اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

بسته‌بندی صنایع غذایی هوشمند می‌شود

خبرگزاری فارس: پژوهشگر جوان گیلانی گفت: برای نخستین بار در کشور با تجاری شدن ایده نهایی هسته فناور گیلانی، بسته‌بندی صنایع غذایی بر پایه دانش نانو با هدف ارتقای سلامت جامعه هوشمند می‌شود.

بسته‌بندی صنایع غذایی هوشمند می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری علمی از مهم‌ترین عوامل رسیدن به خودباوری ملی و توسعه همه‌جانبه است.

تخصص و تعهد برای هر اجتماع و کشور، مدیریت و حکومت، تمدن و پیشرفت علمی یا صنعتی امر حیاتی به شمار می‌رود و تعالیم و احادیث اسلامی نیز اهمیت علم، شناخت و مهارت در هر کار را بیان کرده‌اند که نشان دهنده عمق اهمیت آن است.

عمر بشر در حال سپری شدن است و هر روز شاهد ایده‌ها، اختراع‌ها و پژوهش‌های کاربردی در حوزه علوم جدید هسته‌ای، نانو و... هستیم.

با توجه به پیشرفت‌های پدید آمده در علوم پایه و به‌ویژه در مقیاس نانو، بسیاری از موسسات و هسته‌های فناور تصمیم گرفته‌اند تا به منظور تولید محصولات جدید، بهبود محصولات موجود و یا کارآمدتر کردن فرآیندهای داخلی خود، روش‌هایی را طبق فناوری نانو توسعه دهند.

پنجمین جشنواره علمی و فناوری فکر برتر با همکاری وزارت علوم و تعدادی از مراکز علمی، پژوهشی و اجرایی در گیلان برگزار شد و شناسایی، ارزیابی، تشویق و حمایت از صاحبان ایده‌های خلاقانه با رویکرد تجاری‌سازی نوآوری‌ها از عمده اهداف این جشنواره بود.

در حاشیه این جشنواره برآن شدیم تا با یکی از پژوهشگران و ایده‌پردازان جوان گیلان که در نمایشگاه فکربرتر حضور داشت مصاحبه‌ای صمیمی انجام دهیم و با این نیت و در راستای معرفی نخبگان جوان استان با «حسین متقی‌طلب» ایده‌پرداز گیلانی که بر پایه دانش نانو در حال پژوهش حیاتی است به گفتگو نشستیم.

 

فارس: خودتان را چگونه معرفی می‌کنید؟

-دارای تحصیلات دکترای دامپزشکی و دانشجوی کارشناسی حقوق هستم و مسئولیت یکی از هسته‌های فناور فعال در رشت را برعهده دارم و حدود یک دهه در حوزه پژوهشی فعالیت داشته و در سنگر دانشگاه نیز به تدریس مشغول هستم.

 

فارس: ایده پردازی را از چه سالی آغاز کردید و در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؟

-از همان دوران دانشجویی در حوزه سلامت غذایی شهروندان فعالیت‌هایی را انجام می‌دادم که طی چند سال اخیر و با تشکیل یک هسته فناور و ثبت آن به نام بنده، فعالیت‌های پژوهشی‌ خود را افزایش دادم که در نخستین پروژه توانستم به دانش هوشمندسازی بسته‌بندی صنایع غذایی دست پیدا کنم.

 

فارس: در باره ایده و پژوهش خودتان توضیحات بیشتری ارائه دهید؟

-غذا اصلی‌ترین جوهره حیات بشری دارای اهمیت حیاتی در زندگی تمام اقشار جامعه است و عشق به سلامت جامعه و ارتقای آن ما را بر آن داشت که در این حوزه ورود کنیم تا بسته‌بندی‌های صنایع غذایی با برچسب‌های ایده‌ هوشمند و غیرقابل مخدوش شدن شود.

 

فارس: برچسب‌های هوشمند بر چه اساسی عمل می‌کنند؟

-دو مولفه زمان و دما در این برچسب‌ها مورد توجه هستند که عملکرد شناساگرهای زمان‌ و دما بر پایه تغییرات مکانیکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی، آنزیمی و یا میرکروبیولوژی استوار است و این شناساگرها مشخص می‌کنند که آیا محصول از زمان تولید و در انبارداری، توزیع و خرده فروشی و حتی پس از خرید توسط مصرف کننده در معرض دماهایی قرار گرفته و یا از جنبه کیفیت، سلامتی و ایمنی در غذا تغییری ایجاد شده یا نشده است.

 

فارس: تفاوت بسته‌بندی هوشمند و بسته‌بندی کنونی مواد غذایی چیست؟

-بسته‌بندی هوشمند به زبان ساده دارای ویژگی‌های حس‌گری، شناسایی، ردیابی، رکوردگیری و ... بوده و در برچسب‌های طراحی شده مردم با تغییر رنگ برچسب متوجه پایان تاریخ مصرف محصول و یا تازگی تولید آن می‌شود و مهم‌ترین مسئله عدم استفاده از این روش در بسته‌بندی‌های کنونی است.

 

فارس: آیا برچسب‌های تولیدی قابلیت‌های دیگری نیز دارد؟

-بله این برچسب‌ها قابلیت‌های زیادی دارند که به طور مثال ناظر بودن بر نحوه حمل و نقل محصول است و اگر محصول سردخانه‌ای به روش غیربهداشتی و استاندارد و بدون یخچال و دمای مورد نیاز حمل شود شاهد تغییر رنگ برچسب و فاسد شدن محصول خواهیم بود. 

 

فارس: درباره اهمیت کاربردی پروژه‌تان توضیح می‌دهید؟

-درباره اهمیت کاربردی پروژه بسته‌بندی هوشمند می‌توان با وجود توضیحات ارائه شده به توجه محوری این ایده به سلامت جامعه با کنترل هوشمند فاسد شدن یا نشدن محصولات غذایی اشاره کرد و دستیابی به این تکنولوژی بر پایه دانش نانو زمینه‌ساز تحولی عظیم در صنایع بسته‌بندی است و امنیت سلامتی محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و .. را چندین برابر می‌کند.

 

فارس: ویژگی‌های انحصاری برچسب‌های تولیدی‌ خود را بیان کنید؟

-نشان دادن تمام تغییرات دما و زمان، قیمت پایین و مناسب، قابل اطمینان و موثق بودن،انعطاف‌پذیری، مقاوم به ضربات مکانیکی، غیر سمی بودن و ... از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است.

 

فارس: در مدت پژوهش با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

-مشکلات مانند پلی برای پیروزی است و هر کاری  در سطح ایده‌پردازی، اختراع و تجاری‌سازی ایده دارای سختی‌های بسیاری است که با فکر خلاق و گسترش همکاری‌ها و حمایت دولتی برطرف می‌شود، نیروی جوانی بهترین موقعیت برای مواجه و برطرف کردن مشکلات است.

 

فارس: مهم‌ترین انگیزه‌ شما در برخورد با مشکلات چه بود؟

-تکنولوژی‌های هوشمند به سمتی در حرکت است که نوید انقلابی صنعتی در جامعه را دارد و در تمام صنایع به‌ویژه در بخش بسته‌بندی رخ می‌دهد و در حقیقت با توجه به گزارش جدید Nano Market که یک شرکت تحقیقات فروش در ویرجینیا است، فروش جهانی بسته‌بندی هوشمند در سال 2013 به رقمی بیش از 3 میلیارد دلار می‌رسد و این در حالی است که نوع برچسب‌های ایده ما بسیار ارزان‌تر از قیمت جهانی و با قابلیت‌های ویژه انحصاری است و اثبات برتری دانش و ارتقای امنیت غذایی انسان‌ها مهم‌ترین انگیزه در برخورد با مشکلات بود.

 

فارس: خلاقیت را چگونه تعریف می‌کنید؟

-خلاقیت به معنای رسیدن به تازگی و ارزش برای خدمت به بشر و نگاهی متفاوت به پدیده‌هایی که دیگر مردم به آن می‌نگرند، است و به نظر بنده خلاقیت و نوآوری در جوهره هر ایرانی وجود دارد.

 

فارس: چه توصیه‌ای برای توجه جوانان به امر پژوهش دارید؟

-خواستن توانستن است و هر جوان ایرانی با کمک سرمایه جوانی می‌تواند با ایده‌‌پردازی طرح‌ها و پروژه‌هایی که در آن فعالیت می‌کند نقش مهمی را در توسعه علوم برعهده داشته باشد، ایران اسلامی مهد دانشمندان و بزرگان بسیاری در حوزه علوم مختلف بوده و این امر نشانه پشتوانه مستحکم ایران در تولید علم است و ما نیز آمادگی مشاوره رایگان در حوزه مدیریت و اجرای پروژه‌های بهداشتی، تحقیقاتی و آموزشی را برای هم‌استانی‌های جوان داریم و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره تلفن 0131-5551019 در این حوزه با بنده و همکاران پژوهشی‌ در ارتباط باشند.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول