اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین فرمانده سپاه علی‌بن‌ابیطالب(ع)در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

کیفیت فرهنگی کاروان‌های راهیان نور افزایش چشمگیری داشته است

خبرگزاری فارس: جانشین فرمانده سپاه علی‌‌بن‌ابیطالب(ع)گفت: مجموعه اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر موجب شده است حضور دانش‌آموزان در کاروان‌های راهیان نور افزایش کیفی و فرهنگی چشمگیری داشته باشد.

کیفیت فرهنگی کاروان‌های راهیان نور افزایش چشمگیری داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم یادآوری صحنه‌های دفاع از آیین، سرزمین و یک ملت، تابلویی را در برابر نسل حاضر قرار می‌دهد که تمام تاریخ یک جامعه را با خود به همراه داشته؛ روزهایی را در اذهان آنان جلوه‌گر می‌شود که مردمی از جنس خودشان با تمام قوا به مقابله با دشمنان و بیگانگانی پرداختند که قصد به تاراج بردن سرمایه‌های دینی و ملی آن‌ها را داشتند.

دفاع مقدس ملت ایران در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، آیینه تمام‌نمای مقاومت مردمی است که نمی‌خواستند زیر چکمه‌های زورگویان له شوند و به جای آزادگی و آزاد زیستن، ردای بردگی و ظلم بر تن کنند.

اکنون که بیش از 23 سال از پایان جنگ تحمیلی دشمنان اسلام علیه ملت ایران می‌گذرد، یادآوری دلاورمردی‌ها و ایثارگری‌های جوانان دیروز، نوجوان و جوان امروز را با همان حال و هوا آشنا کرده و اهداف مقدس پدران و مادران نسل گذشته را برای آن‌ها تداعی می‌کند.

راه‌اندازی کاروان‌های راهیان نور از جمله بهترین راه‌هایی است که نسل امروز می‌توانند با حضور در آن‌ها و سفر به کربلای ایران، حال و هوای دوران جنگ را تجربه کرده و با آنچه که جوان دیروز برای آن جنگید و شهید شد بیش از گذشته آشنا شود.

در این خصوص گفت‌وگوی خبرگزاری فارس در قم با سرهنگ پاسدار رضا حافظی، جانشین سپاه علی‌بن‌ابیطالب(ع) و رئیس ستاد اعزام کاروان راهیان نور سپاه استان قم حاوی نکاتی است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فارس: اعزام کاروان‌های راهیان به چه صورت بوده و در چه بازه‌های زمانی صورت می‌گیرد؟

حافظی: اعزام افراد از طریق کاروان‌های راهیان نور از 15 اردیبهشت ‌ماه هر سال آغاز می‌شود و هر دوره از اعزام‌ها نیز یک سال طول می‌کشد.

هر ساله بر اساس ابلاغیه‌ از مرکز، سهمیه هر استان برای اعزام افراد تعیین می‌شود که در سال جاری سهمیه استان قم 30 هزار نفر اعلام شده است اما بر اساس تجربه‌ای که از دوره‌های گذشته در قم وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا 35 هزار نفر نیز برسد.

از سال‌های گذشته و بر اساس ارزیابی‌های آماری، تعداد علاقه‌مندان از قم برای اعزام به مناطق جنگی جنوب کشور روزبه‌روز در حال افزایش بوده و به همین دلیل دست‌اندرکاران به دنبال فراهم کردن زیر‌ساخت‌های موجود هستند.

از 30 هزار نفر زائر تعیین شده در سال جاری قرار است بیش از 15 هزار دانش‌آموز قمی در قالب کاروان‌های راهیان نور به مناطق جنگی اعزام شوند که نیمی از آن‌ها از میان دانش‌آموزان دختر و بقیه از میان پسران خواهند بود.

اعزام کاروان‌های راهیان نور به غرب کشور تا پایان شهریور ماه به اتمام رسیده و مقرر شده است که با آغاز مهر ماه کاروان‌های دانش‌آموزی به مناطق جنگی جنوب کشور اعزام شوند که این امر از 23 مهر آغاز شده و هم‌اکنون در حال اجراست.

فارس: اعزام دانش‌آموزان به مناطق جنگی جنوب کشور در چند نوبت خواهد بود؟

حافظی: این کار در چند مرحله انجام می‌شود؛ بخش نخست شامل 9 کاروان بود که تا روز نهم آبان‌ ماه به طور کامل به پایان رسید.

هر کاروان شامل پنج دستگاه اتوبوس بوده و 220 نفر از دانش‌آموزان و مربیان آن‌ها از این طریق، عازم مناطق عملیاتی جنوب کشور می‌شوند.

در مرحله دوم 9 کاروان پیش‌بینی شده‌اند که این مرحله نیز بلافاصله بعد از بازگشت دانش‌آموزان بخش نخست اعزام‌ها، انجام خواهد گرفت.

فارس: چه برنامه‌هایی برای ارتقای وضعیت کیفی سفرها پیش‌بینی شده است؟

حافظی: تاکنون و بر اساس ارزیابی اعزام‌های گذشته، اقدامات فراوانی برای بهبود وضعیت فرهنگی و کیفی این سفرها صورت گرفته است.

کار به این صورت سامان‌دهی شده که سفر دانش‌آموزان از نقطه شروع و مراسم بدرقه و در ادامه در داخل فضای اتوبوس و بین راه و نیز اسکان در اندیمشک و بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش کیفی چشمگیری داشته باشد.

سعی شده است امکانات رفاهی خوبی برای زائران در کاروان‌های راهیان نور فراهم شود هر چند حضور چند ساعته در اتوبوس ممکن است تا حدی خسته‌ کننده باشد اما به هر حال دست‌اندرکاران تلاش کرده‌اند که این خستگی را به وسیله برنامه‌های متنوع جبران کنند.

فارس: در خصوص ارتقای فرهنگی کاروان‌های راهیان نور تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

حافظی: سفر به مناطق جنگی و بازدید از جبهه‌ها در مجموع یک برنامه فرهنگی محسوب می‌شود اما مسئولان هم سعی کرده‌اند با ارائه بسته‌های فرهنگی خاص به دانش‌آموزان در کنار برنامه‌های متنوع دیگر همچون سخنرانی و خاطره‌گویی و توضیح در خصوص اماکن مختلف حتی در بین راه، وضعیت فرهنگی سفرها را ارتقا دهند.

در روز دوم سفر و پس از گذشتن از شهرهایی که در مسیر راه قرار دارد، زیارت یادمان شهدای شلمچه و پس از آن زیارت یادمان شهدای عملیات رمضان از جمله برنامه‌هایی است که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

نماز جماعت در اندیمشک و استراحت در محل‌های مشخص شده از دیگر برنامه‌های روز دوم خواهد بود و در روز سوم نیز دانش‌آموزان به منطقه شرحانی رفته و از محل انجام عملیات محرم بازدید به عمل می‌آورند ضمن اینکه زیارت یادمان شهدای عملیات فتح‌المبین نیز در فهرست برنامه‌ها قرار دارد.

زیارت آرامگاه دانیال نبی(ع) جزو برنامه‌های روز سوم خواهد بود و علاوه بر این تماشای تئاتری که توسط خواهران مستقر در آن منطقه اجرا می‌شود نیز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

در ساعت 20 روز سوم سفر، دانش‌آموزان به تماشای یک رزمایش رفته و در ساعت 22 به سمت قم حرکت خواهند کرد.

شرکت در نماز جماعت صبح در اراک آخرین بخش سفر کاروان‌های راهیان نور بوده و دانش‌آموزان در ساعت هفت صبح به قم خواهند رسید.

برنامه‌های فرهنگی برگزاری مسابقات گوناگون، مصاحبه و نوشتن سفرنامه از جمله اقداماتی است که در راستای ارتقای فرهنگی سفرهای مذکور صورت گرفته و این امر با استقبال دانش‌آموزان مواجه شده است.

فارس: ویژگی حضور کاروان‌های راهیان نور نسبت به دیگر سفرهای زیارتی و سیاحتی چیست؟

حافظی: بررسی بازخوردهای سفرهای راهیان نور نشان می‌دهد که علاقه‌مندی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان برای حضور در این مناطق بر اثر تبلیغات موجود نبوده و انگیزه‌ای فراتر از این سخنان آن‌ها را به سمت این‌گونه برنامه‌ها می‌کشاند.

حرکت عاشقانه به سمت کربلای ایران مسئله‌ای عجیب است که نمی‌توان با محاسبات معمولی آن را مورد ارزیابی قرار داد زیرا شباهت زیادی میان اعزام دانش‌آموزان به این سفرها با اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌ها وجود دارد.

جوانان دیروز به صورت داوطلبانه و حتی با انجام اقدامات سخت برای گذر از فیلترهای در نظر گرفته شده به سمت جبهه‌ها سرازیر می‌شدند و امروز هم دانش‌آموزان ایران اسلامی با همان عشق و علاقه، عازم مناطق جنگی می‌شوند.

از دیگر نکات قابل توجه سفرهای راهیان نور، احترام خاصی است که شرکت‌کنندگان برای این مناطق قائل هستند به طوری که جوانان دختر و پسر خاک جبهه‌ها را نیز پاک و مقدس دانسته و با خضوع و خشوع فراوان در این مناطق گام برمی‌دارند.

 

 

فارس: حضور جوانان در مناطق جنگی چه تأثیراتی بر آن‌ها می‌گذارد؟

حافظی: آنچه مشاهده می‌شود، معنویت عجیبی است که پس از حضور دانش‌آموزان در این مناطق به وجود می‌آید.

حال و هوای کربلای ایران تأثیر فراوانی بر حاضران می‌گذارد و نکته حائز اهمیت، داوطلبانه بودن اعزام‌ها و بازگشت اجباری آن‌هاست و این حال و هوا در دوران دفاع مقدس نیز در میان رزمندگان دیده می‌شد به طوری که گاهی اوقات برای تنبیه برخی از آن‌ها، فرماندهان اجازه حضور چند روزه در خط مقدم را به آن‌ها نمی‌دادند و پس از آن بود که حرف‌شنوی و اطاعت آنان بیش از گذشته متجلی می‌شد؛ امروز هم بسیاری از دانش‌آموزان و جوانان اعزام شده به مناطق جنگی، برای بازگشت به شهر و دیار خود مقاومت کرده و از مسئولان می‌خواهند که در صورت امکان حتی برای 24 ساعت این سفرها تمدید شود.

فارس: حادثه اخیر برای دانش‌آموزان بروجنی چه تأثیری در اعزام کاروان‌های راهیان نور داشته است؟

حافظی: این حادثه، بسیار تلخ و غم‌انگیز بود و هیچ‌کس مایل نبود که چنین مسئله‌ای برای عده‌ای از دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرز و بوم به وجود بیاید اما باید توجه داشت که با نگاهی به اعزام کاروان راهیان نور در می‌یابیم که این حرکت مردمی بوده و ملت ایران مسئولان را وادار به برنامه‌ریزی در این زمینه کرده‌اند.

تمام جریانات انقلاب اسلامی و در ادامه نیز به راه افتادن کاروان‌های راهیان نور دست قدرت الهی را در کارها نشان می‌دهند.

دست‌اندرکاران و مسئولان کاروان‌های راهیان نور تنها زمینه‌ها را فراهم کرده و این مردم هستند که مایل به حضور در مناطق جنگی هستند.

کسانی که پس از این حادثه هجمه خود را آغاز کردند به این دلیل این کار را می‌کنند که حرکتی بزرگ در کشور صورت می‌گیرد و آن‌ها به همراهی دشمنان سعی می‌کنند در مسیری که ملت ایران در پیش گرفته‌اند خلل ایجاد کنند.

تصادفات رانندگی در همه کشورها و در همه سال‌ها رخ می‌دهد و بسیاری از افراد امروز در کشورهای مختلف از جمله همان کشورهایی که با جمهوری اسلامی دشمنی دارند بر اثر این‌گونه حوادث جان خود را از دست می‌دهند اما هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که بخواهیم به دلیل حوادث این‌ چنینی سفرها را تعطیل کنیم.

ملت ایران بسیار ولایت‌مدار بوده و با وجود فشارهای اقتصادی زیادی که امروز بر آن‌ها وارد می‌شود، این عزت و همیت را به دست فراموشی نسپرده‌اند. استقبال گسترده مردم خراسان شمالی از مقام معظم رهبری که بیشتر آن‌ها از نسل سوم و چهارم انقلاب هستند نشان می‌دهد که ملت ایران رهبر خود را همچون نگینی در بر گرفته و از ارزش‌های خود فاصله نگرفته‌اند؛ به همین دلیل کوته‌فکری و زبونی دشمنان در اینجا به خوبی آشکار می‌شود و آن‌ها باید بدانند که نخواهند توانست با هجمه‌های این‌چنینی، مردم ایران را از حرکتی عظیم و ارزش‌مدار منصرف کنند.

آنچه مسلم است اینکه اعزام کاروان‌های راهیان نور داوطلبانه بوده و هیچ‌یک از دانش‌آموزان مجبور به شرکت در این برنامه نیستند زیرا هر یک از آن‌ها که مایل به حضور در کاروان‌های راهیان نور هستند باید رضایت‌نامه کتبی از والدین خود را ارائه دهند.

نکته جالب توجه در این میان اینکه برخی گمان می‌کردند با رخ دادن این حادثه افراد زیادی از حضور در اردوهای راهیان نور انصراف خواهند داد اما در استان قم حتی یک نفر ریزش هم از کاروان‌های اعزامی نداشته‌ایم.

=============

گفت‌وگو: صدرالدین فلاح

=============

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول