اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

گروه‌های پرنده‌نگری در قم تشکیل می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: ادار‌ه‌کل حفاظ محیط زیست استان در نظر دارد با تشکیل گروه‌های «پرنده نگری» در قالب تشکل‌های مردم نهاد به استعداد‌یابی در این زمینه بپردازد.

گروه‌های پرنده‌نگری در قم تشکیل می‌شوند

محمودعلی رکنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به شروع فصل مهاجرت پرندگان ابراز کرد: استان قم یکی از زیست‌گاه‌های پرندگان مهاجر به ویژه «نگران» محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زیست‌گاه‌های متنوع کویری تالابی و کوهستانی در استان قم وجود دارد افزود: طی این ماه‌ها گردشگران زیادی به استان قم مسافرت می‌کنند تا از نزدیک پرندگان مهاجر را مشاهده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: یکی از زیست‌گاه‌های منحصر به فرد استان قم منطقه «کوه سفید» است که دارای شرایط اقلیمی خاص خود بوده و همواره پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به سکونت پرندگانی چون عقاب صحرایی، کورکور سیاه، دلیجه و سنقر تالابی در این سکونت‌گاه طبیعی گفت: انواع پرندگان خشکی زی و آبزی مانند حواصیل سفید و خاکستری، ماهی خورک، خوتکا، پرستوی دریایی، هوبره و چکچک دستی نیز در منطقه کوه سفید زندگی می‌کنند.

رکنی از ثبت رکورد حضور 140 گونه پرنده در سکونت‌گاه‌های استان قم خبر داد و افزود: در سراسر کشور 523 گونه پرنده وجود دارد که با حضور پرنده «نگران» این تعداد در قم به 140 گونه رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم «پرنده‌نگری» را یکی از شاخه‌های طبیعت‌گردی دانست و گفت: علاقه‌مندان به مشاهده پرندگان به وسیله امکانات و هزینه شخصی کیلومترها راه را پیموده و به ثبت تصاویر پرندگان می‌پردازند که این کار آن‌ها کمک شایان توجهی به شناسایی حیات وحش و گونه‌های مختلف پرندگان می‌کند.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های گسترده‌ای در زمینه طبیعت گردی و پرنده‌نگری در استان قم وجود دارد به همین دلیل ادار‌ه‌کل حفاظت محیط زیست استان در نظر دارد با تشکیل گروه‌های «پرنده نگری» در قالب تشکل‌های مردم نهاد به استعداد‌یابی در این زمینه بپردازد.

رکنی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت حفاظت کامل از محیط زیست اشاره کرد و گفت: در راستای حفاظت و حراست از محیط زیست و سلامت مردم، یگان حفاظت ویژه اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم اقدام به پایش شبانه شهرک صنعتی سلفچگان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم خاطرنشان کرد: در این پایش ضمن بررسی وضیعت آلایندگی صنایع و کارخانه‌های مستقر در این شهرک، واحدهای آلاینده شناسایی و اخطار لازم در خصوص رفع آلودگی‌های زیست محیطی به آن‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: وجود صنایع آلاینده سبب تهدید سلامت عمومی مردم در سطح منطقه می‌شود به همین دلیل اجرای پایش‌های این‌چنینی به منظور شناسایی و رصد واحدهای آلاینده ضروری است.

رکنی با تاکید بر برخورد قاطع با صنایع آلاینده بر اساس قوانین و مقررات بیان داشت: این‌گونه بازدیدها و پایش‌ها در آینده نیز تداوم داشته و آلوده‌کنندگان محیط زیست از برخورد قانونی در امان نخواهند بود.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول