اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت یک هفته بررسی شد

سکوت معنادار مسئولان فرهنگی درباره جشن ابتذال بیرجند

خبرگزاری فارس: حدود دو هفته از برگزاری جشن ابتذال در بیرجند می‌گذرد اما سکوت عالی‌ترین دستگاه فرهنگی استان و مسئولان مربوطه قابل تامل است.

سکوت معنادار مسئولان فرهنگی درباره جشن ابتذال بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حدود دو هفته از ابتذال اخیر بیرجند که با واکنش به موقع بسیج و روحانیون همراه بود می‌گذرد و در این میان جدای از سکوت معنادار اداره ارشاد و مسئولان ارشد استانی، اخباری جدید به گوش می‌رسد که بخشی از این وقایع در یکی از پایگاه‌های استانی به شرح زیر منتشر شده است:

* سازمان تبلیغات: ارشاد از مصوبه شورای فرهنگ عمومی سرپیچی کرد

نکته جالب توجه ماجرا تخلف اداره ارشاد از مصوبه شورای فرهنگ عمومی است. چیزی که داد مسئولان فرهنگی و اعضای شورای فرهنگ عمومی را هم درآورد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به جشن اخیر در بیرجند که به ابتذال منجر شد، گفت: اعطای مجوز این جشن خلاف مصوبه شورای فرهنگ عمومی بود.

حجت‌الاسلام کاظم لطفیان با اشاره به مراسم اخیر سالن شهیدین قاسمی اظهار کرد: برگزاری و اعطاء مجوز این مراسم بر خلاف گذر مدار قانونی بوده است.

وی افزود: اگر این کار طبق مصوبات قانونی و نظر کارشناسان فرهنگی صورت می‌گرفت چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

لطفیان تصریح کرد: طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی برگزاری اینگونه برنامه‌ها که به محوریت موسیقی است باید با نظر کارشناسان صورت بگیرد، که این کار صورت نگرفته است.

لطفیان گفت: همیشه عده‌ای فرصت‌طلب در اینگونه برنامه‌ها به دنبال ایجاد ناهنجاری‌ها و جو ضد فرهنگی هستند.

* یک عضو شورای فرهنگ عمومی: اگر ارشاد مشورت می‌کرد ابتذال اخیر رخ نمی‌داد

در همین زمینه یکی دیگر از مسئولان فرهنگی خراسان جنوبی که عضو شورای فرهنگ عمومی است، با اشاره به مصوبه‌ای مبنی بر اینکه باید صدور مجوز برپایی جشن‌ها و کنسرت‌های موسیقی با تایید برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی باشد، گفت: اداره ارشاد با هیچ کدام از اعضا مشورت نکرده است.

او که نخواست نامش فاش شود به دنبال این واکنش‌ها و سکوت معنادار اداره ارشاد به عنوان عالی‌ترین دستگاه فرهنگی استان با اشاره به مصوبه‌ای مبنی بر اینکه باید صدور مجوز برپایی جشن‌ها و کنسرت‌های موسیقی با تایید برخی از اعضای شورای فرهنگ عمومی باشد، گفت: در مورد جشن اخیر که به ابتذال کشیده شد اداره ارشاد با هیچ کدام از اعضا مشورت نکرده است.

وی تصریح کرد: امام جمعه بیرجند، نماینده استاندار، رئیس سازمان تبلیغات، مدیر ارشاد و مدیر حوزه هنری بر اساس یکی از مصوبات سال گذشته شورای فرهنگ عمومی مامور شده‌اند تا اعطای مجوز به هرگونه جشن و کنسرت با جمعیت بیش از 2 هزار نفر را کنترل کنند که در مورد جشن اخیر اداره ارشاد با هیچ یک از این اعضا مشورت نکرده بود.

* شکستن شیشه‌های درب منزل مجری اصلی همایش

خبر دیگر که بسیار مهم بود حمله افراد ناشناس و شکستن شیشه‌های درب منزل مجری اصلی همایش(ع.م) بود که گویا عده‌ای به خاطر انصراف نامبرده از برگزاری همایش به خانه‌اش حمله کرده‌اند.

* حمایت مالی آقای "ا" از همایش

نکته جالب توجه دیگر بعد از پیامک‌های نیروهای ارزشی استان، آقای «ا» که خاطره خوشی از این تشکل ارزشی نداشته اعلام کرده از این همایش کمک مالی می‌کند و با مجری رایزنی کرده و حمایت خود را علیرغم تذکر جدی نیروهای ارزشی اعلام کرده است.

آقای «ا» قرار بوده در اجرای یکی از پروژه‌های مهم استان به عنوان پیمانکار انتخاب شود که با تذکر نیروهای ارزشی موفق به این کار نشده است.

خبرگزاری فارس نیز در پیگیری‌های خود با تایید خبر خاورنیوز انتشار برخی دیگر از ابهامات و سؤالات پیرامون ابتذال اخیر بیرجند را ضروری می‌داند.

نخستین ابهام چرایی سکوت دستگاه‌ها و اشخاصی است که در بیانیه حزب‌الله خراسان جنوبی از آنان به عنوان مقصران اصلی جشن اخیر یاد شده بود.

سؤال اساسی دیگر از عالی‌ترین دستگاه فرهنگی استان است که چرا باید مقابل ابتذال اخیر سکوت کند. البته مخاطبان و مردم خود با گذاشتن خبر کنسرت سال 90 با مجوز ارشاد در آستانه ایام عزاداری امام حسین(ع)، سکوت مقابل چاپ تصویر مستهجن در یک از نشریات محلی، سکوت مقابل چاپ مطلبی در تبلیغ انجمن حجتیه و ده‌ها موضوع دیگر در کنار هم قضاوتی دقیق و روشن دارند.

در کنار این حوادث اعلام اینکه اگر ده‌ها مورد از این چنین جشن‌هایی مجوز بخواهند و اداره ارشاد مجوز خواهد داد از سوی مدیرکل عالی‌ترین دستگاه فرهنگی استان هم خود جای تامل بیشتر دارد.

نکته جالب توجه دیگر سکوت رسانه‌ای مقابل ابتذال اخیر در بیرجند بود. بگونه‌ای که حتی مطبوعات و خبرگزاری‌های فعال در استان تجمع روحانیون در دفتر امام جمعه بیرجند در اعتراض به جشن سالن شهیدین قاسمی را پوشش ندادند.

سؤال پایانی افکار عمومی این است که چرا مقامات عالی استان و شهرستان با مسببان ابتذال اخیر برخورد نکردند.

خبرگزاری فارس در فرصتی دیگر در صورت ادامه سکوت معنادار دستگاه‌های مربوطه اسنادی را برای تنویر افکار عمومی منتشر می‌کند.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول