اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری‌همدانی:

آیت‌الله گلپایگانی در متن حوادث انقلاب حاضر بود

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم گفت: آیت‌الله گلپایگانی فقیهی آگاه بود که در متن حوادث انقلاب حضور داشت و یار و یاور امام خمینی(ره) بود.

آیت‌الله گلپایگانی در متن حوادث انقلاب حاضر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با دبیر علمی و سایر دست‌اندرکاران ستاد کنگره فقیه آگاه ویژه بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله گلپایگانی با اشاره به اهمیت برگزاری بزرگداشت ویژه فقهای شیعه اظهار کرد: افرادی چون آیت‌الله گلپایگانی عمر درخشانی داشته و آثار ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته‌اند که باید اقدامات و تلاش‌های آن‌ها به اطلاع نسل امروز برسد.

وی افزود: فقهای شیعه در زمان غیبت امام زمان(عج) عهده‌دار مذهب و دین مردم بوده و روایات فراوانی نیز این مسئله را تایید می‌کنند.

این مرجع تقلید نقش عظیم مراجع و فقهای شیعه را در تربیت شاگردان ممتاز در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار داد و گفت: این رویه همچنان ادامه داشته و افرادی چون آیت‌الله گلپایگانی در طول عمر خود طلاب و فضلای زیادی را پرورش دادند.

وی اضافه کرد: نگارش آثار علمی و مفید در حوزه دین و معرفت و اداره جامعه از دیگر تکالیفی بوده است که بر دوش فقها و مراجع گذاشته شده و آن‌ها این وظیفه را به خوبی انجام داده‌اند.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه فقها بر اساس روایات اسلامی رهبران جامعه هستند عنوان داشت: هدایت فعالیت‌های اجتماعی و واداشتن مردم به حرکت در مسیر حق از اموری است که فقهای شیعه در طول قرن‌های متمادی آن را ادامه داده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند که «در روز قیامت به فقها گفته می‌شود در زمان غیبت شما متکفل یتیمان اهل بیت(ع) بوده‌اید» و این سخن از آنجاست که ائمه معصوم(ع) عهده‌دار امور شیعیان خویش بوده‌اند.

وی با اشاره به وظیفه مرزبانی فقها از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سایر امور جامعه اسلامی گفت: شیطان و پیروان او تنها از طریق تهاجم نظامی وارد کشورهای مسلمان نمی‌شوند بلکه هجمه‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها علیه مسلمانان در جریان بوده و فقها و مراجع تقلید می‌توانند در این عرصه نیز جلوی آن‌ها را بگیرند.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان داشت: آیت‌الله گلپایگانی پس از رحلت آیت‌الله بروجردی بسیاری از امور حوزه‌ها و جامعه آن روز را ساماندهی کرده و با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) همواره یار و یاور ایشان بود.

این مرجع تقلید با اشاره به حادثه حمله دژخیمان رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه و به خاک و خون کشیدن طلاب خاطر نشان کرد: آیت‌‌الله گلپایگانی در متن حوادث آن روز حضور داشت و پس از آن نیز در جریانات انقلاب نقش مهمی را بر عهده گرفت و به بهترین شکل به ایفای نقش پرداخت.

وی آیت‌الله گلپایگانی را مردی همیشه در صحنه دانست و ادامه داد: او فقیهی آگاه بود که در صف پیشتازان انقلاب قرار داشت و هیچ‌گاه دفاع از ولایت و رهبری را فراموش نکرد.

آیت‌‌الله نوری‌همدانی بر ضرورت برگزاری باشکوه کنگره‌ها و بزرگداشت‌های فقها و شخصیت‌های حوزوی تاکید و ابراز کرد: باید بیش از گذشته جوانان را با اقدامات و زحمات آن بزرگواران آشنا ساخته و فعالیت‌های ایشان را در جامعه منعکس سازیم.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول