اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش محیط‌‌بانان صورت گرفت

دستگیری یک قاچاقچی پرنده با شش دلیجه کمیاب در هرمزگان

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان از دستگیری فردی قاچاقچی خبر داد که قصد داشته است تعداد شش فهله دلیجه را به خارج از کشور منتقل کند.

دستگیری یک قاچاقچی پرنده با شش دلیجه کمیاب در هرمزگان

مجید وفادار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بیان اینکه منطقه غرب هرمزگان، زیستگاه پرندگانی نادر و ارزشمند است، اظهار داشت: از همین رو شکارچیان پرنده در این منطقه همواره فعالیت دارند و واحدهای کنترل و نظارت محیط زیست نیز در راه مقابله با متخلفان تلاشی بی‌شائبه دارد.

وی در ادامه گفت: طی ساعات گذشته پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارسیان (در غرب مرکز هرمزگان) با همکاری نیروی انتظامی این شهرستان تعداد شش "بهله دلیجه" را از دست یک نفر متخلف (که گفته می‌شود ساکن شهرستان جاسک است) که قصد خارج‌سازی این پرندگان از طریق منطقه بوشهر را داشت، گرفتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان یادآور شد: دلیجه از پرندگان حمایت شده شکاری و ازگروه شاهین‌یان است و مبلغ ضرر و زیان وارده به محیط زیست هر بهله این پرنده 16 میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه پرونده شخص مذکور در دستگاه قضایی در حال پیگیری است، اضافه کرد: حفاظت محیط زیست به شدت پیگیر تخلفات سودجویان است.

وفادار در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در واقع نگهداری و صیانت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و انتقال آنها به نسل‌های آینده مسئولیتی سنگین است که همه باید آن‌ را به دوش بکشند.

منطقه غرب هرمزگان به ویژه شهرستان پارسیان در فصولی به دلیل مهاجرت پرندگان، مورد تاخت و تاز شکارچیانی قرار می‌گیرد.

پرندگانی همانند شاهین و پرندگان شکاری از متقاضیان زیادی برخوردار است، این گونه‌ها در کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس نیز متقاضیان زیادی دارد.

در سال‌های گذشته بعضاً شکارچیانی با تبعیت همین کشورها در هرمزگان دستگیر شده‌اند.

این پرندگان در کشورهای مذکور با مبالغی بالا به فروش می‌رسد.

دلیجه یا باشه نام گونه‌ای از راستهٔ شاهین‌سانان و در خانواده بازها دسته‌بندی می‌شود.

پرهای دلیجه بیشتر قهوه‌ای با خال‌های تیره است. برخلاف بیشتر بازها، دلیجه دورنگی جنسیتی دارد بدین معنی که رنگ نر آن با رنگ ماده آن تفاوت دارد.

سر و دم دلیجک نر آبی - خاکستری است. در ماده‌ها، دم قهوه‌ای با نوارهای سیاه است. در هر دو جنس، انتهای دم سیاه‌رنگ است و نواری سفید دارد.

دلیجه و تعدادی اندک از پرندگان دیگر از جمله پرستوهای دریایی تنها برای چند ثانیه قادرند قبل از یورش به طرف طعمه در هوا بال‌بال زنان درجا باقی بمانند.

انتهای پیام/ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول