عبدالعلی صاحبمحمدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سمنان در حاشیه نشستی با استاندار سمنان اظهار داشت: عملیات برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد کلید خورده و پیمانکار پروژه، از طریق قراردادهای «بی.او.تی» فعالیتهای خود را در این طرح آغاز کرده است.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح بیان کرد: در زمینه مطالعات، بخش قابل توجهی از کار انجام شده و تهیه طرحها و انجام آن هماکنون در حال پیگیری است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخشهایی که نیاز به استفاده از دانش فنی متخصصان خارج از کشور باشد، نیز مشکلی وجود ندارد و در این حوزه ارتباطات خوبی برقرار شده و با شرکتهای مختلف هماهنگیهای لازم به عمل آمده است.
صاحبمحمدی ادامه داد: در حال حاضر، پیمانکار پروژه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد، فونداسیون تیرهای برق را در دست ساخت دارد و پس از اینکه مشخصات فنی تیرهای برق و شبکه بالاسری آن نهایی و کامل شود، نسبت به ساخت این تجهیزات اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه فعالیتها در این بخش به خوبی پیش میرود، ابراز امیدواری کرد: با برنامهریزیهای انجام شده، عملیات اجرای این پروژه فعالتر از قبل شود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای اجرای طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد با پیمانکار داخلی قرارداد بسته شده است، گفت: روش اجرای این طرح، بی.او.تی است.
به گزارش فارس؛ قراردادهای بی.او.تی (B.O.T) یا ساخت، بهرهبرداری و انتقال (واگذاری) به قراردادهایی گفته میشود که در آن شرکت یا شرکتهایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژههای سنگین به لحاظ مالی کرده و مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع شده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلاعوض به طرف دیگر که عموماً دولتها یا شرکتهای وابسته به دولت هستند، انتقال میدهند.
افزایش سرعت سیر قطارها از 160 به 200 کیلومتر در ساعت
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد در دو بخش زیرساخت و ناوگان اجرایی میشود، بیان کرد: در بخش ناوگان، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان و در بخش زیرساخت نیز یکهزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه اختصاص داده شده است.
صاحبمحمدی با بیان اینکه در این طرح باید شبکه بالاسری برق در طول مسیر و روی دو خط آهن اجرایی شود، اظهار داشت: علاوه بر این، خطوط آهن موجود اصلاح میشود و با اصلاح خط، سرعت سیر قطارها از 160 به 200 کیلومتر در ساعت افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: هنگامی که عملیات برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد اجرا شد، تمام مسیر برقی خواهد بود و در عین حال، امکان استفاده قطارهای دیزلی از خطوط آهن نیز وجود خواهد داشت.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ناوگان ریلی در این طرح باید برقی شود، گفت: بخش قابل توجهی از سرمایهگذاریها در راستای اجرای طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد مربوط به ناوگان است.
صاحبمحمدی در پاسخ به این پرسش که این پروژه چه زمانی به بهرهبرداری میرسد، گفت: برای مرحله نخست اجرای طرح، سه سال و برای مرحله دوم حدود پنج سال زمان نیاز است.
انتهای پیام/ع10/ف4004