اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد خوزستان:

مالکان اراضی فاقد سند مالکیت برای دریافت سند ثبت نام کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: طبق ماده «قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت»، مردم از طریق پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای دریافت سند ثبت نام کنند.

مالکان اراضی فاقد سند مالکیت برای دریافت سند ثبت نام کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مهدی‌ اقبال ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ ماده جدیدی به نام «قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند مالکیت» وضع شده که این ماده قانونی از تاریخ یکم آبان ماه سال 91 اجرایی شد.

وی با بیان اینکه ثبت نام الکترونیکی را خود مردم هم می‌توانند شخصا انجام دهند، افزود: متاسفانه مردم به دلیل ناآگاهی برای ثبت نام به مراکز غیرمعتبر مراجعه می‌کنند و آن مراکز به دلیل غیر متعهد بودن، سوء استفاده‌هایی را نسبت به ثبت نام الکترونیکی انجام می‌دهند و مبالغ غیر قانونی و گزافی را از مردم مطالبه می‌کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان گفت: مردم یا متقاضیانی که به صورت عادی یا به موجب وکالت‌نا‌مه رسمی و یا به صورت مشاعی تحت عنوان سند مشاعی ملک را در تصرف دارند به موجب این ماده قانونی می‌توانند از تاریخ یاد شده از طریق پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به ثبت نام اینترنتی مورد تقاضای خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی مردم مالکیت را به صورت وکالتی یا سند عادی خریداری می‌کنند،‌ افزود:‌ 70 درصد پرونده‌های مراجع قضایی، مربوط به دعاوی حقوقی املاکی است که این موضوع به دلیل داشتن سند عادی است اما اگر سند رسمی صادر شود این گونه مشکلات به وجود نخواهد آمد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان ادامه داد: یک میلیون و 67 هزار و 217 سند مالکیت رسمی در استان صادر شده است که نسبت به کل کشور در رتبه هفتم قرار داریم.

وی با بیان اینکه بالغ بر 700 هزار تا یک میلیون نفر متقاضی ثبت نام در استان وجود دارد،‌ گفت: به منظور تنظیم سند رسمی طبق ماده  1287 قانون مدنی، تنها مرجع تنظیم اسناد، دفاتر اسناد رسمی هستند که باید به صورت قطعی انتقال مالکیت شوند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان افزود: علت تصرف‌های عدوانی و اراضی در تملک اشخاص بیشتر نشأت گرفته از نبود سند رسمی است که با تنظیم این گونه سند بر روی تمام املاک، به طور حتم از زمین خواری جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان اظهار داشت: کاداستر و ایجاد بانک اطلاعاتی نقشه و املاک، اصلی‌ترین موضوع در مقابله با پدیده زمین خواری و جلوگیری از صدور اسناد معارض است که این کار از سال 86 آغاز شده و تکمیل آن یکی از وظایف استان در سال 91 است.

به گفته وی، تعویض اسناد مالکیت از دفترچه‌ای به سند تک برگ کاداستری باعث جلوگیری از جعل و مشخص شدن اسناد معارض می‌شود، همچنین باعث می‌شود محدوده ملک مربوطه در نقشه‌های کاداستر پیاده و در سند مالکیت درج شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خوزستان با بیان اینکه این اداره به منظور تسهیل خدمات رسانی به مردم،‌ در راستای الکترونیکی شدن گام برمی‌دارد، ادامه داد: ثبت شرکت پس از انجام مراحل تعیین نام و تکمیل پرونده مقرر شده تا ظرف 48 ساعت در واحدهای سراسر استان به ثبت برسد.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند بدون مراجعه به دلالان شرکت‌ها و یا موسسات غیرمجاز، شخصا به واحدهای ثبتی برای ثبت شرکت مراجعه و پس از تعیین نام شرکت مربوطه و اخذ مجوزهای لازم نسبت به تأسیس شرکت اقدام کنند.

اقبال اظهار داشت: برآورد ثبت اسناد که به دفاتر پیش خوان و شرکت‌های پست پیشنهاد شده است مبلغ 60 تا 100 هزار ریال است اما متاسفانه در خوزستان تا 800 هزار ریال یا حتی مبالغ بیشتر نیز از مردم دریافت شده است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال مالکیت اموال منقول و غیر منقول فقط به موجب سند قطعی است، افزود:‌ مردم باید ثبت سند به صورت رسمی را پاس بدارند و آگاه باشند که هرگونه وکالت‌نامه رسمی حتی بلاعزل مالکیت محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول