اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان‌شمالی

طرح بیولوژیک آبخیزداری در 150 هزار هکتار انجام شد

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی گفت: طرح ‌یولوژیک آبخیزداری در سطح 150 هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز این استان انجام شده است.

طرح بیولوژیک آبخیزداری در 150 هزار هکتار انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی، محمد اکبرپور اظهار کرد: عملیات مذکور شامل 19254 هکتار کپه‌کاری، 9 هزار و 935 هکتار بذرپاشی، 10 هزار و 317 هکتار علوفه‌‌کاری، یک‌هزار و 484 هکتار بانکت بندی و 474 هکتار مراقبت و آبیاری بوده است.

وی افزود: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان در قالب 32 پروژه آبخیزداری در شهرستان‌های بجنورد، فاروج، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه انجام شده است.

اکبرپور هدف از اجرای این پروژه را حفظ و پایداری خاک و کنترل رسوب در حوزه‌های آبخیز استان عنوان کرد و گفت: برای حفاظت از پروژه‌های بیولوژیک در سطح 116 هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان عملیات قرق نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در استان، هر سال 5/17 تن خاک در هر هکتار در سال به علت فرسایش از دسترس خارج می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی افزود: برای مقابله با این پدیده، عملیات حفاظت خاک آبخیزداری از سوی این معاونت انجام می‌شود که عملیات به روش‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی است.

وی اظهار کرد: عملیات بیولوژیکی روشی علمی ساده و کم هزینه است که آبخیزنشینان برای افزایش درآمد، ایمنی و مقابله با اثرهای نامطلوب سیل و فرسایش می‌توانند در اجرا و توسعه آن مشارکت کنند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36هکتار است که از این وسعت بیش از یک میلیون و 415 هزار هکتار مرتع و بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

انتهای پیام/ع30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول