اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

دولت افغانستان به اظهارات «مارک گراسمن» واکنش نشان داد

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه افغانستان ضمن واکنش به اظهارات مارک گراسمن در خصوص به رسمیت شناختن «خط‌دیورند» اعلام کرد که معاهده دیورند یک مسئله تاریخی و موضوع مهم برای افغانستان است.

دولت افغانستان به اظهارات «مارک گراسمن» واکنش نشان داد

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه افغانستان اظهارات مارک گراسمن نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان را در خصوص به رسمیت شناختن خط دیورند رد کرد.

وزارت خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: خط دیورند یک مسئله تاریخی و موضوع مهم برای افغانستان است.

در این بیانیه که روز گذشته منتشر شد، تصریح شده است که دولت افغانستان هرگونه اظهارات بی‌مورد را در خصوص به رسمیت شناختن خط دیورند رد می‌کند.

گراسمن به تازگی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های خصوصی افغانستان بیان داشت که آمریکا، خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی میان افغانستان و پاکستان به رسمیت می‌شناسد.

«ریچارد استگ» سفیر انگلیس در کابل نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با  یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان بیان داشت که افغانستان و پاکستان در خصوص مشکلات مرزی خود با جدیت مذاکره کنند.

وی ضمن این که حل مشکل مرزی میان افغانستان و پاکستان را کار ساده عنوان کرد، گفت: با حل مشکلات مرزی بین این 2 کشور، صلح و ثبات در منطقه تأمین خواهد شد.

این دیپلمات ارشد انگلیسی تصریح کرد: در حال حاضر پیدا کردن راه حل برای مشکل مرزی افغانستان و پاکستان، نسبت به 10 سال گذشته راحت‌تر شده است.

خط مرزی دیورند در زمان حکمرانی «عبدالرحمان خان»، طی معاهده‌ای در سال 1893 میلادی با «مورتیمر دیورند» نماینده هند تحت استعمار انگلیس تعیین شد.

همزمان با استقلال هند از انگلیس و به میان آمدن کشور پاکستان، دولت وقت افغانستان، خط دیورند را به رسمیت نشناخت و هنوز بین 2 کشور افغانستان و پاکستان بر سر مسائل مرزی اختلافاتی وجود دارد که گاهی باعث بروز مشکلات جدی بین آن‌ها شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول