدمت درازی دارد.

گنبدکاووس دارای مناطق گردشگردی و تاریخی بسیاری از جمله برج گنبد قابوس، امامزاده یحیی بن زید، دریاچه مصنوعی گنبدکاووس، پارک توریستی الغدیر، بازار بزرگ روزها، مجتمع سوارکاری گنبدکاووس، شهر تاریخی جرجان ،سدگلستان یک و دو، و سه تالاب آلماگل، آجی گل و آلاگل در نزدیکی بازارچه جوار گمرک قرار دارد، مسافران می‌توانند ضمن صید ماهی از تالاب‌ها و خرید از بازارچه از هتل و رستوران مستقر در آن محل نیز برای بیتوته استفاده کنند.

برج گنبد قابوس این میراث ماندگار ایران، یکشنبه 19 شهریور 1391 در مراسمی با حضور محمود احمدی‎نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

انتهای پیام/آ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول