اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی غرب مازندران:

ملاحظات زیست‌محیطی پیش از اجرای طرح‌ها منظور شود

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: هم‌اکنون باید پیش از اجرای تمام طرح‌های عمرانی، ملاحظات زیست‌محیطی و منابع طبیعی آن در نظر گرفته شود.

ملاحظات زیست‌محیطی پیش از اجرای طرح‌ها منظور شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، سیروس قربان‌نژاد در جلسهٔ مشترک بررسی نحوه اجرای توافق‌نامه آموزش و پرورش استان مازندران و منابع طبیعی که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر برگزار شد افزود: در دنیای امروز، سیاست‌ها بر مبنای اقتصاد تنظیم می‌شود.

وی در این جلسه که با هدف گسترش فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین سوادآموزان تشکیل شد با اشاره به تأکید قانون اساسی بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست اظهار داشت: سه اصل از قانون اساسی به منابع طبیعی اختصاص دارد و حفظ این سرمایه ملی را بر عهده همه مردم می‌داند.

قربان‌نژاد ادامه داد: در قانون مربوط به افق 1404 و همچنین در قانون برنامه پنجم توسعه کشور نیز مشارکت مردمی در حفظ منابع طبیعی نظر گرفته شده و این تأکید در قانون افزایش بهره‌وری نیز آمده است.

وی به موضوع الزام قانونی مبنی بر توجه به تأثیر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بر منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون باید پیش از اجرای تمام طرح‌های عمرانی، ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی آن در نظر گرفته شود و به نحوی طراحی گردد که کمترین خسارات متوجه زیست کره شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر تصریح کرد: کشورهای پیشرفته از حدود 200 سال قبل، جنگل‌های خود را با روش علمی مدیریت می‌کنند در حالی که سابقه مدیریت علمی جنگل در کشور ما جوان  است.

قربان‌نژاد افزود: با این حال ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و اکنون الگوهای قابل عرضه‌ای در زمینه مدیریت جنگل، حتی برای کشورهای پیشرفته داریم.

وی بر ضرورت جلب مشارکت مردم در حفظ جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به مشارکت مردمی باید به آنان آگاهی دهیم و سپس سامان‌دهی و بعد پشتیبانی و حمایت را انجام دهیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر بیان داشت: پشتیبانی و حمایت وظیفه ماست ولی برای حمایت از آموزشیاران و دست‌اندرکاران ترویج، باید حمایت‌های ویژه‌ای هم انجام شود.

در این نشست همچنین معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مازندران گفت: هم‌اکنون 11 هزار سوادآموز در استان مازندران زیر پوشش برنامه‌های آموزشی قرار دارد و هدف ما در استان، پوشش تعداد 37 هزار سوادآموز است.

نعمت بقایی افزود: 7 هزار و 600 نفر از سوادآموزان استان در مرحله تکرار و تثبیت آموخته‌ها قرار دارند که 320 نفرشان در شهرستان نوشهر هستند.

وی اظهار داشت: برای بالا بردن مشارکت مردمی در حفظ جنگل‌ها و مراتع، باید محتوای آموزشی مناسبی در اختیار آنان گذاشته شود.

بقایی تأکید کرد: ما به دنبال آموزش مداوم هستیم و نه فقط خواندن و نوشتن ابتدایی و برای همین از تهیه و توزیع محتوای آموزشی مناسب در موضوع‌های مختلف از جمله منابع طبیعی استقبال می‌کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان مازندران با ابراز رضایت از همکاری مناسب اداره کل منابع طبیعی استان مازندران در حوزه ساری و نوشهر بیان داشت: با این حال خواهان همکاری بیشتر ادارات منابع طبیعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از ظرفیت آگاهی‌بخشی سوادآموزان باید نیاز آنان شناخته شود گفت: قدم دوم ما تهیه محتوای آموزشی است و باید آموزش حضوری و غیر حضوری را گسترش دهیم و سپس از آنان بخواهیم در امر مشارکت در حفظ منابع طبیعی وارد شوند.

بقایی تصریح کرد: افزایش آگاهی مردم باعث می‌شود برنامه‌های کشوری به نحو مطلوب‌تری اجرایی شود بنابراین تلاش برای گسترش سوادآموزی و تکمیل آن، کمک به اجرای کامل‌تر برنامه‌ها و طرح‌های کشور محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول، جمعیت باسواد کشور در سال 1355 در حدود 47 درصد بود که بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، این مقدار به 93 درصد رسیده است.

انتهای پیام/ل30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول