اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از تیمار

عقاب طلایی در طبیعت فومن پرواز کرد

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: یک قطعه عقاب طلایی و بهله سنقر تالابی پس از تیمار در طبیعت فومن و سراوان رهاسازی شدند.

عقاب طلایی در طبیعت فومن پرواز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر عبدوس صبح امروز در جلسه محیط زیست استان با اشاره به زخمی شدن یک قطعه عقاب طلایی و پرواز پس از تیمار این پرنده اظهار کرد: یکی از شکارچیان منطقه فومن یک قطعه عقاب طلایی را از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار داد و زخمی کرد که پس از دستگیری شکارچی متخلف، این پرنده زیرپوشش درمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: عقاب طلایی که توسط شخصی در منطقه خمام رشت نگه‌داری می‌شد با تلاش محیط‌بانان پاسگاه سرمحیط‌بانی سراوان و همکاری پاسگاه انتظامی خمام از اسارت آزاد شد و مورد تیمار قرار گرفت و در زیستگاه‌های منطقه رهاسازی شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه میل به شکار پرندگان شکاری ایجاد ناامنی برای آنها به وجود آورده است، تصریح کرد: فراوانی تقاضای نگه‌داری این نوع از پرندگان در کشور و همچنین کشورهای همسایه جنوبی موجب ناامنی گسترده‌ای برای این گونه‌های ارزشمند در گیلان شده است به همین دلیل با آغاز فصل مهاجرت عقاب طلایی گروه‌های یگان حفاظت محیط زیست بخش قابل توجهی از توان خود را صرف شناسایی و دستگیری باندهای قاچاق این پرندگان می‌کنند، باندهایی که گاه از خارج کشور هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عقاب طلایی به طور غریزی در شکار تبحر خیره‌کننده‌ای دارد، ابراز کرد: به همین دلیل این پرنده به شدت مورد توجه حاشیه‌نشینان جنوبی خلیج فارس است و آنها با استفاده از این قابلیت عقاب طلایی نمایش‌های خیره‌کننده‌ای را اجرا می‌کنند و در معرض دید عموم می‌گذارند.

عبدوس یکی از دلایل کاهش جمعیت عقاب طلایی را توانایی‌های کم‌نظیر این پرندگان شکاری در شکار جوندگان دانست و یادآور شد: این توانایی پرندگان شکاری در کاهش آفت کشاورزی نقش موثری دارد.

وی شکار گونه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی که ناقص و مریض هستند را از دیگر ویژگی بی‌نظیر عقاب طلایی برشمرد و اذعان کرد: حذف گونه‌های ناقص که مورد شکار پرندگان شکاری قرار می‌گیرند می‌تواند از انتقال ژن‌های معیوب به نسل‌های دیگر پرندگان غیرشکاری جلوگیری کند.

این مسئول افزود: با تمام توانمندی‌هایی که پرندگان شکاری در خود دارند از نظر علم اکولوژی در نقطه ضعف هرم‌های غذایی جای دارند و قرار گرفتن این گونه‌ها در راس هرم‌های غذایی موجب تراکم انواع سموم در پیکر این گونه‌ها می‌شود.

وی درباره قانون مجازات شکار پرندگان شکاری یادآور شد: به دلیل اهمیت اکولوژیک شکاری، قانونگذار مجازات شکار این گونه پرندگان را بالغ بر 120 میلیون ریال در نظر گرفته است.

به گفته عبدوس، در ایران مجموعه پرندگان شکاری شامل عقاب و سنقر تالابی از پرندگان شکار ممنوع و حمایت شده هستند و برخی از گونه‌های مربوطه نیز در لیست قرمز جهانی iucn قرار دارند.

انتهای پیام/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول