اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی خبر داد

مرمت فرامین پادشاهان و سلاطین صفوی و قاجاری در آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: دو برگ سند تاریخی ارزشمند از فرامین سلاطین صفویه و قاجاریه در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد.

مرمت فرامین پادشاهان و سلاطین صفوی و قاجاری در آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، علی مجذوب حسینی اظهار کرد: نخستین برگ سند نفیس مربوط به فرمان شاه سلطان حسین صفوی به بیگلربیگی حاکم شیروان آذربایجان مبنی بر پرداخت 20 تومان وجه نقد تبریزی از محل خمس حاصل از وجوه نفط (نفت) و نمک منطقه بادکوبه به سادات است.

مجذوب حسینی تاریخ نگارش این فرمان را 1127 هجری قمری عنوان کرد و افزود: این سند به خط شکسته نستعلیق بسیار زیبا بر روی کاغذ آهار مهره نخودی رنگ در ابعاد 49×20 سانتی‌متر تحریر شده است.

وی خاطرنشان کرد: دومین سند نفیس مربوط به فرمان ناصرالدین شاه قاجار درباره تعیین مناطق حکمرانی امیراسدالله اعلم در منطقه قائنات است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی تاریخ نگارش این فرمان را 1268 ق. ذکر کرد و گفت: این فرمان به خط نستعلیق، با نقش‌های بسیار زیبای اسلیمی وختایی تذهیب شده و بر روی کاغذ آهار مهره نخودی رنگ به ابعاد 74×48 سانتی‌متر تحریر شده است.

وی با بیان اینکه این دو برگ سند نفیس تاریخی پس از آسیب‌شناسی به مدت دو ماه در حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد.

مجذوب حسینی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 برگ سند نفیس تاریخی از دوره‌های صفویه و قاجاریه توسط مرمت‌کاران اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی آسیب‌شناسی و مرمت شده است.

آستان قدس رضوی با بیش از 13 میلیون برگ سند تاریخی از دوره صفویه تا عصر حاضر غنی‌ترین مرکز اسنادی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول