اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری:

شهرکرد قطب تولید خراطی چوب است

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: شهرکرد و بروجن قطب تولید هنرهای خراطی چوب در استان چهارمحال و بختیاری است.

شهرکرد قطب تولید خراطی چوب است

مهرداد رئیسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: در این دو شهرستان هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بیشتر از سایر شهرستان‌های استان به صورت کارگاهی در این زمینه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه این اداره کل حمایت‌‎های بسیاری از هنرمندان این استان دارد، گفت: خرید تولیدات، بیمه کردن هنرمندان، شرکت در نمایشگاه‌های مختلف سراسر کشور از جمله این حمایت‌ها محسوب می‌شود.

رئیسی اذعان داشت: وجود مواد اولیه بسیار زیاد در استان، نیروی انسانی و کاربردی بودن این هنر در استان چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین نقاط قوت هنر خراطی چوب در این استان به‌شمار می‌رود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه توجه به این هنر صنایع دستی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان بسیار زیادی در سطح استان را فراهم کند، تصریح کرد: باید در این زمینه انجمن و تعاونی‌های لازم تشکیل شود تا بتوانند با استفاده از تسهیلاتی که به این بخش اختصاص یافته زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند.

وی تاکید کرد: ارائه آموزش‌های کاربردی، وارد کردن این هنر صنایع دستی در دانشکده‌های هنر و گسترش آن از نحوه کاری استاد شاگردی از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه رونق این هنر صنایع دستی را در سال‌های آینده فراهم کند.

رئیسی در ادامه خراطی چوب را نسخه نجات‌بخش جوانان بیکار دانست و گفت: خراطی زیرگروه صنایع چوب قرار دارد، هنر تراش چوب‌های مختلف به وسیله دستگاه تراش افقی و ساخت انواع مصنوعات چوبی با اشکال هندسی و قرینه‌ای را به اختصار خراطی چوب می‌گویند.

وی مواد اولیه‌ای که بیشترین کاربرد را در این هنر دارد چوب دانست که به دو دسته تقسیم می‌شود، گفت: چوب‎های سفت(سفته چوب) مثل انواع چوب‌های سپیدار، گردو، توت و ... و چوب‌های نرم، مانند چنار، زبان گنجشک، کبوده و ... که هرچه چوب‌های مصرفی در خراطی محکم و فشرده باشد بهتر است.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول